قیمت فروش تابستانی خودروسازان

قیمت فروش تابستانی خودروسازان چه زمانی معلوم می‌شود؟

یکشنبه - 15 تیر 1399

پیشرانه – قیمت فروش تابستانی خودروسازان یکی از اصلی‌ترین سوالاتی که این روزها بازار خودرو را به خود مشغول و دور جدید پیش‌فروش‌ها را متوقف کرده است.

پیشرانه – قیمت فروش تابستانی خودروسازان یکی از اصلی‌ترین سوالاتی که این روزها بازار خودرو را به خود مشغول و دور جدید پیش‌فروش‌ها را متوقف کرده است.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه»  خودروسازان در خرداد ماه امسال دو دور فروش ویژه خود را برگزار کردند، فروش‌هایی که بر اساس قیمت‌های جدید شورای رقابت و با فرمول طراحی شده از سوی این شورا اجرایی شد. ابتدا فروش سه ماهه عید فطر که ایران خودرو و سایپا میان حدود پنج میلیون متقاضی، ۲۵ هزار دستگاه را قرعه کشی کردند و سپس فروش یک ساله این دو شرکت که در چارچوب آن، در بازه زمانی شهریور ۹۹ تا خرداد ۱۴۰۰، ۲۱ محصول خود را به متقاضیان باز هم با شیوه قرعه کشی عرضه کردند.

در کنار شیوه قرعه کشی، شورای رقابت قیمت محصولات این دو خودروساز را نیز در اردیبهشت امسال نهایی کرده بود. پس از چند ماه گمانه زنی و همزمان با افزایش دوباره قیمت خودرو در بازار آزاد، سرانجام شورای رقابت در اردیبهشت ۹۹ با افزایش قیمت خودروهای ایران خودرو و سایپا موافقت کرد، تصمیمی که نه توانست فاصله ایجاد شده میان قیمت‌های کارخانه و بازار را پوشش دهد و نه رضایت خودروسازان را تامین کند تا جایی که در قیمت فروش تابستانی خودروسازان باز هم تقاضا برای افزایش قیمت وجود دارد.

در کنار درخواست‌هایی که برای تغییر وجود دارد، فعلا درخواست اصلی نهایی شدن قیمت فروش تابستانی خودروسازان است. برای اجرایی شدن دور جدید فروش خودروسازان، باید قیمت فصلی محصولات آنها مشخص شود و هنوز تصمیمی برای این موضوع گرفته نشده و مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت از این موضوع انتقاد کرده است.

سهیل معمارباشی در این رابطه گفته: برای فصل اول سال و بر مبنای رویه حاکم، قیمت محصولات اعلام شد و خودروسازان علیرغم اعلام چالشهای فرایند قیمت گذاری، طرحهای فروش خود را بر مبنای قیمت های اعلام شده اجرایی کردند. حال اجرای طرح های فروش سه ماهه دوم خودروسازان در انتظار اعلام قیمت های جدید است. تأخیر در اعلام قیمت محصولات شرکت های خودروسازی برای فصل دوم امسال، فرآیند عملیات شرکتها را با اختلال مواجه کرده است و تأخیر در ارائه قیمت میتواند روند عرضه محصولات به بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

او این را نیز گفته که  بر مبنای تکلیف قانون ، شورای رقابت متولی تدوین و اعلام دستورالعمل قیمتگذاری بوده و لازم است اخرین ویراش را در اختیار سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان قرار داده و بانک مرکزی هم شاخص ها و ضرایب به روز شده بخشی را اعلام کند تا سازمان حمایت قیمت های جدید محصولات را محاسبه و از طریق ستاد تنظیم بازار‌ به خودروسازان اعلام شود. خودروسازان طبق برنامه، تولید خود را بر مبنای ۶۰ درصد تحویل به تعهدات قبلی و ۴۰ درصد به تعهدات جاری پیش می‌برند و هم اکنون که از تعهدات گذشته تعدادی در حال تحویل است در قبال تعهدات جاری و ۴۰ درصدی که باید به صورت فوق‌العاده می‌فروختند در حال دپو شدن در پارکینگ هاست و این موضوع هزینه‌های بسیار زیادی بر دوش این شرکت ها تحمیل کرده است.

هرچند هنوز برنامه دقیقی از سوی شورای رقابت اعلام نشده اما به نظر می‌رسد با تاکید وزارت صمت، قیمت فروش تابستانی خودروسازان به زودی نهایی خواهد شد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟