آیا بانک مرکزی هم مغلوب واردات خودرو خواهد شد؟

دوشنبه - 3 مهر 1402

پیشرانه – بازار خودرو همچنان منتظر گشایش و باز شدن مسیر ورود محصولات جدید است؛ اما کمبود و عدم تخصیص ارز مانع عمده به شمار می‌آید. در این میان آیا بانک مرکزی هم مقهور واردات خودرو خواهد شد یا بهانه برای اجرای برنامه دیگری است؟

پیشرانه – بازار خودرو همچنان منتظر گشایش و باز شدن مسیر ورود محصولات جدید است؛ اما کمبود و عدم تخصیص ارز مانع عمده به شمار می‌آید. در این میان آیا بانک مرکزی هم مقهور واردات خودرو خواهد شد یا بهانه برای اجرای برنامه دیگری است؟
به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» طی ماه‌های اخیر دلایل مختلفی برای کندی حرکت واردات خودروهای صفر مطرح شده است. عدم هماهنگی دستگاه های مرتبط، استاندارد، تعرفه، محیط زیست، تعیین قیمت گمرکی و قیمت‌گذاری های شورای از جمله این دلایل اعلام می‌شود. اما اصلی ترین و سنگین ترین مانع همچنان کمبود ارز است.
البته عصر ۵ شنبه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از توافق با بانک مرکزی برای استفاده از ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی خبر داد. خبری که باعث امیدواری شد. ولی این امیدواری با تکذیب بانک مرکزی جای خود را به همان همیشگی داد، ناامیدی.
البته این موضوع برای وارد کنندگان موضوع تازه‌ای به شمار نمی‌آید. چرا که در وضعیت فعلی کشور با کمبود منابع ارزی مواجه است. تحریم‌ها مانع از برقراری رابطه مستقیم و ساده و معمولی با سایر کشورها شده است. نوع جهت‌گیری‌های سیاسی نیز تاکنون گره گشا نبوده است. اگر گشایشی هم ایجاد شده موضوعی و مشروط بوده است.
بنابراین فعلا کشور در شرایطی نیست که واردات خودرو را در اولویت قرار بدهد.
در این میان آیا ممکن است که خبر توافقی که پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرده، صرفا یک اشتباه یا سوءبرداشت باشد؟ یا باید بانک مرکزی هم تحت فشار افکار عمومی قرار بگیرد؟ آیا این هم تکرار روش قیمت گذاری شورای رقابت و خودروهای مونتاژی است؟ آیا می‌خواهند با این روش‌ها بانک مرکزی را به نقطه دلخواه، استفاده از ارز بدون منشاء بکشانند؟
البته تمام این ماجراها به کمبود ارز و خرید زمان مرتبط می‌شود. در شرایط فعلی هنوز میزان واردات به تعداد دلخواه نرسیده است. تزریق خودروهای موجود افزایش قیمت به دنبال خود می‌آورد.
بنابراین بهترین راه بازی با گزینه های ممکن و متنوع است؛ اما اصلی‌ترین مشکل هم‌چنان کمبود ارز است و باید راهی باز شود تا حجم زیادی از خودروهای دست دوم وارد شود. اگر این اتفاق رخ بدهد احتمال عرضه خودروهای وارداتی صفر و دست‌دوم هم بیشتر و بیشتر می‌شود.
با این حال به نظر می‌رسد قرار است فشار افکار عمومی برای اخذ مجوز استفاده از ارز بدون منشاء زیاد شود. این روش جواب داده است. مجمع تشخیص مصلحت و مخالفت‌هایش با این روش به موافقت تبدیل شد. مونتاژکاران با این روش راضی شدند. بانک مرکزی هم گویا قرار است با این روش آزموده شود.

نوشته ؛مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟