آبان، موعد ورود اولین محموله خودروهای برقی

یکشنبه - 23 مهر 1402

پیشرانه – در شرایطی که شهرهای بزرگ و کوچک کشور با مشکل آلودگی هوا به ویژه در شش ماه دوم سال دست به گریبان هستند، نخستین محموله از خودروهای برقی از ماه آینده وارد کشور می‌شوند. این خبری بود که رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: «نخستین محموله خودروهای برقی، در آبان‌ماه امسال وارد کشور […]

پیشرانه – در شرایطی که شهرهای بزرگ و کوچک کشور با مشکل آلودگی هوا به ویژه در شش ماه دوم سال دست به گریبان هستند، نخستین محموله از خودروهای برقی از ماه آینده وارد کشور می‌شوند. این خبری بود که رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: «نخستین محموله خودروهای برقی، در آبان‌ماه امسال وارد کشور خواهد شد». مهدی ضیغمی در ضمن صحبت‌هایش تاکید کرد «مجموع کل واردات خودرو تا پایان امسال به ۶۰ هزار دستگاه می‌رسد». نخستین محموله از خودروهای برقی که تعداد، برند یا قیمت آنها هنوز مشخص نیست در حال راهی جاده‌های دودگرفته کشور می‌شوند که در بسیاری از کشورهای دنیا، دولت‌ها برنامه‌هایی جدی برای حذف خودروهای بنزینی تا دهه آینده را پیگیری می‌کنند

چشم‌انداز وارداتی‌ها

ضیغمی روز گذشته و در جمع خبرنگاران گفت: روند واردات خودرو ادامه دارد و تنها محدود به این ٣٠هزار دستگاه خودرویی که متقاضیان رزرو کردند، نیست و تا پایان سال در مجموع ۶٠ هزار خودرو وارد کشور خواهد شد. اظهارات رئیس سازمان توسعه تجارت در شرایطی است که روند واردات خودرو به کشور مانند ماه‌های گذشته، بسیار کند پیش می‌رود و آنچه در این رابطه انتظار می‌رفت و در برنامه‌های وزارت صمت اعلام شده بود، محقق نشد.

پیش از این وزارت صمت وعده واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان بهار امسال را داده بود، اما این وعده به دلایل مختلف، از جمله کمبود منابع ارزی و نبود هماهنگی لازم بین دستگاه‌ها، عملی نشد.

بازار خودرو چشم‌انتظار وارداتی‌ها

طبق اظهارات رئیس سازمان توسعه تجارت، قرار است تا پایان امسال تنها ۶۰هزار دستگاه خودرو وارد کشور شوند که بخشی از آنها برقی هستند. در صورت تحقق این وعده، هرچند همچنان فاصله زیادی تا ۲۰۰هزار دستگاه وعده‌ داده ‌شده قبلی وجود دارد، اما عرضه این تعداد خودرو به بازار می‌تواند در کنترل قیمت اثرگذار بوده و حتی منجر به افت قیمت شود. با‌ این‌حال با توجه به مشکلاتی از قبیل کمبود ارز و در شرایطی که تا به امروز حتی ۱۰ هزار دستگاه خودرو هم وارد نشده، حتی واردات ۶۰ هزار دستگاهی نیز با تردیدی جدی مواجه است.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟