خداحافظی با واردات خودروهای صفرکیلومتر

یکشنبه - 8 مرداد 1402

پیشرانه – با توجه به عدم همراهی و همکاری سازمان ملی استاندارد به نظر می رسد بازار باید خود را برای خداحافظی با واردات خودرو های وارداتی صفر کیلومتر غیر چینی آماده کند.

پیشرانه – با توجه به عدم همراهی و همکاری سازمان ملی استاندارد به نظر می رسد بازار باید خود را برای خداحافظی با واردات خودرو های وارداتی صفر کیلومتر غیر چینی آماده کند.
به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه»  ، بر اساس شنیده خودروهایی که بیش از ۵ ماه در گمرک معطل مانده اند ، به جای ورود به کشور در حال انتخاب مسیرها و بازارهای جایگزین هستند.
واردکنندگان خودروهای غیر چینی با توجه به عدمدهمراهی وهمکاری سازمان ملی استاندارد باعث بلاتکلیفی و توقف فعالیت واردکنندگان شده است.
این در حالی است که بنابه گفته آنان تمام مدارک و مستندات استانداردی مورد نیاز به سازمان ملی استاندارد ارائه شده است. ضمن اینکه این استانداردها همگی مورد تایید این سازمان نیز قرار دارند.
به عنوان مثال استاندارد کشورهای حاشیه خلیج فارس ،موسوم به GSO مورد تایید قرار دارد. برای خودروهایی مانند هیوندای و‌کیا نیز از مدارک و گواهی های لازم ارائه شده است.
بنابراین به نظر می رسید که برای صدور مجوزهای لازم مشکل و دست اندازی وجود نداشته باشد.وارد کنندگان نیز با اطمینان از قول های مساعد این سازمان و رسانه ای شدن آنها ، به دنبال سفارش گذاری های جدید و توسعه شبکه خود بودند.
اما با گذشت بیش از ۵ ماه نه تنها اتفاق تازه ای رخ نداده است ، بلکه به جواب روشن و شفافی نیز نرسیده اند.
این سرگردانی و بی توجهی به فعالیت ، سرمایه گذاری و تلاش برای عرضه هر چه سریعتر این خودروها به بازار،کار را به جایی رسانده است که ابن بخش از فعالان صنعت خودرو ، بر خلاف خواسته ، دست به اقدامات جدیدی بزنند.
واردکنندگان خودروهای غیر چینی با تمام تلاشی که به کار بسته اند، راهی برای ورود به کشور پیدا نکرده اند. هنوز پیام مثبتی هم دریافت نکرده اند. نوع رفتارها آنها را نگران آینده کرده است.سازمان ملی استاندارد هم هیچ گونه راه روشنی به انان نشان نمی دهد. این عوامل واردکنندگان را به شرایطی کشانده است که مجبور شده اند قید ادامه فعالیت در بازار خودروی کشور را بزنند.
به بیان ساده ، خودروهایی که قرار بود وارد خیابان کشور بشوند ، راهی سایر بازارها خواهند شد.
بر اساس شنیده بسیاری از این واردکنندگان به دنبال فروش خودروهای غیر چینی خود در مناطق ازاد هستند.اگر نتوانند در آنجا مشتری پیدا کنند ،بازارهای همسایه را هدف گذاری می کنند و در نهایت اگر برای این محصولات خودرویی پیدا نشود ، به مبدا عودت داده می شوند.
در این شرایط پذیرش این خودروها از سوی شرکت های وارد کننده یک مساله است و مساله دیگر احتمال بلوکه شدن پول این خودروها به دلیل شرایط تحریمی مساله دیگری است.
البته بسیار بعید است که واردکنندگان نسبت به این موضوع بی اطلاع باشند. ولی وضعیت به قدری طاقت فرسا و بغرنج شده است که آنها عواقب این کار را به ادامه بی تفاوتی و بی اهمیتی سازمان ملی استاندارد ترجیح داده اند.
آنگونه که تصور می شود باید با ورود خودروهای غیر چینی وارداتی صفرکیلومتر به بازار خداخافظی کرد. اینکه چه عواقبی در انتظار بازار باشد،به نظر برای مسئولین مرتبط دولتی اصلا اهمیتی ندارد در غیر این صورت حداقل باید دلیل این تعلل را جویا و برای رفع آن اقدام می کردند.اگر مشکل از واردات کنندگان است که باید به اطلاع آنان رسانده تا برطرف شود و اگر مشکل این نهاد دولتی است باید رسیدگی کنند.
در هر حال بوی خوشی از ادامه وضع موجود به مشام نمی رسد.

نوشته : مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟