هیوندای آیونیک 5

انقلاب الکتریکی به روایت هیوندای

چهارشنبه - 6 اسفند 1399

پیشرانه- سال گذشته میلادی هیوندای اعلام کرد که قرار است ازاین‌پس مدل‌های کاملاً جدید و تمام الکتریکی خود را تحت نام و زیرشاخه تازه تأسیس آیونیک (Ioniq) عرضه کند و حالا اولین خودروی از این زیرمجموعه جدید هیوندای بالاخره نقاب از چهره برداشته است.

پیشرانه- سال گذشته میلادی هیوندای اعلام کرد که قرار است ازاین‌پس مدل‌های کاملاً جدید و تمام الکتریکی خود را تحت نام و زیرشاخه تازه تأسیس آیونیک (Ioniq) عرضه کند و حالا اولین خودروی از این زیرمجموعه جدید هیوندای بالاخره نقاب از چهره برداشته است.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» نمای ظاهری ساده و صریح اما درعین‌حال های-تک (high-tech) و مدرن آیونیک ۵ تا حدود بسیار زیادی به کانسپت ۴۵ وفادار مانده است؛ کانسپتی که هیوندای در اتوشو فرانکفورت ۲۰۱۹ به نمایش گذاشته بود و ادای احترام و ارجاعی واضح به هیوندای پونی بود (و به‌طور دقیق‌تر کانسپت هیوندای پونی کوپه در سال ۱۹۷۴) که توسط طراح بزرگ و اسطوره‌ای یعنی جورجتو جیوجیارو و استودیو ایتال‌دیزاین طراحی‌شده بود.

هیوندای آیونیک 5

کانسپت ۴۵ علاوه بر ارائه پیش‌نمایشی از محصول الکتریکی آتی هیوندای، بزرگداشت ۴۵ سالگی هیوندای پونی نیز به‌حساب می‌آمد؛ خودرویی بسیار پراهمیت در تاریخ هیوندای و یکی از اولین ساخته‌های این شرکت که در بازارهای بین‌المللی با استقبال بسیار خوبی مواجه شده بود.

حالا آیونیک ۵ نیز به‌نوعی میراث‌دار پونی محسوب می‌شود چراکه قرار است به‌عنوان اولین محصولِ برند آیونیک، نقش مهمی را در آینده این کمپانی کره‌ای ایفا کند.

هیوندای آیونیک ۵ اگرچه شاید به‌ظاهر و در تصاویر، ژستی شبیه به یک هاچ‌بک کامپکت داشته باشد، اما طبق ادعای هیوندای درواقع با یک کراس‌اوور طرف هستیم. آیونیک ۵ همچنین اولین خودرویی است که بر روی پلتفرم تمام الکتریکی، مدرن و اختصاصی گروه هیوندای یعنی E-Gmp توسعه‌یافته است (مخفف Electric-Global Modular Platform).

اما به لطف بهره‌گیری از قوای محرکه الکتریکی و این پلتفرم جدید، هیوندای توانسته استانداردهای جدیدی را برای پکیجینگ خودروهای این کلاس، مهندسی ابعاد و فضاسازی‌های داخلی کابین تعریف کند؛ طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب معادل ۴۶۳۵، ۱۸۹۰ و ۱۶۰۵ میلی‌متر است اما قسمت اعجاب‌آور و هیجان‌انگیز ماجرا مربوط به اوورهنگ‌های جلو و عقب بسیار کوتاه آیونیک ۵ و اندازه ۳۰۰۰ میلی‌متری فاصله بین دو محور خودروست؛ رقمی که حتی از اندازه فاصله بین دو محورِ شاسی‌بلند سایز بزرگ و پرچم‌دار هیوندای یعنی پالیسید هم ۱۰۰ میلی‌متر بیشتر است!

در کابین خودرو هیوندای آیونیک ۵ نیز با فضایی مدرن، دل‌باز و فراخ طرف هستیم که شباهتی به هیچ‌کدام از محصولات فعلی هیوندای ندارد و البته خلاف نمای ظاهری، از شمایل ایدئالیستی و آینده نگرانه کانسپت ۴۵ فاصله گرفته است.

هیوندای آیونیک 5

هیوندای آیونیک 5

هیوندای آیونیک 5

مضاف بر اینکه در هماهنگی با ذات پاک و دوستدار محیط‌زیست خودرو، در گزینش متریال مورداستفاده در کابین توجه ویژه‌ای به استفاده از مواد بازیافتی و درعین‌حال باکیفیت شده است. دو نمایشگر ۱۲ اینچی، یکی به‌عنوان سامانه ارتباطی-سرگرمی و دیگری به‌عنوان صفحه پشت‌آمپر، در یک مجموعه واحد و روبروی راننده قرارگرفته‌اند که البته مشابه این ترکیب و چینش مانیتورها را پیش‌تر در بسیاری از خودروهای جدید دیده بودیم (یکی از اولین نمونه‌های آن را می‌توان محصولات خانواده A-Class مرسدس-بنز برشمرد) اما فضاسازی‌های تحسین‌برانگیز داخل کابین در ردیف جلو و عقب و فضای پا، سر و شانه بسیار مطلوبِ در اختیار سرنشینان که به لطف معماری و ساختاربندی پلتفرم E-Gmp و کف کاملاً مسطح خودرو و البته تمهیداتی نظیر کاهش ضخامت صندلی‌های جلو و قابلیت جابجایی کنسول میانی (که هیوندای آن را Universal Island خطاب می‌کند) حاصل‌شده است، برگ برنده بزرگ و عامل تمایز مهمی برای آیونیک ۵ محسوب مي‌شود.

ناگفته نماند که حجم فضای صندوق بار خودرو نیز ۵۳۱ لیتر است که با خواباندن صندلی‌های عقب این ظرفیت تا حداکثر ۱۶۰۰ لیتر قابل‌افزایش است مضاف بر اینکه نسخه‌های دیفرانسیل عقب آیونیک ۵ از محفظه بار ۵۷ لیتری در جلو و زیر کاپوت خودرو نیز بهره‌مند هستند که البته این حجم محفظه بار جلو برای نسخه‌های چهارچرخ متحرک به ۲۴ لیتر کاهش پیدا می‌کند. بنابر آنچه گفته شد، بی‌راه نیست اگر بگوییم هیوندای آیونیک ۵ فضای کابین و صندوق باری فراتر از کلاس و سگمنت خود را به مشتریان عرضه می‌دارد.

هیوندای Ioniq 5

دو پک باتری با ظرفیت‌های ۵۸ و ۷۲.۶ کیلووات ساعتی برای خودرو قابل‌ارائه است. مدل پایه خودرو که دارای باتری کوچک‌تر و پیشرانه تکی (قرارگرفته بر روی محور عقب) است، مجموعاً قدرتی معادل ۱۶۸ اسب بخار و ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد و در عرض ۸.۵ ثانیه از صفر تا صد کیلومتر بر ساعت سرعت می‌گیرد.

دستیابی به بیشترین میزان برد پیمایش در نسخه دیفرانسیل عقب آیونیک ۵ که از باتری‌های بزرگ‌تر (۷۲.۶ کیلووات ساعتی) بهره‌مند است، میسر می‌شود و حداکثر برد پیمایش آیونیک ۵ در این نسخه طبق ادعای هیوندای برابر با حدود ۴۸۰ کیلومتر خواهد بود.

هیوندای Ioniq 5

قوای محرکه این نسخه از خودرو درمجموع قدرت و گشتاوری معادل ۲۱۵ اسب بخار و ۳۵۰ نیوتن‌متر را ارائه می‌دهد. قوی‌ترین و سریع‌ترین نسخه آیونیک ۵ که توأمان دارای سیستم چهارچرخ متحرک و پکیج باتری بزرگ‌تر است، دارای قوای محرکه‌ای با مجموع خروجی ۳۰۲ اسب بخار و گشتاور ۶۰۵ نیوتن‌متر است و شتاب صفر تا صدی معادل حدود ۵.۲ ثانیه دارد.

با اتکا به دستگاه‌های شارژ سریع (ultra-fast chargers) در عرض تنها ۱۸ دقیقه باتری خودرو از ۱۰ درصد تا ۸۰ درصد شارژ خواهد شد. تنها ۵ دقیقه شارژ نیز برای پیمایش مسافت ۱۰۰ کیلومتر کفایت خواهد کرد.

یکی از ویژگی‌های جالب‌توجه آیونیک ۵، تعبیه پورت شارژ برای وسایل برقی در داخل کابین (زیر صندلی‌های عقب) و خارج از خودروست. همچنین آپشن سقف خورشیدی (که دارای سلول‌های خورشیدی برای ذخیره انرژی تابش آفتاب و قابلیت انتقال این انرژی به پکیج باتری‌های خودروست) نیز بر روی آیونیک ۵ قابل‌عرضه است.

هیوندای آیونیک ۵ تنها نقطه آغازین انقلاب الکتریکی در قلمرو بزرگ‌ترین خودروساز کره جنوبی است؛ شنیده‌ها از منابع معتبر حاکی از آن است که برای سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۴ به ترتیب باید منتظر معرفی و عرضه سدان تمام الکتریکی آیونیک ۶ (که ظاهر و تناسباتی مشابه کانسپت Prophecy خواهد داشت) و شاسی‌بلند آیونیک ۷ نیز باشیم. هیوندای هنوز قیمت رسمی آیونیک ۵ را اعلام نکرده اما گمانه‌زنی‌ها از قیمت پایه‌ای فراتر از ۳۰ هزار دلار حکایت دارند.

کاتالوگ هیوندای آیونیک 5 نوشته: علی کریمی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟