وب سایت خبری «پیشرانه» بررسی می‌کند

یک پرسش ترسناک؛ اگر واردات خودرو انجام نشود؟

چهارشنبه - 22 آذر 1402

پیشرانه- با اظهارنظرهای اخیر وزارت صمت و دولت درباره ورود خودروهای صفر کیلومتر یک پرسش ترسناک را مطرح می شود؛ اگر واردات خودرو انجام نشود، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ هنوز ابهام و گمانه زنی های آخرین اظهار نظر وزیر صمت مبنی بر نگرانی درخصوص تامین ارز برای واردات خودروهای دست دوم به درستی برطرف […]

پیشرانه- با اظهارنظرهای اخیر وزارت صمت و دولت درباره ورود خودروهای صفر کیلومتر یک پرسش ترسناک را مطرح می شود؛ اگر واردات خودرو انجام نشود، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

هنوز ابهام و گمانه زنی های آخرین اظهار نظر وزیر صمت مبنی بر نگرانی درخصوص تامین ارز برای واردات خودروهای دست دوم به درستی برطرف نشده است.
هنوز آئین نامه واردات این نوع خودرو در هیات دولت مانده و ابلاغ نشده است.  واردات خودروهای صفر کیلومتر، نحوه تخصیص ارز و تیراژی که تاپایان سال خواهد آمد نیز همچنان در هاله‌ای از ابهام قراردارد.
این وضعیت منجر به طرح سوال تعدادی از نمایندگان مجلس از وزیر صمت شده است. دراین شرایط روز گذشته معاون وزیر صمت به روشنی بیان کرد که واردات خودرو به صلاح نیست.
داود منظور طی سخنانی با اشاره به ظرفیت ۱.۵ میلیونی تولید خودرو در کشور گفته است خروج ۲تا۳ میلیارد ارز برای واردات خودرو به صلاح نیست. البته رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داده است که “فرض کنیم سال آینده دو تا سه میلیارد دلار واردات خودرو انجام شود و براساس آن درآمدها و حقوق گمرکی را محاسبه می‌کنیم. در حالی که می‌دانیم به صلاح کشور نیست منابع ارزی کشور را به واردات خودرویی اختصاص دهیم که در داخل کشور ظرفیت تولید ۱.۵ میلیون خودرو را داریم.”
البته وی به طور علنی از شدن یا نشدن واردات حرفی نزده است و در عین حال بیان کرده است که در هر حال دولت درآمدهای خود را از این محل خواهد داشت.
به بیان ساده صحبت های وی را اینگونه هم می‌توان تفسیر کرد: برای دولت هیچ فرقی نمی کند. تعرفه‌ها مشخص است و هر خودرویی که وارد شود، معادل قیمت دلاری اش دولت درآمد خواهد داشت. اما به صلاح نیست، یعنی اگر خودرو در هر حالی وارد شد و ارز از کشور خارج شد، مردم خواستار آن بوده‌اند.
این در حالی است که وضعیت امروز بازار خودرو و شرایطی که به وجود آمده، محصول تفکرات اقتصادی صنعتی حکمرانی اقتصادی کشور است. مردم در آن نقشی نداشته‌اند.
با این حال اگر این حرف‌ها جدی تلقی شده و به مانعی در مسیر واردات خودرو بدل شود، می‌تواند آینده بازار خودرو را بازهم دستخوش تلاطم ها و افزایش قیمت ها کند.
تا به امروز وزارت صمت با تکیه بر بازی روانی واردات توانسته است مانع از هجوم خریداران به بازار شود. مصرف کنندگان نیز با اعتماد به صحبت‌های مسئولان مبنی بر کاهش قیمت ها طی ماه‌های اخیر اقدامی برای خرید نکرده‌اند.
اما اگر بازار به این نتیجه برسد که دیگر وارداتی صورت نخواهد گرفت به طور طبیعی واکنش نشان خواهد داد. واکنشی که در اولین قدم باعث برهم خوردن آرامش و ثبات نسبی این روزهای بازار خواهد بود.
این در حالی است که از زمان آغاز عرضه خودروهای وارداتی وزارت صمت تاکید کرده که تا پایان سال ۶۰ هزار دستگاه خودرو وارد خواهد شد. ضمن اینکه اوایل ماه جاری نیز وزیر صمت اعلام کرد که مقرر شده است تا پایان سال ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی برقی وارد وبه ناوگان حمل و نقل عمومی افزوده شود.
در این وضعیت و با توجه به حساسیت‌های بازار به نظر می رسد که دولت باید هر چه سریع تر تکلیف واردات خودرو را روشن کند. اگر قرار بر ادامه داشتن این جریان است باید به مردم اطمینان بدهند و اگر هم کمبود ارز و اولویت داشتن خودروهای برقی مد نظر است، باز هم باید صادقانه و صریح با مردم صحبت کنند.
هر چه قدر این موضوع ادامه پیدا کند، به همان اندازه احتمال تخریب بیشتری به دنبال خواهد داشت.
بنابراین اگر دولت این بارقصد ندارد که مانند اسفند سال گذشته از وضعیت مردم سوءاستفاده کند، باید به سرعت، شدن یا نشدن را مشخص کند. چون مشخص نیست اگر موج جدید گرانی ها ایجاد شود، اینبار چه خسارتهایی درپی خواهد داشت.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟