بازار بلاتکلیف است

دوشنبه - 16 مرداد 1402

پیشرانه – مشخص نشدن تکلیف خودروهای وارداتی و انتظار بازار برای ورود آنها، باعث شده تا قیمت خودرو کاهش پیدا کند. اما بدون شک مشخص شدن وضعیت واردات می تواند بازار را با تغییرات زیادی همراه کند.

پیشرانه – مشخص نشدن تکلیف خودروهای وارداتی و انتظار بازار برای ورود آنها، باعث شده تا قیمت خودرو کاهش پیدا کند. اما بدون شک مشخص شدن وضعیت واردات می تواند بازار را با تغییرات زیادی همراه کند.

به گزارش وب سایت خبری«پیشرانه»  ، زمزمه های آزادسازی واردات خودرو توانست شیب صعودی قیمت ها در بازار را کاهش دهد. این در حالی بود که به موازات این اخبار، خودروسازان داخلی نیز میزان عرضه به بازار را افزایش دادند تا بتوانند با مقابله با دلالان، تفاوت قیمت کارخانه و بازار آزاد را کاهش داده و خودرو را از کالای سرمایه ای بار دیگر به کالای مصرفی تبدیل کنند.

اما تصویب شدن طرح واردات خودرو باعث شد تا برخی منتظر واردات خودروی خارجی مانده و تقاضا برای خرید و فروش خودروهای داخلی کمتر شود. این اتفاق در کاهش قیمت خودروهای داخلی بی تاثیر نبود.

در این باره نیز مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه واقعی و کاهشی شدن قیمت خودروها در بازار با اثرگذاری قانون مجلس درباره واردات خودرو به ویژه خودروهای کارکرده محقق شد و این روند کاهشی با اجرای قانون مذکور تداوم دارد، گفت: باید کنار استفاده از ظرفیت خودروهای وارداتی چه نو و چه کارکرده، سیاست افزایش ظرفیت تولید با شدت جلو رود به گونه‌ای که تیراژ تولید امسال حداقل به یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو برسد تا تنظیم گری حاصل شود.

اما مسئله این است که واردات خودرو چه زمان اجرایی و چه خودروهایی راهی بازار می شود. شاید همین موضوع منجر به سردرگمی بازار شده و توانست در مدت اخیر رکورد را به بازار برگرداند. اما همچنان موضوع واردات خودرو می تواند شوکی برای بازار باشد اما همچنان بحث واردات خودرو در بلاتکلیفی قرار دارد.

علت ترخیص نشدن خودروها در گمرک غرب تهران، به دلیل صدور استانداردهای لازم است که در این باره رییس سازمان ملی استاندارد ایران اظهار کرد خودروهای وارداتی که تایید نوع و تطابق تولید داشته باشند، در کمتر از ۲۴ ساعت ترخیص می‌ شود.

درواقع ٣١ هزار و ٨٩٢ نفر از افرادی که متقاضی خرید خودروی خارجی بودند، الان در سردرگمی مدل خودرو و تاریخ تحویل آن قرار دارند.

مسئله مهم آن است که بازار خودرو همچنان در پیج و خم های زیادی است که خریدار و فروشنده نمی تواند پیش بینی دقیقی از شرایط داشته باشند. از سویی دیگر افزایش و کاهش نرخ ارز را هم نباید در این میان بی تاثیر دانست که در نهایت پیش بینی برای شرایط بازار را سخت می کند. شاید بازار خودرو تا تعین و تکلیف خودروهای وارداتی بلاتکلیف مانده تصور شرایط آن در ماه های پیش رو سخت باشد .

 

 

 

 

 

 

 

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟