گیربکس اتوماتیک و نکاتی کاربردی درباره آن

چهارشنبه - 23 مرداد 1398

پیشرانه- گیربکس اتوماتیک این روزها دیگر آپشن برای خریداران خودروهای گران قیمت شناخته نمی شود و دیگر کمتر مصرف کننده خودرو را مشاهده می کنید که به سراغ خودرو با دنده دستی برود، به همین دلیل نگهداری از گیربگس اتوماتیک هر روز اهمیت بیشتری پیدا می کند.

پیشرانه- گیربکس اتوماتیک این روزها دیگر آپشن برای خریداران خودروهای گران قیمت شناخته نمی شود و دیگر کمتر مصرف کننده خودرو را مشاهده می کنید که به سراغ خودرو با دنده دستی برود، به همین دلیل نگهداری از گیربگس اتوماتیک هر روز اهمیت بیشتری پیدا می کند.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» به همین دلیل در ادامه سلسله گزارش های «تعمیر و نگهداری خودرو» این بار نکاتی را درباره گیربکس اتوماتیک جمع آوری کرده ایم.

گیربکس های اتوماتیک معمولا ۵ حالت دارند. p معرف دنده پارک ، R معرف دنده عقب ، N معرف دنده خلاص بوده، S معرف دنده اسپرت یا دنده ۲ و D معرف دنده درایو یا تمامی دنده های خودرو است.

دقت داشته باشید در هنگام رانندگی وقتی تصمیم دارید خودرو را معکوس کنید حتما توقف کامل کرده سپس تعویض دنده کنید.

به عبارت دیگر در حالتی که دنده عقب هستید و خودرو در حرکت به عقب است تعویض دنده درایو را انجام ندهید ابتدا صبر کنید خودرو متوقف شود سپس دنده را تعویض کنید. و همین طور زمانی که در حال حرکت به جلو هستید حتما توقف کرده و سپس دنده عقب را تعویض کنید .

بد نیست بدانید در گیربکس های اتوماتیک واحدی وجود دارد که به آن ساعت گیربکس می گویند در سیستم های انتقال قدرت با کنترل الکترونیکی دارای شیربرقی هایی در این واحد است اگر فرصت تعویض دنده از Rبه D یا بلعکس را نیابند در طول زمان دچار آسیب می شود.

همچنین به یاد داشته باشید هر گاه توقف قطعی می کنید یعنی قصد دارد خودرو را خاموش کنید، ابتدا دنده را در حالت P قرار داده و ترمز دستی را بکشید تا سویچ از جایش خارج شود. اما در ایستادن در پشت چراغ های قرمز و در ترافیک ها ابتدا ترمز دستی را کشیده ودنده را در حالت N قرار دهید.

همچنین برای توقف کامل در سربالای ها و یا سراشیبی ها حتما ابتدا ترمز دستی را کشیده تا انتها و سپس گیربکس را در حالت P قرار دهید . چراکه وقتی در حالت شیب، خودرو را در دنده P قرار می دهید و خودرو را میکنید اگر پا را از پدال ترمز بر دارید تمامی وزن خودرو به گیربکس وارد می شود و گاها یک صدای تق نیز شنیده می شود. پس در توقف کامل ابتدا ترمز دستی را کشیده و دنده P و سپس خودرو را خاموش کنید.

در گیربکس ها اتوماتیک تعویض دنده به خارج از اراده راننده است. و خود گیربکس بر اساس طراحی و برنامه نرم افزاری کارخانه سازنده تعویض دنده را انجام می دهد. اما دربرخی خودروها مولفه نرمال و اسپورت و اکونومی وجود دارد که بسیار مفید است.

اگر راننده دکمه اسپورت را فعال کند کامپیوتر خودرو یک الگوریتم نرم افزاری براساس تعویض دنده ها در دورهای بالای موتور را ارسال می کند. در نتیجه مصرف سوخت بالاتر رفته و خورد چابکتر می شود. اما در حالت فعال شدن سیستم اکونومی تعویض دنده ها در دورهای پایین موتور، انجام گرفته و مصرف سوخت بهینه می شود.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟