6 اقدام اساسی برای سالم نگه داشتن خودرو

۶ اقدام اساسی برای سالم نگه داشتن خودرو

یکشنبه - 13 مهر 1399

پیشرانه- سالم نگه داشتن و مراقبت از خودرو این روزها به دلیل افزایش قیمت خودرو و درنتیجه کم شدن امکان خرید خودرو جدید و از سوی دیگر افزایش قیمت لوازم خودرو بیش از گذشته اهمیت خود را نشان می‌دهد.

پیشرانه- سالم نگه داشتن و مراقبت از خودرو این روزها به دلیل افزایش قیمت خودرو و درنتیجه کم شدن امکان خرید خودرو جدید و از سوی دیگر افزایش قیمت لوازم خودرو بیش از گذشته اهمیت خود را نشان می‌دهد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» به همین دلیل امروز در بخش تعمیر و نگهداری از ۶ اقدام اساسی برای سالم نگه داشتن خودرو یا شاید بهتر بگوییم از ۶ اقدامی که خودرو شما را نابود می‌کند برایتان خواهیم گفت.

نخست توجه نکردن به روشن شدن چراغ موتور در جلو آمپر خودرو است، باید توجه داشته باشید روشن شدن چراغ خودرو در ابتدا می‌توان از یک ایراد ساده مانند بالا بودن مصرف سوخت حکایت کند، مشکلی که با مراجعه به نزدیک‌ترین تعمیرگاه به‌سادگی قابل‌رفع است، اما نادیده گرفتن آن می‌تواند به بروز مشکلات اساسی و جدی در موتور خودرو منجر شود.

اما اقدام و نکته دوم؛ هیچ‌وقت اهمیت و تأثیر روغن و فیلتر را در سالم ماندن خودرو دست‌کم نگیرید، توجه داشته باشید برای درست ‌کار کردن قطعات خودرو و محافظت از آن‌ها روغن‌های مختلفی نیاز است. نبود و یا کم بودن روغن می‌تواند به‌سرعت موجب ایجاد اختلال در عملکرد موتور شود و هزینه‌های سنگینی را به شما تحمیل کند، پس پیشنهاد می‌کنیم با کنترل مرتب سطوح روغن‌ها و چک کردن سلامت فیلترها سلامت موتور خودروی‌تان را تا حد زیادی تضمین کنید.

لاستیک یا تایرهای خودروی‌تان را هرچند وقت بک بار چک می‌کنید؟ دقت داشته باشید لازم است به‌طور دوره‌ای سطح باد لاستیک‌ها، سایش و آج آن‌ها را بررسی کنید. تایرها به علت تحت‌فشار بودن به‌شدت در معرض سایش و استهلاک قرار دارند، این سایش ممکن است در شرایط عادی رانندگی محسوس نباشد، اما قرار گرفتن در معرض کوچک‌ترین بار اضافی و شرایط دشوار می‌تواند موجب ترکیدگی یا آسیب بخش‌های جلوبندی خودرو شود. در ضمن استفاده از لاستیک‌های مستهلک در میزان مصرف سوخت و عملکرد کلی خودرو نیز تأثیر دارد.

آیا تابه‌حال تصور می‌کردید که تمیز نگه داشتن خودرو فقط در ظاهر و زیبایی آن تأثیر دارد؟ خیر باید بدانید تمیز نکردن خودرو باعث رسوخ چربی و آلودگی به داخل خودرو و در پی آن زنگ‌زدگی، پوسیدگی و انجام واکنش‌های شیمیایی در قطعات داخلی خودرو می‌شود. پوسیدگی‌ها نیز در بلندمدت موجب ازکارافتادن و ایجاد صدمات جبران‌ناپذیری در خودرو خواهد شد.

اهمیت سرویس‌های دوره خودرو را اصلاً دست‌کم نگیرید، ازآنجاکه بسیاری از قطعات خودرو در طول زمان آسیب می‌بینند و مستهلک می‌شوند، باید به‌طور دوره‌ای و منظم از سرویس کامل خودرو بهره‌مند شود تا کارکرد مطلوب آن‌ها حفظ شود. با بررسی منظم خودرو و رفع مشکلات جزئی از یک‌سو شاهد عملکرد بهتری از خودروی‌تان خواهید بود و سوی دیگر جلوی تعمیرات اساسی و خرابی‌های بیشتر گرفته خواهد شد.

و اما نکته و اقدام ششم در ۶ اقدام اساسی برای سالم نگه داشتن خودرو؛ تا حد امکان ملایم رانندگی کنید و از رانندگی خشن خودداری کنید. اگر در شرایط بد جوی رانندگی می‌کنید، جاده‌ها پستی‌وبلندی زیادی دارند، در ترافیک رانندگی می‌کنید و مجبور به گاز و ترمز متوالی هستید، باید بدانید ناخودآگاه عمر مفید خودرو شما کاهش می‌یابد. برخی از این موارد قابل‌پیشگیری نیستند اما جلوی برخی را می‌توان گرفت، بد رانندگی کردن به معنای گاز و ترمزهای بیش‌ازحد و سریع و پیاپی قابل‌پیشگیری است، این نوع رانندگی به‌شدت در طولانی‌مدت برای خودرو شما زیان بر است.

در این مطلب ۶ اقدام اساسی برای سالم نگه داشتن خودرو است را بازگو کردیم اما شما خوانندگان «پیشرانه» می‌توانید با مراجعه به بخش «تعمیر و نگهداری» از مطالب مشابه در این زمینه استفاده کنید.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟