ادامه تولید خودروهای قدیمی با اجازه رئیسی

سه شنبه - 17 مرداد 1402

پیشرانه – طی دو سال اخیر تولید ۵ مدل قدیمی از محصولات دو خودروساز بزرگ متوقف و از خط تولید خارج شدند.اما به نظر می‌رسد ادامه تولید خودروهای قدیمی با اجازه رئیسی ممکن بوده و نیازی به توجه به مهلت زمانی استانداردها نباشد.

پیشرانه – طی دو سال اخیر تولید ۵ مدل قدیمی از محصولات دو خودروساز بزرگ متوقف و از خط تولید خارج شدند.اما به نظر می‌رسد ادامه تولید خودروهای قدیمی با اجازه رئیسی ممکن بوده و نیازی به توجه به مهلت زمانی استانداردها نباشد.
به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» ، ارتقاء امنیت و کیفیت خودروهای تولید داخل یکی از اصلی‌ترین خواسته‌هایی بوده که تمام کشور خواهان آن هستند. به همین دلیل خودروسازان به خصوص غول‌های جاده مخصوص برنامه‌های متعدد و متنوعی را برای افزایش سطح کیفی خودروهای تولیدی خود در نظر گرفتند. در این میان عوامل زیادی این خواسته را به یک مطالبه عمومی تبدیل کرده بود. افزایش میزان تلفات جانی، خسارات مالی و اثرات روانی و همچنین باقی ماندن آثار تصادفات میزان نارضایتی از خودروهای تولید داخل را بیش از پیش کرده بود.هر چند در آمار تصادفات نام خودروهای غیر ایرانی هم به کرات دیده می شد. با این حال به دلیل تعداد بیشتر، همیشه در ردیف اول اتهام قرار داشتند. البته در بسیاری از موارد این اتهام به جا بود.
این گونه مسائل و افزایش میزان نارضایتی و همچنین ناتوانی در کسب استانداردهای جدید به رغم ارتقاء مقدمات خروج این محصولات ازخط تولید خودروسازان بزرگ کشور را فراهم کرد. البته آنها با توجه به تجربه خروج از خط پیکان و مشکلاتی که بعدها به وجود آورد، با افزودن محصولات جدید و از نظرقیمتی تا حدی نزدیک مانع از بروز مشکلات جدی شدند.
لازم به اشاره است ۵ مدل خودرویی که از خط تولید خارج شدند به همین سادگی تن به توقف تولید ندادند. بلکه آنها با توجه به اتمام مهلت زمان با توسل به دلایل و بهانه های مختلف برای ادامه تولید زمان می خریدند.
هر چند مدیران وقت دو خودروساز بزرگ دلایل متفاوتی از جمله نبود خودروی اقتصادی جایگزین، عدم امکان توقف در زمان تحریم و آشفته شدن بازار موفق به خرید وقت اضافه می‌شدند.اما اصلی‌ترین دلیل که هیچ گاه بیان نمی‌شد، نقش ارزنده و تاثیرگذار این خودروها در تامین مالی آنها بود. ادامه تولید خودروهایی مانند پراید با توجه بازه گسترده خریداران و گردش نقدینگی بالا به طور طبیعی برای خودروساز از درجه اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود.
در واقع پراید تا زمانی که مشتری داشت توانایی تولید هم داشت. اما سرانجام در یک جایی مدیران وقت سایپا تصمیم گرفتند که این خودرو را از خط تولید خارج کنند.
به نظر می‌رسد اصرار بر تولید برخی خودروها که با ممانعت و مخالفت سازمان ملی استاندارد و در برخی موارد محیط زیست همراه می شود هم از جنس ادامه تولید پراید باشد.
به بیان ساده این نوع خودروها با توجه به فاصله قیمت شدید با سایر محصولات مشابه همواره از بازار خوبی برخوردار است. بنابراین به طور طبیعی مسئولان آن شرکت از هر راه و مسیری که ممکن باشد، سعی می کنند که این محصول همچنان در خط تولید باقی بماند.
البته برای اینکه بتوانند مجوزهای لازم را اخذ کنند، پیرو قانون آنچه که سازمان ملی استاندارد خواسته است را لحاظ کرده‌اند. اما با توجه به پلتفرم و زیرساخت‌ها، دلیلی که مطرح می شود زمان بر بودن اعمال استانداردهای جدید است.
امری که باعث شد مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در دیدار با رئیس جمهور به این موضوع پرداخته و مجوزهای لازم را اخذ کند.
اما مساله اصلی این است که این گونه فرصت‌ها اصولا کم پیش می‌آید و قاعدتا باید به مسائل کلان و مهم تر پرداخته شود. بنابراین پیش از اینکه زمان را صرف تشریح و توضیح موضوعاتی این چنینی کنند، باید یک پرسش را مطرح می کردند که به چه دلیل تا کنون نتوانسته‌اند خودرویی جایگزین با مشخصات فنی و کیفی بهتر و قیمتی نزدیک‌تر به محصول فعلی تولید کنند.
این پرسش و پرداختن به پاسخ آن بسیار مهم تر از طرح مشکل و چاره جویی پیش رئیس جمهور است. در این فرصت امکان استفاده و طرح مسائل بهتری وجود داشت. با این حال ادامه تولید خودرویی که مشتری فراوان داشته و نقش عابربانک برای شرکت سازنده دارد، نشانه ای از تکرار و تکرار خواهد بود و شاید تا مدت زمانی مدید خبری هم از محصول جدید نباشد.

نوشته: مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟