توقف خط تولید پراید

توقف خط تولید پراید چگونه ممكن می‌شود؟

چهارشنبه - 11 تیر 1399

پيشرانه – توقف خط تولید پراید یكی از وعده‌هایی است كه مسئولان سایپا نسبت به آن تعهد داده‌اند اما هنوز محصولی  به عنوان جایگزین این خودرو معرفی نشده است.

پيشرانه – توقف خط تولید پراید یكی از وعده‌هایی است كه مسئولان سایپا نسبت به آن تعهد داده‌اند اما هنوز محصولی  به عنوان جایگزین این خودرو معرفی نشده است.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» كیفیت پایین، سهم بالا در تصادفات و تلفات جاده‌ای، ایرادهای سازمان استاندارد به وضعیت آلایندگی و قدیمی بودن مدل و طراحی بخشی از علت‌هایی است كه باعث شده در سال‌های گذشته از مردم و كارشناسان گرفته تا مسئولان عرصه خودرو به این نتیجه برسند كه دیگر نباید پراید جدیدی در ایران تولید شود.

با وجود تمام انتقاداتی كه از وضعیت كیفی پراید می‌شود، ارزان بودن این خودرو در قیاس با سایر نمونه‌های داخلی، باعث شده این ماشین یكی از پرتقاضاترین خودروهای بازار ایران به شمار آید و در طول سال بخش قابل توجهی از خود ظرفیت سایپا به تولید ماشین اختصاص یابد. از این رو در سال‌های گذشته هر بار كه خبری از توقف خط تولید پراید منتشر شده، این سوال را به وجود آورده كه جایگزین این خودرو كدام ماشین خواهد بود؟

آخرین خبری كه درباره توقف خط تولید پراید منتشر شده از سوی رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا مطرح شده است. سرهنگ هادیان‌فر گفته: در مورد خودروی پراید، در حال حاضر دو مدل  آن دیگر تولید نشده و خط تولیدش متوقف شده است. یک مدل که سال قبل خارج شد و یک مدل هم همین دو هفته قبل آخرین تولیدش انجام و رسانه‌ای هم شد. تنها پراید ۱۳۲ مانده که طبق گفته مدیران شرکت، تعدادی تعهد از گذشته دارد که به زودی آنها را تحویل داده و به ما تعهد کردند تا قبل از پایان نیمه اول سال و آخر مرداد ماه خط تولید آن را هم جمع کنند. به این ترتیب دیگر در نیمه دوم سال خط تولید پراید را نخواهیم داشت.

با وجود نهایی شدن توقف تولید پراید، هنوز سایپا گزینه نهایی خود برای جایگزینی این ماشین پرتیراژ را اعلام نكرده و همین امر به پاشنه آشیل سیاستی بدل شده كه همه طرف‌ها با اصل اجرای آن موافقند.

سعید مدنی – مدیرعامل اسبق سایپا – در این زمینه گفته: پراید قرار بود سال ۹۵ از رده تولید خارج شود و ما از ۹۲ سالانه یکی از خطوط پراید را حذف می‌کردیم اما آن زمان قرار بود تیبا جایگزین پراید شود و به ترتیب ساینا، کوییک و شاهین را جایگزین خودروی قبل کنیم. حذف پراید با توجه به جوی که علیه خودروسازان وجود دارد اقدام درستی است، البته به شرطی که تیراژ خودروی جایگزین آن را بالا ببرند زیرا با توجه به اینکه قیمت خودروی جایگزین بیشتر از پراید است مجددا پرايدهاي دست دوم بازار گران می‌شود و این اقدام بی‌نتیجه‌ خواهد ماند.

با وجود آنكه به نظر می‌رسد، سایپا آخرین روزهای فعالیت خط تولید پراید را تجربه می‌كند اما بالا بودن قیمت گزینه‌های جایگزین پراید عملا این ماشین را در بازار ایران بدون جایگزین كرده و مشخص نیست سرنوشت افرادی كه در حال حاضر تنها توانایی مالی خرید این ماشین ارزان را دارند با توقف خط تولید پراید چه خواهد شد.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟