چری تیگو 5 یا هایما S7 توربو

چری تیگو ۵ یا هایما S7 توربو

دوشنبه - 14 بهمن 1398

پیشرانه- چری تیگو ۵ یا هایما S7 توربو این سؤالی که تلاش می‌کنیم در این مطلب به آن پاسخ دهیم.

پیشرانه- چری تیگو ۵ یا هایما S7 توربو این سؤالی که تلاش می‌کنیم در این مطلب به آن پاسخ دهیم.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» در ادامه مطالب مقایسه‌ای، سراغ قدبلندهای چینی در بازه قیمتی ۳۳۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان رفته‌ایم. مقایسه هایما اس ۷ و تیگو ۵ موضوع این مقاله است که قصد داریم نکات فنی و آپشن‌های رفاهی این دو خودرو را با یکدیگر مقایسه کنیم تا بتوانیم پاسخ این سؤال برخی خوانندگان را بدهیم؛ چری تیگو ۵ یا هایما S7 توربو ؟

طراحی داخلی و خارجی

هایما S7 توربو محصولی از کمپانی خودروسازی هایما (Haima) چین است که درواقع نسخه قدرتمندتر و فیس‌لیفت شده هایما اس ۷ مدل ۲۰۱۱ محسوب می‌شود که پیش‌تر توسط تنها نماینده رسمی این برند (ایران‌خودرو) در بازار داخلی عرضه‌شده بود.

این کراس‌اوور جمع‌وجور اولین بار در نمایشگاه اتوشو سال ۲۰۱۰ و با نام HAIMA 7 به معرض نمایش درآمد و اولین نمونه از این خودرو نیز در ماه جولای همان سال روانه بازار چین شد.

هایما S7 با بهره‌مندی از جلوپنجره با طرح عمودی متفاوت از هایما S5 با جلوپنجره به شکل افقی است. هایما اس ۷ سعی کرده تا با حجم پردازی گلگیر و استفاده از یک خط مورب در بخش پایینی درها طراحی این بخش را بهبود بخشد. رینگ‌های خودرو نیز از نوع ۱۷ اینچی هستند و به‌طور استاندارد از لاستیک‌های شرکت هنکوک در آن استفاده‌شده است.

چری تیگو ۵  محصول مدیران خودرو را می‌توان به‌عنوان یکی از خودروهای تقریباً لوکس اما چینی شاسی‌بلند این روزهای بازارعنوان کرد.

این خودرو که حدود پنج سالی از رونمایی آن می‌گذرد در زمره گران‌ترین شاسی‌بلند های چینی قرار می‌گیرد و شرکت چری سعی کرده تا با الگوبرداری از طراحی‌های اروپایی تا حد چشمگیری طراحی خارجی این خودرو را بهبود بخشد و آن را به استانداردهای روز دنیا نزدیک‌تر کند.

باید قبول کنیم که چری تیگو ۵ در نمای ظاهری تقریباً بی‌نقص است و ظاهر یک خودرو در ایران وزنه سنگینی برای تضمین فروش ماشین است.

شرکت چری در تیگو ۵ به‌وضوح تلاش کرده است خودرویی مشابه تویوتا فورچونر ۲۰۰۸ در اندازه‌‌ای کوچک‌تر بسازد و البته در جلوپنجره و نمای مقابل، نگاهی هم به رنجروور داشته باشد.

درمجموع و با توجه به سابقه‌ی نه‌چندان طولانی برند چری در ساخت خودرو و البته اصالت چینی آن، تیگو ۵ در نمای روبرو، چهره‌ی مناسبی دارد و هرچند دل‌فریب و در حد کره‌ای‌ها چشم‌نواز نیست، نمی‌توان آن را زشت به‌حساب آورد.

در نمای جانبی و خصوصاً در نگاه اول، تیگو ۵ اصلاً خودرویی چینی با طراحی پیش‌پاافتاده نیست و برعکس نوعی پختگی در طراحی آن دیده می‌شود.

شاید بتوان گفت در این بخش، مهندسین چری دست به کپی‌برداری‌های هوشمندانه‌ای از کراس‌اوورهای مطرح ژاپنی زده‌اند؛ اما باید قبول کرد این حرکت را هنرمندانه و باظرافت زیادی انجام داده‌اند.

یک خط هدایت‌کننده از چراغ‌ عقب تا روی دستگیره‌ها ادامه‌ یافته که همراه با خطوط روی گلگیر، به‌خوبی بدنه را حجم داده و جذاب کرده است.

در داخل کابین ماشین هم سبک طراحی استفاده‌شده همانند ظاهر خارجی ماشین است که کابین هایما S7 توربو را جذاب نشان می‌دهد ولی هم چنان در این ماشین مانند هایما S7 معمولی کیفیت متریال داشبورد و ادوات سطح چندان بالایی ندارند و با توجه به بازه قیمتی اصلاً نکته مناسبی نیست. در بخش تجهیزات رفاهی و ایمنی هم در هایما S7 توربو نسبتاً تجهیزات خوب و کاملی به کار گرفته‌شده است و این ماشین ازنظر آپشن یک ماشین کامل و فول آپشن محسوب می‌شود و امکاناتی مانند دوربین ۳۶۰ درجه را دارا است که در رقبای این ماشین دیده نمی‌شود.

کابین خودرو تیگو ۵ دارای طراحی دل‌نشینی بوده و از شاسی بلندهایی چون سانتافه الهام گرفته است. کنسولی میانی به‌صورت T شکل بوده و در قسمت بالای آن صفحه‌نمایش لمسی ۸ اینچی خودنمایی می‌کند. استفاده از رنگ مشکی به همراه نوارهای کرومی، جذابیت کابین را دوچندان نموده است.

صندلی‎های خودرو چرمی بوده و استفاده از نخ قرمز برای تودوزی، ایده جالبی بوده است. جانمایی ادوات و کلیدها به‌دقت انجام‌شده و منجر به افزایش تسلط راننده بر آن‌ها شده‌اند. از امکانات این خودرو می‌توان به سانروف، نمایشگر ۸ اینچی، سیستم استارت بدون دکمه، سیستم تهویه خودکار، آینه‌های بغل‌ برقی، آینه وسط الکتروکرومیک و … اشاره کرد.

ازلحاظ طراحی داخلی نیز در دید کلی به طرح داشبورد و شکل فرمان می‌توان شباهت‌هایی را بین دو خودرو مشاهده کرد که البته شاید بتوان طراحی چری تیگو ۵ را در این زمینه زیباتر ارزیابی کرد هرچند کیفیت مواد استفاده‌شده در داخل کابین جک S5 مناسب‌تر از چری تیگو ۵ است.

امکانات رفاهی؛ چری تیگو ۵ یا هایما S7 توربو

از امکانات رفاهی هایما اس ۷ توربو می‌توان به مواردی از قبیل کیسه هوای راننده و سرنشین کناری و ایربگ های جانبی (جمعاً ۴ عدد)، سیستم‌های ترمز و پایداری شامل ترمز ضد قفل ABS، ترمز کمکی BAS، کنترل کشش TCS، پایداری الکترونیکی ESP، سامانه کنترل فشار باد تایرها TPMS که درون آینه وسط نشان داده می‌شود، دوربین دنده‌عقب، کامپیوتر سفری، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌ داخلی الکتروکرومیک، آینه‌های جانبی گرم‌کن دار به همراه امکان تاشوندگی برقی، سانروف و شیشه‌های برقی تمامی سرنشینان، صندلی‌های چرمی که در جلو مجهز به گرم‌کن و برای راننده دارای تنظیمات برقی ۸ جهتِ است، کیلس و استارتر دکمه‌ای، کروز کنترل، چراغ روز به همراه تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو از داخل، نمایشگر ۷ اینچی لمسی با GPS اشاره کرد.

اما در مقابل امکانات رفاهی تیگو ۵ فیس جدید در نسخه اکسلنت (فول اپشن) می‌توان به مکانیسم شروع حرکت در سربالایی (HAC) که به مدت ۲ ثانیه فعال‌شده و باعث کمک در شروع مجدد خودرو می‌شود، مکانیسم‌های پایداری (ESC)، صندلی‌های برقی ردیف جلو، تهویه مطبوع خودکار و سانروف برقی، آینه‌بغل‌های جمع شونده به‌صورت اتوماتیک، فرمان تلسکوپی و برقی که در حالت‌های مختلف برای راحتی راننده قابل تنظیم است، سیستم هوشمند ورود بدون کلید + استارت keyless، چراغ‌های مه شکن هوشمند، مکانیسم اعلام لحظه‌ای فشار باد تایرها TPMS، چراغ‌های همراهی راننده که در هنگام خروج راننده از ماشین مسیر مقابل را روشن کرده تا دید بهتری نسبت به محیط اطراف داشته باشد، اشاره کرد.

اما در مدل فیس جدید این خودرو چندین مورد جدید به تجهیزات خودرو افزوده شد که مهم‌ترینشان عبارت‌اند از: تریم جدید کابین (چرم دو رنگ مشابه تیگو ۷ اکسلنت)، مانیتور ۱۰ اینچی عمودی، نویگیشن، اضافه شدن سنسور جلو و سنسور باران و نهایتاً لوگولایت (چراغ خوش‌آمد گویی با آرم چری) زیر درب‌های جلو. تیگو ۵ ورژن ۹۷ همچون گذشته، در دو تیپ لاکچری و اکسلنت قابل خریداری بود ولی به دلیل داشتن امکانات جدید، تیپ لاکچری آن به «IL» و تیپ اکسلنت آن نیز به «IE» تغییر نام داد.

مشخصات فنی

در بخش فنی خودرو چری تیگو ۵ مجهز به پیشرانه ۴ سیلندر خطی به حجم ۱۹۷۱ سی‌سی دارای حداکثر توان خروجی ۱۳۹ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۸۲ نیوتن‌متر در ۴۳۰۰ دور در دقیقه است که با یک گیربکس اتوماتیک ۷ سرعتِ تیپ ترونیک کوپل شده است. چری تیگو ۵ علیرغم اینکه از پیشرانه‌ای کم‌توان‌تر استفاده می‌کند اما بنا به ادعای سازنده در هر صد کیلومتر مصرف سوخت ۸.۴ لیتری دارد

شرکت هایما برای اس ۷ توربو محصول جدید خود از یک پیشرانه توربو شارژ در نظر گرفته است که نسبت به گذشته از توان و چالاکی بیشتری برخوردار است.

نیروی تولید‌شده توسط پیشرانه ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر این خودرو برابر با ۱۷۰ اسب‌ بخار است که از طریق یک گیربکس ۶ سرعتِ اتوماتیک ساخت کره به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. مصرف سوخت هایما اس ۷ در حدود ۸ و ۴ لیتر است.

قیمت؛ چری تیگو ۵ یا هایما S7 توربو

پس از عرضه هایما اس ۷ معمولی در سال ۹۵ باقیمتی در حدود ۷۰ میلیون تومان توسط ایران خودرو و چری تیگو ۵  محصول مدیران خودرو در سال ۱۳۹۵ باقیمتی حدود ۹۵ میلیون تومان توسط مدیران خودرو سیر صعودی قیمت خودروها با تعیین جدید تعرفه گمرکی خودروهای وارداتی و نوسانات در بازار ارز شروع شد که بر اساس قیمت جدید تعیین‌شده توسط شرکت ایران‌ خودرو هنوز قیمت جدیدی برای هایما اس ۷ مشخص نشده است، ولی قیمت این خودرو در بازار آزاد با ۳۳۰ میلیون و تیگو ۵ با ۳۴۴ میلیون تومان به فروش می‌رسند. قیمت هر دو این خودروها در بازار چین برای هایما اس ۷ فیس جدید در نسخه فول حدود ۱۰۹ هزار یوان و برای تیگو ۵ فیس جدید هم رقم ۱۱۸ هزار یوان است.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟