کامیونت دیما

کامیونت دیما محصول گروه مایان + بررسی کامل

دوشنبه - 24 مهر 1402

کامیونت دیما در دو مدل ۶ تن و ۹ تن تولید می‌شود که هر دو مدل با تغییراتی جزئی نسبت به مدل اصلی جک تولید می‌شوند. این شرکت در آخرین رتبه‌بندی خدمات پس از فروش خودروسازان تجاری در رتبه دوم قرارگرفته و از این لحاظ جزو برترین شرکت‌های حوزه محصولات تجاری محسوب می‌شود.

پیشرانه- شرکت خودروسازی جک موتورز یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده خودرو در چین است که در سال ۱۹۹۹ میلادی تأسیس شده است. این شرکت در سال ۲۰۰۱ وارد بازار بورس چین شد و مرکز تحقیق و توسعه خود را در ایتالیا راه‌اندازی کرد. جک موتورز در سال ۲۰۱۰ موفق به دریافت جایزه ملی کیفیت در چین شد.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» به نقل از «خودرو بانک» شرکت مایان گروپ از سال ۱۳۹۱ محصولات خودروسازی جک را وارد بازار ایران کرده است و کامیونت دیما در دو مدل ۶ تن و ۹ تن تولید می‌شود که هر دو مدل با تغییراتی جزئی نسبت به مدل اصلی جک تولید می‌شوند. این شرکت در آخرین رتبه‌بندی خدمات پس از فروش خودروسازان تجاری در رتبه دوم قرارگرفته و از این لحاظ جزو برترین شرکت‌های حوزه محصولات تجاری محسوب می‌شود.

در این مقاله به بررسی مشخصات فنی کامیونت دیما محصول گروه مایان پرداخته‌ایم.

مشخصات فنی کامیونت دیما

موتور کامیونت دیما از موتورهای دیزلی ساخت شرکت کامینز است که با نام «کامینز اینترکولر توربوشارژ» شناخته می‌شود. این موتور دارای ۴ سیلندر با حجم ۳٫۸ لیتر است که قادر است تا ۱۵۱ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. استاندارد آلایندگی این موتور یورو ۵+ EEV است که از سخت‌ترین معیارها برای کاهش آلایندگی موتورهاست.

برای کاهش گازهای آلاینده خروجی از اگزوز، از کاتالیست هوشمند اسکر مجهز به سیستم کنترل اکسید نیتروژن موسوم به NOx استفاده شده است. این سیستم با استفاده از مایع آمونیاک تولیدشده از اوره، میزان گازهای آلاینده خروجی را به حداقل می‌رساند.

گیربکس این خودرو نیز از گیربکس‌های ZF با کد «MD6» استفاده می‌کند که شامل ۶ دنده جلو و یک‌دنده عقب می‌شود. این گیربکس همچنین مجهز به ویژگی «اوردرایو» است که باعث می‌شود خودرو بتواند با دور موتور پایین‌تر حرکت کند و بدین ترتیب مصرف سوخت را کاهش دهد.

این موتور علاوه بر توربوشارژر WGT مجهز به اینترکولر، دارای قابلیت‌هایی همچون سیستم تنظیم فشار گاز خروجی اگزوز، گرم‌کن ادبلو، گرم‌کن سوخت، گرم‌کن هوای درون محفظه برای آغاز کار موتور در شرایط سرما، سیستم پاشش فشارقوی سوخت با تکنولوژی ریل عادی، سیستم عیب‌یابی الکترونیکی پیشرفته مرحله دوم و آبگیر سوخت است.

مخزن سوخت این خودرو از جنس آلومینیوم با ظرفیت ۲۰۰ لیتر است. همچنین ظرفیت مخزن ادبلو نیز ۱۷ لیتر است.

ظرفیت ناخالص فنی کامیونت ۹ تن دیما (GVW) 9000 کیلوگرم و وزن کل شاسی (بدون سوخت و بار) ۳.۲۰۰ کیلوگرم است و در مدل ۶ تن هم همین مشخصات صادق است اما ظرفیت قانونی ۶۰۰۰ کیلوگرم عنوان شده است.

جدول مشخصات فنی کامیونت‌های دیما

 

مدل cummins isf3.8s5154
استاندارد آلایندگی euro v+eev
قدرت موتور ۱۱۳ kw@2,500 rpm
حداکثر گشتاوری N.m@1,100-2,000 rpm
سیستم کاهنده آلایندگی کاتالیست هوشمند (scr) مجهز به سیستم کنترل NOx
تعداد سیلندر/حجم موتور ۴ سیلندر/۴ لیتری
طول (میلیمتر) ۶.۹۰۰
عرض کابین بدون احتساب آینه ها (میلیمتر) ۲.۷۲۵
ارتفاع سقف اتاق تا سطح زمین بدون احتساب بادگیر(میلیمتر) ۲.۲۸۵
مدل جعبه دنده MD6 با تعویض دنده دستی-اوردرایو
تعداد دنده ها ۶ دنده جلو-۱ دنده عقب (سنکرونیزه)

سیستم تعلیق و ایمنی

سیستم تعلیق جلوی این خودرو از نوع فنر برگی تخت است که به همراه کمک‌فنر و میل موجگیر برای افزایش راحتی سرنشینان طراحی شده است. سیستم تعلیق عقب نیز از فنر برگی شمش بهره می‌برد تا علاوه بر راحتی، پایداری مطلوبی را نیز در حین حرکت فراهم آورد.

سیستم ترمز این خودرو شامل ترمزهای کاسه‌ای جلو و عقب با دو مدار مستقل، سیستم ضد قفل ترمز (ABS) برای جلوگیری از قفل شدن چرخ‌ها در هنگام ترمز گیری، سیستم ضد لغزش (ASR/TC) برای کنترل لغزش چرخ‌ها و سیستم کنترل الکترونیکی پایداری (ESC) برای حفظ پایداری خودرو در شرایط مختلف جاده است. همچنین ترمز اگزوز و خشک‌کن هوا نیز از دیگر امکانات ترمزی این خودرو هستند.

تجهیزات استاندارد

این خودرو به‌طور استاندارد دارای تجهیزاتی همچون کروز کنترل، زاپاس بند، گربه رو، آفتاب‌گیر، مه‌شکن جلو و عقب، چراغ روشنایی روز (DRL)، گلگیر جلو و عقب، سوکت ۲۴ ولت، جعبه‌ابزار و جک بالابر، آینه‌های قیچی، دید جلو و جدول، گرم‌کن آینه، سیستم تهویه مطبوع دستی، بوق برقی، بوق دنده عقب و تجهیزات دیگر است.

با توجه به سیستم‌های تعلیق و ترمز پیشرفته و تجهیزات استاندارد فراوان، این خودرو علاوه بر ایمنی بالا، راحتی خوبی را نیز برای سرنشینان به ارمغان می‌آورد. همچنین قابلیت‌های الکترونیکی آن باعث افزایش کنترل‌پذیری در شرایط مختلف جاده می‌شود.

مزایا و معایب کامیونت دیما

کامیونت‌های دیمای ۶ تن و ۹ تن دو مدل محبوب از خودروهای تجاری سبک در ایران هستند که در انواع کاربری‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند. این دو مدل به دلیل کیفیت و قیمت مناسب طرفداران زیادی دارند.

یکی از مزایای کامیونت دیمای ۶ تن این است که کابین خواب‌دار آن نیز طراحی و تولیدشده است. این امکان را فراهم می‌کند تا راننده بتواند در طول سفرهای دوردست بدون نیاز به هتل در کابین بخوابد. همچنین موتور این مدل از کامینز آمریکایی با قدرت بالا و گشتاور خوب است که عملکرد مطلوبی دارد. از دیگر مزایای این مدل می‌توان به سیستم‌های ایمنی مانند ضد قفل ترمز، ضد لغزش و پایداری الکترونیکی اشاره کرد که رانندگی را آسان می‌کنند.

گفتنی است کامیونت دیمای ۶ تن باوجود وزن کمتر نسبت به مدل ۹ تن، همان‌قدر ظرفیت بار دارد که از نکات مثبت آن محسوب می‌شود.

کامیونت دیمای ۹ تن به دلیل داشتن شاسی بلندتر کاربرد بیشتری در حمل بارهای مسقف دارد و می‌تواند تا ۹ تن بار حمل کند که برای بسیاری از کاربری‌ها کافی است.

بنابراین با توجه به نوع کاربری و ویژگی‌های مورد نیاز، می‌توان یکی از این دو مدل را انتخاب کرد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟