به روزرسانی قیمت ها لازمه افزایش تولید و توان رقابتی

دوشنبه - 15 آبان 1402

پیشرانه-مجموعه ای همچون ایران خودرو به جهت افزایش تولید و ارتقای تکنولوژی و همچنین تامین به موقع مواد اولیه نیازمند به روز رسانی در قیمت ها است.

پیشرانه-مجموعه ای همچون ایران خودرو به جهت افزایش تولید و ارتقای تکنولوژی و همچنین تامین به موقع مواد اولیه نیازمند به روز رسانی در قیمت ها است.
به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» قیمت خودرو چند سالی است به کلاف پیچیده تبدیل شده است که با راهکارهای مختلف هم تا به امروز اختلاف میان خودروسازان و دولت و شورای رقابت حل نشده است. هرچند شورای رقابت تلاش کرده است تا با به‌روزرسانی در قیمت‌ها خودروسازان را از ضررو زیان نجات دهد؛ اما فراموش نکنیم نمی توان بنگاهی همچون ایران خودرو را با قیمت گذاری دستور اداره کرد. از سویی دیگر واقعی نبودن قیمت‌ها و استفاده از ابزارهایی مانند قرعه کشی تنها توانست به نفع دلالان باشد و مانور آنها در بازار را افزایش دهد.
در نتیجه برای افزایش توان رقابتی، ارتقای تکنولوژی و پلتفرم ها و فناوری های روز بنگاه های بزرگ خودرویی از جمله ای نیازمند به روزرسانی قیمت های خود هستند.
در حال حاضر نیز به‌روزرسانی قیمت خودروهای تولیدی ایران خودرو نیز به تصویب شورای رقابت رسیده است و موضوعی که باید چند نکته درباره آن را در نظر گرفت. شاید اصلی ترین دلیل برای درست بودن این به‌روزرسانی آن باشد که مصوبه جدید قیمت‌ها براساس صورت های مالی جدید خودروسازان و براساس قیمت تمام شده انجام شده است، این در حالی است که پیش‌تر قیمت‌های قبلی براساس صورت های مالی تیمه اول سال ۱۴۰۱، تعیین شده بود. در حالی که امروز قیمت دلار تفاوت بسیاری با نیمه اول سال گذشته دارد و قیمت تمام شده برای کارخانه نیز با افزایش هایی همراه شده است.
درواقع نگاهی به بازار نشان می دهد قیمت مواد اولیه به طور میانگین با افزایش ۴۶ درصدی همراه بوده است. صنعت خودرو نیز ۸۰ درصد بهای تمام شده خود را صرف تامین قطعات و مواد اولیه می کند که بیش از ۷۰ درصد آن از طریق بورس کالا و براساس قیمت های جهانی خریداری می شود، پس نمی توان انتظار داشت این مجموعه ها با قیمت هایی مشابه سال گذشته محصول خود را عرضه کرده اما مواد اولیه را به قیمت روز تامین کنند.
این به روز رسانی قیمت ها علاوه بر آنکه منجر به افزایش تولید در مجموعه ای همچون ایران خودرو می‌شود، برای صورت‌های مالی، تطابق با استانداردهای ۸۵ گانه و استفاده از امکانات جدید، الزامی است.
اگر مجموعه های خودرویی همچون ایران خودرو نتوانند بروزرسانی در قیمت ها را براساس صورت های مالی جدید خود داشته باشند، نمی توان انتظار داشت خودروهای تولیدی رقابت خوبی در بازار داشته باشند و بتوانند محصول با کیفیت مورد نظر مشتریان عرضه کنند.
همانطور که اشاره شد، نمی‌توان با قیمت‌گذاری دستوری منتظر توسعه در واحدهای بزرگی همچون ایران خودرو بود، چنین مجموعه‌ای برای پویایی بیشتر نیازمند به روز رسانی قیمت‌ها خواهد بود.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟