چانگان آلسوین

نگاهی به چانگان آلسوین

یکشنبه - 15 فروردین 1400

پیشرانه – اخیرا زمزمه‌هایی مبنی بر عرضه یک سدان ساب-کامپکت چینی جدید به گوش رسیده؛ خودرویی نسبتا جدید که چانگان آلسوین (Alsvin) نام دارد.

پیشرانه – اخیرا زمزمه‌هایی مبنی بر عرضه یک سدان ساب-کامپکت چینی جدید به گوش رسیده؛ خودرویی نسبتا جدید که چانگان آلسوین (Alsvin) نام دارد.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» ایران با وجود افزایش سرسام آور قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مشتریان، همچنان بزرگترین بازار خودرو درخاورمیانه و شمال آفریقا محسوب شده و غیبت رقبای ژاپنی، کره ای، اروپایی و همینطور آمریکایی، بازار بکر و پرظرفیتی را در دسترس چینی‌ها قرار داده است.

در این بین بسیاری از خودروسازان چینی (که پیش تر سابقه حضور در ایران را داشتند) نیز در اندیشه بازگشت به بازار کشورمان هستند که از جمله آنها می‌توان به دانگ فنگ اشاره کرد. البته این بازگشت، با همراهی شریک داخلی تازه‌ای (گروه بهمن) عملی شده است. اتفاقی که به نظر می‌رسد در مورد یک خودروساز چینی دیگر نیز در حال رخ دادن است.

چانگان (که شریک فورد در چین است)، در دوره حضور قبلی‌اش در بازار کشورمان با سایپا وارد معامله و شراکت شده بود اما با وجود حضور مدل‌های مختلف این خودروساز چینی در غرفه نارنجی پوشان( در نمایشگاه های خودرو داخلی) و همچنین زمزمه‌هایی جدی مبنی بر مونتاژ چانگان بنی در سایت تولیدی بن رو، خروجی همکاری سایپا و چانگان تنها به عرضه دو مدل سدان ایدو و کراس‌اوور CS35 محدود شد.
چانگان آلسوین

نسل اول چانگان آلسوین در سال ۲۰۰۹ عرضه شد و نسخه فیس‌لیفت آن نیز در سال ۲۰۱۲ معرفی شد اما نقطه اشتراک هر دو نسخه پیش از فیس لیفت و پس از فیس لیفت آلسوین نسل اول، شباهت انکارناپذیرشان با ساخته‌های مزدا بود. نسل دوم آلسوین (که همان خودرو مدنظر ماست) در سال ۲۰۱۸ معرفی شد و حداقل در ظاهر، دیگر آن کپی نه چندان حرفه‌ای از ساخته‌های مزدا به شمار نمی‌رفت بلکه از زبان طراحی اختصاصی چانگان بهره می‌برد که در تعامل با استودیو طراحی پیشرفته این خودروساز در ایتالیا توسعه یافته است.

چانگان آلسوین

یکی از عناصر بصری شاخص این زبان طراحی، فرم دوکی شکل و اندازه بزرگ جلوپنجره عمودی خودروست که بین تمامی سدان‌های فعلی لاین-آپ چانگان مشترک است. با این حال، هنوز هم برخی الگوبرداری‌ها از خودروهای کره‌ای و ژاپنی در طراحی و حجم‌پردازی کلیات بدنه و جزییات نمای ظاهری چانگان آلسوین مشهود به نظر می‌رسد.

چانگان آلسوین

در طراحی کابین و خصوصا جلوداشبورد خودرو نیز با طراحی نسبتا هیجان‌انگیز و تا حدودی متفاوت مواجه هستیم و غربیلک فرمان خودرو نیز بی‌شباهت به همین بخش در برخی ساخته‌های ب ام و نظیر نسل فعلی سری ۷ (G11) نیست!

Alsvin

همانطور که گفته شد، چانگان آلسوین خودرویی در سگمنت B / کلاس ساب-کامپکت محسوب می‌شود و در سبد محصولات چانگان، یک رده پایین‌تر از ایدو قرار می‌گیرد.

طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب برابر با ۴۳۹۰، ۱۷۲۵ و ۱۴۹۰ میلی‌متر بوده و فاصله بین دو محور آن نیز معادل ۲۵۳۵ میلی‌متر است.

چانگان Alsvin

یقینا هنوز برای صحبت کردن در مورد فهرست تجهیزات رفاهی و ایمنی چانگان آلسوین در بازار ایران، بسیار زود است اما به طور کلی آلسوین در مجهزترین نسخه به امکاناتی نظیر سانروف، کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک، سامانه ارتباطی-سرگرمی همراه با صفحه نمایش لمسی، کنترلرهای سیستم صوتی روی فرمان، دوربین دنده عقب، سامانه هشدار نقطه کور، سامانه کنترل پایداری الکترونیکی، سامانه کمکی کنترل حرکت در سراشیبی و … مجهز است که باید دید عرضه‌کننده داخلی، چه سطح و رده تجهیزاتی را برای آلسوین‌های بازار ایران تعیین خواهد کرد.

مشخصات فنی چانگان آلسوین

این خودرو چینی یعنی چانگان، آلسوین را با دو نوع پیشرانه عرضه می‌کند؛ اولی یک واحد چهار سیلندر ۱.۴ لیتری تنفس طبیعی است که ۱۰۱ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که این مجموعه فنی، با یک گیربکس پنج سرعته دستی جفت و جور می‌شود اما پیشرانه دوم، یک واحد چهار سیلندر ۱.۵ لیتری تنفس‌طبیعی است که ۱۰۷ اسب بخار قدرت و حداکثر ۱۴۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و به یک گیربکس اتوماتیک پنج سرعته دوکلاچه مجهز است.

روی کاغذ باید برای حضور آلسوین‌های مجهز به پیشرانه ۱.۵ لیتری و گیربکس اتوماتیک در بازار ایران، شانس به مراتب بیشتری را قائل بود، مگر اینکه عرضه‌کننده داخلی ترجیح دهد این خودرو چینی را در هر دو نسخه دستی و اتوماتیک به بازار عرضه کند.

آلسوین طبق اعلام سازنده در نسخه اتوماتیک، مصرف سوخت ترکیبی معادل ۶.۲ لیتر دارد( در شهر ۸.۴ لیتر و در جاده ۴.۹ لیتر). ترمزهای خودرو در محور جلو از نوع دیسکی و در محور عقب از نوع کاسه‌ای هستند که طبعا به سامانه‌های کمکی ABS و EBD نیز مجهز خواهند بود.

Alsvin

قیمت چانگان آلسوین

با توجه به ابعاد و اندازه‌ها و مشخصات فنی، چانگان آلسوین را می‌توان رقیبی مستقیم و کاملا جدی برای جی‌ای‌سی J4 به حساب آورد (گفتنی است که جی‌ای‌سی J4 در حال حاضر از سوی کرمان‌موتور، ۳۳۵ میلیون تومان قیمت خورده است).

با فرض قرار گرفتن آلسوین در محدوده  قیمتی ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان، این خودرو چینی را می‌توان به عنوان رقیب غیرمستقیم دنا پلاس توربو اتوماتیک و سایپا شاهین نیز تلقی کرد که البته آلسوین مشخصا در یک سگمنت ابعادی پایین‌تر از دو خودروی مذکور قرار خواهد گرفت.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟