ام وی ام X55 در برابر اسپورتیچ و توسان 2014

ام وی ام X55 در برابر اسپورتیچ و توسان ۲۰۱۴

سه شنبه - 8 بهمن 1398

پیشرانه- ام وی ام X55 در برابر اسپورتیچ و توسان ۲۰۱۴ عنوان مطلبی است که با توجه به فروش نقدی کراس اوور جدید مدیران خودرو برایتان آماده کرده‌ایم.

پیشرانه- ام وی ام X55 در برابر اسپورتیچ و توسان ۲۰۱۴ عنوان مطلبی است که با توجه به فروش نقدی کراس اوور جدید مدیران خودرو برایتان آماده کرده‌ایم.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» در این مقاله می‌خواهیم در مورد بازاری با شما صحبت ‌کنیم که وضعیتش را دقیقه‌ها و ثانیه‌ها تعیین می‌کند. بعد از تحریم‌ها در سال ۹۷، قیمت خودرو به‌طور وحشتناکی سر به افزایش گذاشته و حالا با بودجه‌ای حدود ۴۰۰ میلیونی اگر بخواهید کمی از زمین ارتفاع بگیرید و کراس اوور سوار شوید، تنها انتخاب پیش رویتان کراس اوورهای چینی صفر یا کره‌ای‌های دست‌دوم هستند که حالا با خارج شدن شرکت‌های خودروسازی مطرح اروپایی، کره‌ای و ژاپنی لغو قراردادهای خارجی و بروز مشکل در تولید شرکت‌های خودروساز، حالا تنوعشان از قبل محدود شده است.

ام وی ام X55 از جدیدترین، هوشمندترین و قدرتمندترین کراس اوورهای چینی بازار ایران هستند که حالا در محدوده ۳۷۰ تا ۳۸۵ میلیون تومان قرارگرفته است؛ اما در مقابل این کراس اوور چینی تازه‌وارد، کسانی که هم هستند که به‌جای خرید خودروی چینی، می‌خواهند یک خودروی کره‌ای زیر پایشان باشد.

خودروهای دست‌دوم کره‌ای با کارکرد زیر ۸۰ هزارتا می‌توان به دو خودرو پرفروش توسان و اسپورتیج ۲۰۱۴ اشاره کرد. به همین دلیل در این مقاله ما قصد داریم بین یک خودرو صفر چینی MVM X55 را با دو خودروی توسان و اسپورتیج ۲۰۱۴ در رنج ۴۰۰ میلیون تومان را مقایسه کوتاهی کنیم که کدام ارزش خرید بالاتری دارند.

مقایسه ظاهر داخلی و بیرونی

کیا و هیوندای برای سال ۲۰۱۴ اسپورتیج و توسان تازه‌نفس را وارد میدان کردند. موضوع طراحی و ظاهر یک موضوع کاملاً سلیقه‌ای است و نمی‌توان به قطعیت گفت که بالاخره توسان زیباتر است یا اسپورتیج.

اما این موضوع را می‌توان با یک نگاه کلی به هر خودرو فهمید که توسان در طراحی بیرونی کمی محافظه‌کارانه‌تر از اسپورتیج عمل کرده است و شاید هدف هیوندا جلب عموم مخاطبین در آن سال‌ها بوده است.

اما در مقابل کیا کاملاً هدفمند قصد داشته خودرویی اسپرت را وارد بازار کند و باید گفت که در این راه به‌خوبی هم جواب گرفته و چهره این خودرو مخصوصاً در زمان عرضه یک سر و گردن از دیگر رقبا بهتر و جذاب‌تر بود.

در اسپورتیچ ۲۰۱۴ چراغ‌های LED و چراغ‌های عقب جدید به‌اضافه رینگ و لاستیک‌های اصلاح‌شده و یک جلوپنجره جدید همه می‌تواند تغییرات جزئی باشد که شاید ازنظر بعضی‌ها حتی کمی هم توی ذوق بزند ولی درنهایت کیا اسپورتیچ نیمه فیس لیفت شده هنوز هم بعد از ۵ سال عالی به نظر می‌آید.

خودرو هیوندای توسان که همان ix۳۵ موجود در ایران است در زمان ورودش با خودروهایی نظیر تویوتا راو۴ رقابت می‌کرد. این خودرو در سال ۲۰۱۰ مورد طراحی مجدد قرار گرفت و گیربکس اتوماتیک بر روی آن نصب شد. این خودرو ۵ نفرِ است و در دنیا در مدل‌های دیفرانسیل جلو و دو دیفرانسیل موجود است.

به‌طورکلی ix35 در یک نگاه جلوه‌ای نیمه اسپرت و شلوغ دارد که نظم در به‌کارگیری این خطوط صاف و صیقلی در همه جای بدنه آن به چشم می‌آید؛ نظمی که در بعضی موارد بیش‌ازاندازه روی آن تأکید شده است! در نمای جلو بیش از هر چیزی چراغ‌های مایل و کریستالی آن جلب‌توجه می‌کند که همسو با برجستگی گلگیرها به جلوپنجره‌ای کوچک ختم می‌شوند.

البته وجود سپری نسبتاً حجیم با مه‌شکن‌های بزرگ هم در انتقال حس اسپرت بودن این شاسی‌بلند نقش بسزایی دارد.

شرکت چری از خودرو جدید چری تیگو ۴ مدل ۲۰۱۸ رونمایی کرده است و مدیران خودرو چند ماهی است این خودرو را با نام  روانه بازار داخلی کرده است.

در نمای جلو دو چراغ بزرگ دارد که به‌واسطه بدنه حجیم و خطوط طراحی خاص، برآمدگی زیبایی پیداکرده است. جلوپنجره خودرو نیز حالتی شش‌ضلعی پیداکرده است که با خطی باریک لوگوی چری را در میان گرفته است.

اما جذاب‌ترین و زیباترین بخش طراحی جلو، سپر خودرو است دارد که با قسمت‌های نقره‌ای تزئین شده است و جای مناسبی هم برای چراغ مه‌شکن تعبیه‌شده است.

در نمای جانبی با طراحی ساده ولی شیکی روبرو هستیم. نوار براقی در پایین درها تعبیه‌شده است که به این حس لوکس خودرو افزوده است. انتخاب رینگ‌های ۱۸ اینچی نیز در این خودرو کاملاً مناسب و برازنده ابعاد این خودرو است.

درنهایت طراحی  به نسبت دو خودروی توسان و اسپورتیج می‌توان ساده، شیک و جذاب دانست که از زبان طراحی خاص و یکپارچه‌ای بهره برده است.

زمانی که برای اولین بار وارد کابین ix35 می‌شوید حس چندان خوبی بهتان دست نمی‌دهد و شاید کمی هم توی ذوقتان بخورد. البته منظورمان این نیست که هیوندای برای توسان مدل ۲۰۱۴ کم‌کاری کرده است، اما بین طراحی و کیفیت ساخت کابین تعادل ایجاد می‌کرد.

متأسفانه کیفیت ساخت ادوات داخلی در حد متوسط است و استفاده از پلاستیک سخت در داشبورد و بخش‌های عمده‌ای از کابین، باعث نفوذ صدا به داخل اتاق هنگام گذر از دست‌اندازها می‌شود.

اما زمانی که وارد کابین اسپورتیج می‌شوید باید گفت که بهترین جنس، در ساخت فضای داخلی بکار نرفته، اما فضای جادار و خوبی دارد. نظرات مطرح‌شده در خصوص فضای داخلی خودرو در کل مثبت ارزیابی می‌شود.

اما برخی بر این باورند که تضادی بین طراحی فوق‌العاده‌ی بیرونی با طراحی داخلی وجود دارد. همچنین در رابطه با نوع جنس بکار رفته در طراحی داخلی شکایت¬هایی نیز وجود دارد.

اما نظر کلی بر این است که جدا از جنس مواد به‌کاررفته فضای داخلی خوب ساخته‌شده و ابزار نصب‌شده است، به‌راحتی قابل‌دسترس و کنترل‌اند. کیا اسپورتیج به‌راحتی می‌تواند سه فرد بزرگ‌سال را در صندلی‌های عقب جای دهد.

این در حالی است که برای افراد بلندقد، سقف خودرو ممکن است ایجاد اذیت کند. صندوق‌عقب نیز که در نوع خود بزرگ‌ترین محسوب نمی‌شود، ولی با ۵۴۶ لیتر فضای خوبی را در اختیار قرار می‌دهد.

به سراغ محصول جدید مدیران خودرو می‌رسیم، با ورود به کابین  هم مثل نمای خارجی، شاهد طراحی یکپارچه و کاربردی هستیم. طراحی دورنگ داشبورد و دو جنس کابین نیز به این زیبایی افزوده است.

ادوات ام وی ام به‌دوراز هرگونه شلوغی طراحی‌شده‌اند که تجربه زیبایی برای سرنشینان رقم می‌زنند. صفحه‌نمایش نیز در میان کنسول قرارگرفته است که ظاهر مدرن‌تری به خودرو بخشیده است.

شاید به نظر برخی مشتریان طراحی شلوغ و پر امکانات نسل قبلی جذاب‌تر باشد ولی نسل جدید برای یکپارچه کردن طراحی خود به این سادگی تن داده که مسلماً شخصیت جذاب‌تری به خودرو بخشیده است.

 ام وی ام X55 در برابر اسپورتیچ و توسان؛ امکانات و تجهیزات

توسان و اسپورتیج بیشتر برای رقابت با رقبای شرقی خود مجهز شده تا عقب‌ماندگی خود در نسل قبل را بتواند تا حدودی برطرف کند. برای همین هیوندای انبوهی از امکانات را برای این محصولش در نظر گرفته که البته شاید خیلی از آن‌ها هم زیاد به کار نیایند.

بااین‌حال از لیست امکانات توسان و اسپورتیج فول می‌توان به مواردی اشاره کرد؛ کمک‌فنر هیدرولیک چر‌خ‌ها باقابلیت کاهش انتقال ضربات، کنترل سرعت هنگام پایین آمدن از سراشیبی، ترمز کمکی در سطوح شیب‌دار، کنترل پایداری الکترونیکی،‌ سیستم ضد سرقت به همراه استارت دکمه‌ای، روکش صندلی چرم، تنظیم برقی صندلی هشت حالتِ با گرم‌کن، کنترل چراغ‌های متناسب با نور محیط، کروز کنترل باقابلیت کنترل روی فرمان، چراغ‌راهنما LED روی آینه‌های جانبی، آینه‌های جانبی تاشوی برقی مجهز به گرم‌کن، کامپیوتر سفر، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان،‌ آینه الکتروکرمیک، سیستم ترمز پایی پارک، سانروف پاناروما، دوربین دید عقب، گرم‌کن شیشه عقب یا تایمز، سنسور پارک روی سپر عقب، تهویه مطبوع دوگانه مجهز به سنسور رطوبت‌سنج مجهز هستند.

ام وی ام X55 در برابر اسپورتیچ و توسان درزمینهٔ تجهیزات و آپشن‌ها نسبت به نسل موجود در بازار از وضعیت بهتر و کامل‌تری برخوردار است ترمزدستی برقی، اتوهولد، سیستم ورود و استارت بدون کنترل Keyless Start، دکمه روشن و خاموش، سیستم کنترل خودرو در سراشیبی، کروز کنترل، صندلی برقی راننده، تهویه اتوماتیک و دستبند هوشمند مجهز است.

ام وی ام X55 در برابر اسپورتیچ و توسان؛ مشخصات فنی

هیوندای ix 35 با ۲۴۰۰ سی‌سی حجم موتور و ۱۷۷ اسب بخار، خودرو تقریباً پرقدرتی است. مدل‌های اولیه وارداتی این خودرو فقط دیفرانسیل جلو هستند و برخی مدل‌های آن دو محور است.

گیربکس دستی و اتوماتیک، حرکت با یک محور و دو محور که در بهترین حالت ازنظر صرفه‌جویی در مصرف سوخت، چند کیلومتری بیشتر از خودرو ضعیف‌تر نیز راه می‌رود.

خودروهای اسپورتیج برای مدل‌های ۲۰۱۴ در دو نوع موتور ۲۴۰۰ سی‌سی و ۲۰۰۰ سی‌سی در ایران وجود دارد. باید گفت که این نوع موتورها در نوع خود بهترین نبوده اما عملکرد بدی هم ندارند و ازنظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه‌اند.

موتور ۲۴۰۰ سی‌سی این خودرو قدرتی معادل ۱۷۷ اسب‌ بخار تولید می‌کند که این میزان در موتور ۲۰۰۰ سی‌سی برابر ۱۶۱ اسب‌ بخار است. مصرف سوخت در موتورهای ۲۴۰۰ و ۲۰۰۰ به ترتیب برابر ۹.۲ و ۷.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.

ایکس ۵۵ برخلاف ۲ خودرو کره‌ای از یک موتور توربو استفاده کرده است، موتورهای ۱.۵ لیتری توربو عرضه‌شده در ایران قدرت موتور ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور آن نیز ۲۱۰ نیوتن متر است. برای انتقال این قدرت، از یک گیربکس ۶ سرعتِ دو کلاچه استفاده‌شده است.

قیمت

مدیران خودرو قیمت  را در اواخر آذرماه امسال ۳۶۵ میلیون تومان اعلام کرد، ولی در انتهای دی‌ماه حدود ۵ درصد این خودروی مدرن و جذاب را به دلیل افزایش قیمت نرخ دلار به قیمت حدودی ۳۸۵ میلیون تومان افزایش داد.

ولی با توجه به بودجه قیمتی حدودی ۴۰۰ میلیون تومانی شما می‌توانید خودروهای مثل توسان، اسپورتیج و میتسوبیشی ASX 2014 را جزو گزینه‌های خرید خود انتخاب کنید، اما باید بدانید که از دید یک خریدار، کدام خودرو برای شما ارزش‌افزوده بهتری در آینده، برای شما دارد، ایکس ۵۵ صفر با تجهیزات رفاهی و موتور پرقدرت یا توسان و اسپورتیج کارکرده باکیفیت بالا و خوش فروش تر.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟