فراهم کردن شرایط بهتر برای جانبازان یا فروریختن ارزش‌ها
«پیشرانه» بررسی می‌کند

فراهم کردن شرایط بهتر برای جانبازان یا فروریختن ارزش‌ها

چهارشنبه - 16 اسفند 1402

پیشرانه- داغ شدن بازار حوله فروشی خودروهای لوکس از چه زاویه‌ای قابل‌بررسی است. آیا این موضوع فراهم کردن شرایط بهتر برای جانبازان؛ یا فروریختن ارزش‌ها به شمار می‌آید. با توجه به مباحثی مانند قیمت‌گذاری دستوری و تفاوت اختلاف قیمت کارخانه و بازار فروش کد ملی و حواله فروشی و دورزدن هایی این‌چنینی، چیز تازه‌ای به […]

پیشرانه- داغ شدن بازار حوله فروشی خودروهای لوکس از چه زاویه‌ای قابل‌بررسی است. آیا این موضوع فراهم کردن شرایط بهتر برای جانبازان؛ یا فروریختن ارزش‌ها به شمار می‌آید.

با توجه به مباحثی مانند قیمت‌گذاری دستوری و تفاوت اختلاف قیمت کارخانه و بازار فروش کد ملی و حواله فروشی و دورزدن هایی این‌چنینی، چیز تازه‌ای به شمار نمی‌آید. چراکه طی سال‌های اخیر تحریم، تورم، افزایش نرخ ارز و تلاش برای حفظ ارزش دارایی‌ها و کسب سود و دلایل دیگر همه و همه باعث شده‌اند که بازار خودرو به محل عرض‌اندام و جولان دلال بدل شود.

البته تمام افرادی که در این بازار فعالیت می‌کنند دلال و سوداگر و رانت‌خوار نیستند. بلکه تصمیمات و سیستمی که بر صنعت خودروسازی و اقتصاد کشور حاکم است، بسیاری از مردم را برای حضور در این مسیر تشویق و تحریک می‌کند.

همچنین رانت نهفته در خودروهای مشمول قیمت‌گذاری و فاصله قیمت کارخانه و بازار برای جمع زیادی از افراد وسوسه کننده است. در همین حال بسیاری از مردم می‌دانند در صورتی از این رانت و سود برخوردار می‌شوند که شانس و اقبال خود را به معرض امتحان گذاشته و در این لاتاری حتی با تغییر اسم آن شرکت کنند.

بنابراین این مسئله هم به‌نوبه خود بر ناترازی بیشترعرضه و تقاضا تأثیرگذار است. در این شرایط ایجاد امکان ویژه برای قشری خاص به‌منظور واردات خودرو باعث شکل‌گیری موج جدید از دلالی شده است.

دولت به‌منظور ایجاد رفاه و شرایط بهتر زندگی، امکان واردات خودرو به‌صورت خاص را برای جانبازان معزز فراهم کرده است.

البته این بخش از جامعه برای تمام مردم دارای ارج‌وقرب خاصی هستند و نیازی به یادآوری نیست؛ اما زمینه‌ای که دولت برای واردات آن‌ها فراهم کرده است به‌نوبه خود از یک‌سو باعث جدا کردن آن‌ها از مردم عادی خواهد شد و از سوی دیگر زمینه‌های سوداگری و دلالی را به وجود آورده است.

برخلاف مردم عادی که سقف وارداتی ۲۰ هزار یورویی در نظر گرفته شده است، جانبازان می‌توانند خودروهایی تا سقف ۳۵ هزار یورو وارد کنند. آن‌ها هم معاف از مالیات هستند و هم برخلاف مردم عادی می‌توانند بلافاصله خودرو را به فروش برسانند؛ یعنی سقف ۵ ساله برای آن‌ها شکسته شده است. همچنین خودروهایی که آن‌ها می‌توانند وارد کنند، از نوع لوکس امروز بازار به شمار می‌آید.

یعنی آن‌ها با توجه به سقف قیمتی می‌توانند خودروهای لوکس تویوتا، بنز و ب ام و هم وارد کنند. همین موضوع با توجه به دامنه ممنوعیت‌ها و تحریم‌ها باعث شده است که خرید این خودرو از سوی علاقه‌مندان به این خودروهای باعلاقه خاصی دنبال شود. همین علاقه نیز باعث شده است که بازار حواله فروشی باقیمت‌های بالا داغ داغ شود.

این مسئله برای بسیاری از مردم ایجاد سؤال کرده است. شاید در ظاهر این اقدام به‌منظور ایجاد رفاه و تسهیلات بیشتر و بهتر برای جانبازان معزز انجام شده باشد؛ اما از یک‌سو این سؤال مطرح است که چه تعداد از این افراد توانایی تأمین مالی و یا حتی استفاده شخصی از این خودروهای لوکس را دارند و از سوی دیگر با توجه به تقاضای بالایی که این خودروها دارند، آیا باعث فروریختن ارزش آنان نخواهد شد؟ آیا واقعاً این شرایط برای جانبازان فراهم شده است یا با استفاده ابزاری از این قشر محترم و مهم قرار است خواسته رانت‌خواران فراهم شود؟

 

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟