فردا ۵۱۱ یا شاهین
«پیشرانه» بررسی می‌کند

مقایسه فردا ۵۱۱ و شاهین اتوماتیک 

شنبه - 12 اسفند 1402

فردا ۵۱۱ یا شاهین اتوماتیک، کدام را بخریم؟ در این مطلب تلاش می کنیم به طور صادقانه به این سوال پاسخ دهیم

نخستین سدان مونتاژی گروه خودروسازی فردا موتورز تحت عنوان فردا ۵۱۱ در سال ۱۴۰۰ به جمع تولیدات این شرکت پیوست. این سدان نسبتاً کوچک در اصل نسل دوم چانگان آلسوین است که از سال ۲۰۱۷ روانه بازارهای بین‌المللی شده و حالا با یک نام متفاوت و تحت نشان داخلی در ایران مونتاژ و عرضه می‌شود. این سدان مونتاژی در بازار ایران با یک رقیب نسبتاً مشهور به نام شاهین اتوماتیک باید به رقابت بپردازد. شاهین اتوماتیک از پاییز ۱۴۰۲ وارد بازار کشور شده و یکی از رقبای اصلی فردا ۵۱۱ محسوب می‌شود. در ادامه به مقایسه فردا ۵۱۱ و شاهین اتوماتیک می‌پردازیم تا نقاط ضعف و قوت هر یک از این دو سدان موجود در بازار را بهتر بشناسید.

مقایسه مشخصات فنی فردا ۵۱۱ و شاهین اتوماتیک

ماشین فردا ۵۱۱ از  پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۱.۵ لیتر و گیربکس اتوماتیک ۵ سرعته دوکلاچه نیرو می‌گیرد. این موتور می‌تواند ۱۰۶ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن‌متر گشتاور را به سمت چرخ‌ها ارسال کند. وزن فردا ۵۱۱ برابر ۱۱۱۵ کیلوگرم است و مصرف سوخت آن به‌طور متوسط چیزی نزدیک به ۶.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود. در مورد شتاب صفر تا صد فردا ۵۱۱ اطلاعات رسمی در دسترس نیست اما با توجه به نسبت وزن خودرو به توان موتور، می‌توان حدس زد که این سدان مونتاژی دارای شتاب صفر تا صد حدود ۱۲ ثانیه باشد.

در سمت دیگر شاهین اتوماتیک به همان موتور نسخه دستی خود یعنی موتور توربوشارژ هشت سوپاپ ام۱۵ مجهز است که حالا با یک گیربکس اتوماتیک سی وی تی ۷ سرعته جفت شده است. این موتور قدرتی برابر ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور ۱۷۸ نیوتن‌متر تولید می‌کند. باوجود قدرت موتور بالاتر می‌توان گفت که شاهین اتوماتیک در شتابگیری ضعیف‌تر ظاهرشده و شتابی در حدود ۱۴ ثانیه ارائه می‌دهد. این خودرو مصرف سوخت بالاتری هم دارد و حداقل ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین مصرف می‌کند. ضمن آنکه گیربکس CVT به‌اندازه گیربکس‌های دوکلاچه، دقیق و تندوتیز نیست و همین مورد باعث می‌شود تا تجربه رانندگی با شاهین اتومات به‌اندازه فردا ۵۱۱ هیجان‌انگیز نباشد. البته که می‌دانیم گیربکس‌های دوکلاچه هم به‌ویژه در شروع حرکت و حین فشردن یک‌باره پدال گاز می‌توانند گاهی اوقات کمی کند عمل کنند.

سیستم تعلیق مستقل مک فرسون در جلو و یکپارچه میل پیچشی در عقب نیز حکایت از یک هندلینگ متوسط و کیفیت سواری قابل‌قبول را برای هردو ماشین دارد. باک سوخت ۴۰ لیتری و رینگ‌های ۱۵ اینچی نیز از دیگر مشخصات فنی فردا ۵۱۱ به شمار می‌روند. این در حالی است که شاهین اتومات دارای باک بنزین ۴۷ لیتری، رینگ‌های ۱۵ اینچی و وزن ۱۳۲۰ کیلوگرم است.

مقایسه طراحی فردا ۵۱۱ و شاهین اتوماتیک

ماشین فردا ۵۱۱ ظاهر متعادلی دارد و به نظر می‌رسد بر اساس خودروهای کره‌ای نظیر هیوندای اکسنت نسل قبل طراحی شده تا رقیبی ارزان‌قیمت‌تر برای آن خودرو باشد. فردا ۵۱۱ فرم ظاهری قابل‌قبولی دارد و اگر با محصولاتی همچون شاهین اتومات مقایسه شود، هنوز هم زیبا به نظر می‌رسد و می‌تواند با این‌گونه خودروهای داخلی به‌خوبی رقابت کند. در سوی دیگر شاهین نیز جزو معدود خودروهای داخلی است که طراحی قابل‌قبولی ارائه می‌دهد و در بازار کم تنوع ایران نسبتاً زیبا به نظر می‌رسد.

درمجموع به‌عنوان یک ماشین خانوادگی اقتصادی، فردا ۵۱۱ و شاهین اتوماتیک ظاهری زیبا و نسبتاً شکیل ارائه می‌دهند اما مسلماً در مقایسه با خودروهای طراحی شده در سال ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴ کمی قدیمی به نظر رسیده و ظاهر نسبتاً کلاسیک دارند.

بررسی کابین و طراحی داخلی فردا ۵۱۱

نوع طراحی کابین فردا ۵۱۱ تناسب زیادی با اهداف کاربری و سلیقه مشتریان این‌گونه سدان‌های خانوادگی دارد. طرح داشبورد پیچیدگی زیادی ندارد اما تا حدودی اسپرت به نظر می‌رسد و المان‌هایی مثل نمایشگر ایستاده یا فرم غربیلک فرمان، زیبایی قابل‌قبولی به آن بخشیده است. کیفیت متریال در حد انتظار بوده و امتیاز متوسط دریافت می‌کند. میزان جادار بودن کابین فردا ۵۱۱ هم قابل‌قبول است و ۵ سرنشین بزرگ‌سال با قد متعارف می‌توانند از این خودرو به‌راحتی استفاده کنند. ظرفیت صندوق‌عقب برابر ۳۹۰ لیتر است که می‌تواند حداقل چهار چمدان مسافرتی نسبتاً بزرگ را به‌خوبی در خود جا دهد.

اما طراحی داخلی شاهین به‌ویژه طرح داشبورد این خودرو باوجودآنکه در نسخه اتوماتیک از نمایشگر بزرگ‌تر استفاده شده است، کماکان قدیمی‌تر از فردا ۵۱۱ بوده و بوده و ویژگی چندان خوشایندی نسبت به حریف ارائه نمی‌دهد. کیفیت متریال و پلاستیک‌های استفاده شده درون کابین شاهین هم چندان بالا نیست. البته اتاق شاهین فضای جادارتر ارائه می‌دهد و صندوق‌عقب ۴۲۰ لیتری آن نیز نسبت به حریف کمی بزرگ‌تر است؛ بنابراین طراحی داخلی فردا ۵۱۱ زیباتر بوده اما کابین شاهین فضای بیشتری در اختیار شما می‌گذارد و کمی کاربردی‌تر است.

امکانات و تجهیزات

امکانات فردا ۵۱۱ در سطح متعادلی قرار دارد اما متأسفانه این خودرو به‌صورت فابریک کروز کنترل ارائه نمی‌دهد. شاخص‌ترین تجهیزات این خودرو شامل مواردی مثل دیلایت چراغ‌های عقب LED، کیسه هوای سرنشینان جلو، سیستم کنترل پایداری، رینگ اسپرت آلومینیومی، آنتن بال کوسه‌ای، سیستم هوشمند صرفه‌جویی در سوخت یا استاپ استارت، ایزوفیکس صندلی کودک، قفل خودکار درها، نمایشگر مالتی مدیا لمسی ۷ اینچی، آینه‌های جانبی تاشو برقی، سنسور پارک و دوربین عقب، سانروف و..‌. می‌شود‌.

در سمت دیگر شاهین اتوماتیک نیز امکانات چندان سطح بالاتری ندارد اما مواردی مثل کروز کنترل، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی، سیستم کنترل کشش و تهویه اتوماتیک در لیست امکانات شاهین اتوماتیک دیده می‌شود که در فردا ۵۱۱ موجود نیستند.

فردا ۵۱۱ یا شاهین کدام را بخریم؟

به‌طورکلی افرادی که قصد خرید یک سدان باکیفیت مونتاژی و استهلاک فنی پایین را دارند، بهتر است به سراغ فردا ۵۱۱ بروند. چراکه موتور ۸ سوپاپ توربوشارژ شاهین نیاز به نگهداری دقیق‌تری دارد و حساسیت آن به کیفیت بنزین بسیار بالاتر است؛ اما موتور تنفس طبیعی فردا ۵۱۱ استهلاک کمتری در طول زمان از خود نشان می‌دهد و به‌احتمال‌زیاد خرابی آن بسیار کمتر از موتور شاهین خواهد بود. بااین‌حال کابین شاهین کمی بزرگ‌تر بوده و ازلحاظ امکانات نیز نسبت به حریف مونتاژی خود مقداری بهتر ظاهرشده است. در بحث شتاب و چالاکی نیز فردا ۵۱۱ چابکتر است و شتاب بهتری ارائه می‌دهد.

 

5 از 2 رای

نظر شما چیست؟