واردات خودرو

واردات خودرو؛ چه فایده؟

سه شنبه - 25 مهر 1402

پیشرانه- بیش از یک سال مردم را به بهانه واردات خودر‌وهای ارزان معطل کرده و انتشار قیمت‌های علی‌الحساب نشان می‌دهد که واردات خودرو هیاهو برای هیچ بوده است.

پیشرانه- بیش از یک سال مردم را به بهانه واردات خودر‌وهای ارزان معطل کرده و انتشار قیمت‌های علی‌الحساب نشان می‌دهد که واردات خودرو هیاهو برای هیچ بوده است.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» بعد از ۷ ماه بلاتکلیفی و امروز و فردا شدن، اولین عرضه خودروهای وارداتی از یکشنبه هفته جاری آغاز شد. تاکنون اطلاعات ۱۵ خودرو‌ در سامانه بارگذاری شده است؛ ولی ۶ محصول قیمت‌گذاری و عرضه آن‌ها شروع شده است.

خلاف آن جیزی که مدعی بودند، قیمت علی‌الحساب و پایه خودر‌وهای وارداتی همگی بالای یک میلیارد تومان هستند؛ اما به‌جای اینکه بگویند چرا خودروهای اقتصادی به کلاس دیگری تعلق پیداکرده‌اند، قیمت‌گذاری به محل نزاع بدل شده است.

شورای رقابت می‌گوید در جریان نبوده است و سازمان حمایت سند رو می‌کند.

قصه واردات واقعاً عجیب‌وغریب پیش می‌رود. در این مدت با استفاده از واردات خودرو و تأکید بر افزایش کیفیت و رقابت و کاهش قیمت مردم را منتظر گذاشته‌اند؛ اما انتشار قیمت‌های علی‌الحساب نشان می‌دهد که آنان حساب‌شده، بازار و ثبت‌نام کنندگان را سرکار گذاشته‌اند.

البته سال گذشته معاون وزیر صمت، منوچهر منطقی سیگنال‌های لازم را به‌صراحت ارسال کرد و گفت “قیمت خودروهای اقتصادی لزوماً اقتصادی نخواهد بود”؛ ولی درهرحال آن‌قدر بازار خودرو با وعده‌ها و حواشی درگیر بود که چندان به این نکته توجه نشد. بااین‌حال مسئولان و متولیان مدام بر تأثیر واردات بر قیمت‌ها تأکید می‌کردند.

ضمن اینکه قرار بود بخش عمده‌ای واردات نیز به خودروهای اقتصادی اختصاص داشته باشد. آن‌ها با تکیه‌بر این بخش و امید جامعه به تحقق آن توانستند بیش از ۷ ماه، بازار را به خواب مصنوعی بفرستند.

طی ماه‌های اخیر از خریدوفروش‌های گرم تابستانی خبری نشد. هر نوسان مثبت و منفی‌ای هم وجود داشت کاغذی بود؛ ولی دادوستدی صورت نمی‌گرفت.

بااین‌حال انتظار می‌رفت بعد از این‌همه ادعا، وعده، ایجاد امید و انتظار برای خرید خودروهای صفرکیلومتر وارداتی، حداقل یک اثر مثبت مشاهده شود. هرچند از این وزارت و همچنین وضعیت اقتصادی و نرخ ارز نمی‌توان توقع خودروی ارزان داشت.

اما حداقل می‌توانند مردم را نسبت به آینده خوش‌بین کنند. البته فعلاً به‌جای راه‌کار و راه‌حل بازهم وعده می‌دهند؛ اما با توجه به سابقه‌ای که برای خود ساخته‌اند، این بار بازار به آن‌ها اعتماد خواهد کرد.

آیا مردم اعتقادی به صداقت آن‌ها خواهند داشت؟ وقتی خودروی اقتصادی دور از دسترس بسیاری از مردم شده است، دیگر چه فرقی می‌کند رشیدی کوچی به قیمت اعتراض کند یا قالیباف رئیس مجلس.

مسئله مهم غیراقتصادی بودن خودروهای اقتصادی است. خودروهایی که به نفع خزانه دولت، جیب مردم را نشانه رفته‌اند و این‌همه هیاهو برای هیچ بوده است.

مهدی اسدی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟