کمیسیون صنایع و معادن مجلس

کمیسیون صنایع و معادن مجلس

یکشنبه - 24 شهریور 1398

پیشرانه- كميسيون‌هاي شکل‌گرفته در هر دوره از مجلس شوراي اسلامي عهده‌دار وظايفي در حيطه تخصص خود هستند و اختياراتي نيز در همان زمینه‌دارند. که بر مبناي ماده ۳۳ آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی هريك از كميسيونهاى تخصصى مجلس كه مطابق اين آئيننامه تشكيل مىشوند در محدوده تخصصى خود به وظایف قانونی خود اقدام می‌کنند.

پیشرانه– كميسيون‌هاي شکل‌گرفته در هر دوره از مجلس شوراي اسلامي عهده‌دار وظايفي در حيطه تخصص خود هستند و اختياراتي نيز در همان زمینه‌دارند؛ که بر مبناي ماده ۳۳ آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی هريك از كميسيون‏ هاى تخصصى مجلس كه مطابق اين آئين‏نامه تشكيل مى‏شوند در محدوده تخصصى خود به وظایف قانونی خود اقدام می‌کنند.

محدوده تخصصی:

ازجمله کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی کمیسیون صنایع و معادن مجلس است که بر اساس ماده ۴۱ آیین‌نامه مجلس این کمیسیون براى انجام وظايف محوله در محدوده صنايع، پست، مخابرات، معادن، پتروشيمى، صنايع هوافضا و ارتباطات مطابق ضوابط اين آئين‏‌نامه تشکیل‌شده است.

شرح وظایف:

شرح وظایف برای تمامی کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی بر مبنای ماده ۳۳ آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی یکسان است.

بررسی طرح‌ها و لوايح ‌ارجاعي و گزارش آن به مجلس شورای اسلامی، رسيدگي به درخواست‌های تحقيق و تفحص، رسيدگي به سؤال نمايندگان از رئیس‌جمهور و وزيران، بررسي موارد ارجاعي از لوايح برنامه توسعه و بودجه سالانه و گزارش آن به كميسيون تلفيق، كسب اطلاع از كم و كيف اداره امور كشور، دريافت و بررسي گزارش‌های عملكردي و نظارتي از اجرای قوانين مربوط به دستگاه‌های ذي‌ربط از وظایف کمیسیون‌های تخصصی مجلس ازجمله کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی است.

از دیگر وظایف کمیسیون‌های تخصصی را می‌توان به تهيه گزارش موردي و سالانه در خصوص امور اجرائي دستگاه‌ها و نحوه اجرای قوانين به‌خصوص قانون برنامه توسعه و بودجه سالانه و ارائه نكات مثبت، منفي و پيشنهاد نحوه اصلاح آن و تقديم گزارش به مجلس جهت قرائت اشاره کرد.

باید توجه داشت بر اساس آیین‌نامه مجلس به كميسيون‌ها این اجازه داده‌شده است که بتوانند در موارد مهم و حساس و در مواجهه با تخلفات يا سوء مديريت، با دعوت از مسئولان ذي‌ربط موضوع را بررسي و گزارش آن را به هيأت رئيسه ارائه کنند. هيأت رئيسه نیز مي‌تواند گزارش مذكور را در دستور كار مجلس قرار دهد.

همچنین هرگاه كميسيونی همراه با گزارش پيشنهادهايي براي تصويب به مجلس ارائه كند با رعايت مفاد آئين‌نامه داخلي در دستور حداكثر دو هفته بعد مجلس قرار خواهد گرفت و مطابق آئين‌نامه داخلي رسيدگي خواهد شد. نمايندگان مي‌توانند پيشنهادهاي خود را تا (۴۸) ساعت پس از پايان قرائت گزارش به كميسيون تحويل دهند. كميسيون تا يك هفته گزارش نهايي خود را به مجلس ارائه مي‌دهد. همچنین از دیگر وظایف کمیسیون‌های تخصصی ازجمله کمیسیون صنایع و معادن مجلس بررسى و تصويب آزمايشى طرح‌ها و لوايح و همچنين تصويب دائمى اساسنامه سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات دولتى يا وابسته به دولت كه طبق اصل هشتاد و پنجم (۸۵) قانون اساسى به آن‌ها محول شده است.

تعیین مشاور:

كميسيون‏هاى تخصصى مجلس ازجمله کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌توانند به تعداد كافى مشاور ذیصلاح به‌ویژه از ميان نمايندگان ادوار گذشته كه در مسائل كميسيون صاحب تخصص و تجربه هستند از طریق هيأت رئيسه به خدمت بگيرند.

تشکیل جلسات:

کمیسیون صنایع و معادن مجلس در هفته چهار روز تا سه روز در هفته تشکیل جلسه می‌دهد. این کمیسیون به بررسی برخی طرح‌ها و لوایح خواهد پرداخت و همچنین وزرا و مسئولان به دعوت از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد برخی مسائل روز در این حوزه یا برخی موضوعات دیگر در بهارستان در این کمیسیون حضور می‌یابند تا به سؤالات و ابهامات پیرامون حوزه‌های تخصصی خود پاسخ و گزارش‌هایی به نمایندگان ارائه دهند.

نمایندگانی که وارد دولت شدند

رضا رحمانی پس از حضور در مجلس هفتم، با اقبال مردم تبریز، اسکو و آذرشهر مواجه شد و در دوره‌های هشتم و نهم مجلس نیز حضور یافت و در آخرین دوره حضورش در مجلس به ریاست کمیسیون صنایع و معادن رسید. پس پایان کار مجلس نهم و حضور حسن روحانی در صدر دولت، رحمانی به دولت ورود کرد و در پست‌هایی چون معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت و پس‌ازآن قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تولید و سایر سمت‌های مدیریتی مشغول فعالیت شد؛ و پس از استیضاح وزیر صمت به‌عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت از سوی رئیس‌جمهوری به مجلس شورای اسلامی معرفی و از سوی نمایندگان مجلس دهم به‌عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت رأی اعتماد را دریافت و به ساختمان سمیه رفت.

سید حسین هاشمی از دیگر نمایندگان مجلس است که از دوره چهارم در مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نماینده شهرستان میانه حضور یافت که در دوره‌های پنجم، ششم، هفتم و هشتم به‌عنوان رئیس کمیسیون صنایع و معادن و در دوره‌های پنجم و ششم عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی بوده است که در دولت یازدهم به مدت چهار سال بر کرسی استانداری تهران تکیه زد.

جنجالی‌ترین اتفاق

از پر‌سروصداترين اتفاقاتی که در تمامی مجالس در ادوار گذشته و مجلس دهم اتفاق افتاد را می‌توان تحقیق و تفحص از صنعت خودرو دانست. استارت اولین تحقیق و تفحص از صنعت خودرو کشور را سال ۸۳ نمایندگان مجلس ششم زدند و این ماجرا ادامه داشت و بعدازآن مجلس هفتم، هشتم، نهم و مجلس دهمی‌ها، هرکدام برای خود تحقیق و تفحصی جدا را ترتیب دادند البته تنها فرق تحقیق و تفحص‌ها از صنعت خودرو این است که مجلس ششمی‌ها، هفتمی‌ها و مجلس هشتمی‌ها در آخرین روزهای حضورشان در بهارستان به یاد تحقیق و تفحص از صنعت خودرو افتادند، اما مجلس نهمی‌ها و دهمی زودتر دست‌به‌کار شدند.

از دیگر اتفاق‌های مهم در حوزه صنعت که در مجلس هشتم اتفاق افتاد تحقیق و تفحص از شرکت سایپا بود که به نظر می‌رسد ازجمله طولانی‌ترین تحقيق و تفحص‌هایی هم باشد كه سرانجامش مشخص نشده است.

مجلس دهم:

اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس بر اساس آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی هرسال اعضای هیأت رئیسه را انتخاب می‌کنند که در آخرین انتخابات در نشست ۱۹ خردادماه سال ۱۳۹۸ تشکیل شد در این نشست اعضای هیأت رئیسه اجلاسیه چهارم مجلس دهم کمیسیون صنایع و معادن پس از رأی‌گیری انتخاب شدند که برای چهارمین بار عزیز اکبریان به‌عنوان رئیس انتخاب شد و فریدون احمدی و رضا علیزاده به ترتیب به‌عنوان نایب‌رئیس اول و دوم و همچنین عبدالله رضیان و سید جواد حسینی کیا به‌عنوان دبیران اول و دوم انتخاب شدند. سعید باستانی نیز به‌عنوان سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی انتخاب شد.

اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟