کنترل قطره‌چکانی بازار ادامه خواهد داشت
«پیشرانه» گزارش می‌دهد

کنترل قطره‌چکانی بازار ادامه خواهد داشت

شنبه - 4 آذر 1402

پیشرانه- با توجه به صحبت‌های اخیر وزیر صمت مبنی بر نگرانی در خصوص تأمین ارز برای واردات خودروهای کارکرده، به‌احتمال‌زیاد تا روشن شدن وضعیت، کنترل قطره‌چکانی بازار ادامه خواهد داشت. با شروع پائیز عرضه خودروهای وارداتی آغاز شد. هرچند مسئولان واردات به برطرف شدن موانع و هماهنگی دستگاه‌ها مرتبط و همچنین فراهم شدن زیرساخت‌ها اشاره […]

پیشرانه- با توجه به صحبت‌های اخیر وزیر صمت مبنی بر نگرانی در خصوص تأمین ارز برای واردات خودروهای کارکرده، به‌احتمال‌زیاد تا روشن شدن وضعیت، کنترل قطره‌چکانی بازار ادامه خواهد داشت.

با شروع پائیز عرضه خودروهای وارداتی آغاز شد. هرچند مسئولان واردات به برطرف شدن موانع و هماهنگی دستگاه‌ها مرتبط و همچنین فراهم شدن زیرساخت‌ها اشاره می‌کنند؛ اما تعداد خودروهایی که واردشده و عدم تناسب با تقاضای انباشته و روش فروش و تخصیص آن‌ها به‌گونه‌ای نیست که بتوان نسبت به آینده بازار امیدوار بود.

به‌خصوص اینکه با توجه به نیاز بیش از یک میلیونی بازار به خودروهای وارداتی، وزارت صمت در حال حاضر مدعی است که برای ۶۰ هزار دستگاه ارز تأمین خواهد کرد.

اما این تعداد می‌تواند نیازها برآورده کند؟ البته وزارت صمت به‌طور ماهرانه توپ را در زمین واردکنندگان انداخته است. چون مدعی است که آن‌ها شرایط را فراهم کرده‌اند و دیگر باقی کار به عهده شرکت‌ها است؛ بنابراین آن‌ها باید برای ورود شرکت‌ها تلاش کنند.

البته در شرایط فعلی همچنان مشکلات ارزی به قوت خود باقی است. ولی درهرصورت وزارت صمت می‌گوید که زمینه‌های کار مهیا است.

در همین شرایط اما وزیر صمت نسبت به تأمین ارز برای خودروهای کارکرده اظهار نگرانی می‌کند. این نگرانی را می‌توان از زاویه دیگری نیز تحلیل کرد.

به عبارت بهتر، تمام هم‌وغم متولیان و مسئولان و افرادی که به دنبال خودروهای کارکرده هستند بر مجوز تنظیم بازار استوار شده است.

این افراد با استفاده از تمام ابزارهای ممکن و بهره‌برداری از شرایط و فضای عمومی‌ای که پیرامون این موضوع شکل گرفته است، نقش ویژه‌ای برای این خودروها در نظر گرفته‌اند.

البته این موضوع را این‌گونه در ذهن جامعه جا انداخته‌اند. به عقیده و باور حامیان این طرح خودروهای کارکرده می‌تواند علاوه بر تنظیم بازار، باعث عقب‌نشینی قیمت‌ها نیز بشود.

در این شرایط خودروسازان داخلی چاره‌ای جز کاهش قیمت‌ها نخواهند داشت. بااین‌حال نگاه درآمدی به این طرح، موفقیت‌آمیز بودن اهداف ذکرشده را با شک و گمان همراه کرده است.

بااین‌وجود به نظر می‌رسد که کنترل عرضه‌ها یا به‌اصطلاح عرضه‌های قطره‌چکانی و نگه‌داشتن بازار در بلاتکلیفی برای روشن شدن وضعیت و تکلیف واردات خودروهای کارکرده است.

چون با این روش می‌تواند حجم زیادی از خودروهای وارداتی را همراه با خودروهای تولید داخل عرضه کنند. اگر موفق به انجام این کار شوند از یک‌سو اهداف درآمدی محقق می‌شود و از سوی دیگر شوک ناشی از این فروش‌ها برای مدتی می‌تواند موجب عقب‌نشینی قیمت‌ها شود.

در این وضعیت طبیعی است که برای رسیدن به این هدف از هر راهی که می‌شود مانع از سرعت گرفتن عرضه‌ها شوند.

وزیر صمت نیز نگرانی را علنی کرده است. شاید از این طریق خواسته است که فشار افکار عمومی را نسبت به واردات خودرو بیشتر کند. بااین‌وجود مشخص نیست که آیا ورود خودروهای کارکرده تا آخر سال امکان پذیرخواهد بود؟

 

5 از 2 رای

نظر شما چیست؟