دانگ فنگ AEOLUS

دانگ فنگ AEOLUS‌، ‌محصول جدید و احتمالی گروه بهمن

سه شنبه - 17 فروردین 1400

پیشرانه – دانگ فنگ AEOLUS احتمالا جدیدترین محصول گروه خودروسازی بهمن خواهد بود که مانند دیگر محصولات اخیر این شرکت در دوره تحریم نهایی می‌شود.

پیشرانه – دانگ فنگ AEOLUS احتمالا جدیدترین محصول گروه خودروسازی بهمن خواهد بود که مانند دیگر محصولات اخیر این شرکت در دوره تحریم نهایی می‌شود.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه»  خروج ایالات متحده از برجام و تشدید تحریم‌ها در دو سال اخیر، خروج بسیاری از خودروسازان خارجی از کشورمان و قطع همکاری آنان با خودروسازان داخلی را در پی داشته است. گروه بهمن نیز که پیش‌تر با شرکای خارجی سرشناس و معتبری همچون مزدا ژاپن و گریت وال( هاوال) و FAW چین مراودات جدی و نسبتا گسترده‌ای داشت، از این قاعده مستثنی نبود و در نتیجه سبد محصولات آن به تدریج از محصولات مزدا، بسترن و هاوال خالی شد تا چالشی جدی پیش روی مدیران گروه بهمن قرار گرفته باشد.

اما با معرفی دو مدل کراس‌اوور دیگنیتی(دنگ فنگ ix5) و فیدلیتی( جتور X70) در سال گذشته، به نظر می‌رسد فصل تازه ای در تاریخ گروه بهمن رقم خورده است،هرچند این تنها آغاز راهیست که احتمالا امسال – و همچنین در سالهای آینده- با معرفی محصولاتی تازه و متنوع از شرکای جدید (و مطابق انتظار چینی) گروه بهمن ادامه خواهد یافت.

در همین راستا، در اواخر سال گذشته و در تبلیغات محیطی گروه بهمن در بیلبوردهای سطح شهر و در کنار تصویر دو مدل دیگنیتی و فیدلیتی، یک خودرو سدان و یک خودرو ون در زیر چادر و تحت پوشش به نمایش گذاشته شده بود که به وضوح خبر از محصولات جدید بهمن موتور در سال ۱۴۰۰ می‌داد.

گروه بهمن

حالا اما طبق اخبار واصله و شنیده‌ها از منابع معتبر، هویت احتمالی یکی از این خودروها فاش شده و ظاهرا قرار است پس از دیگنیتی یا ix5، سدان کامپکت  D53 یا Aeolus دومین محصول مشترک بهمن موتور و دنگ‌فنگ باشد که البته به احتمال بسیار زیاد همانند برادر کراس‌اوورش، با برندی بومی و نامی متفاوت به بازار راه خواهد یافت و با توجه به کلاس ابعادی و مشخصاتش، به نظر می‌رسد بتوان آن را به نوعی جاننشین فاو بسترن B30 و همچنین هماوردی برای خودروهایی نظیر چری آریزو ۵  ( و همینطور آریزو ۶) و آیکو تارا مورد خطاب قرار داد.

گفتنی است که فنگ شن یا AEOLUS از برندهای زیرمجموعه دنگ فنگ محسوب شده و نام این محصول نیز در واقع YiXuan است که در ابتدا و در زمان رونمایی با کد D53 معرفی شده بود.

D53 در سال ۲۰۱۹ و در اتوشو شانگهای رونمایی شد و همانند دیگر محصول جدید دنگ فنگ در ایران یعنی دیگنیتی، در طراحی ظاهری و داخلی آن با استایلی کاملا امروزی و جذاب طرف هستیم که حداقل در نگاه اول نمی توان ایرادی اساسی به آن وارد دانست.

دانگ فنگ AEOLUS

دانگ فنگ AEOLUS

دانگ فنگ AEOLUS

همچنین فرم فست‌بک مانند انتهای بدنه و نمای عقب دانگ فنگ AEOLUS به این سدان کامپکت چهره‌ای اسپرت بخشیده و خطوط تیز به کارگرفته شده در طراحی قسمت‌های مختلف بدنه نیز شمایلی تهاجمی را برایش به ارمغان آورده است. یکی دیگر از جزییات جالب توجه در نمای ظاهری خودرو، نوار کرومی بومرنگ شکل و عمودی به کارگرفته شده در حاشیه چراغ های جلو و عقب (یا همان دو انتهای نمای جانبی) خودروست که به نوعی قرینه یکدیگرند.

دانگ فنگ گروه بهمن

در کابین خودرو دانگ فنگ AEOLUS نیز استفاده از دو نمایشگر برای صفحه جلوآمپر و سامانه مالتی‌مدیا به سبک خودروهای مدرن، جلب توجه می کند و از جزییات قابل ملاحظه دیگر نیز می توان به تعبیه یک صفحه لمسی مجزای دیگر برای تنظیمات سیستم تهویه مطبوع و اهرم تعویض دنده گرد در کنسول میانی اشاره کرد.

دانگ فنگ AEOLUS

از آنجا که دنگ فنگ شریک گروه PSA(پژو-سیتروئن) در چین به شمار می رود، در مهندسی این خودرو ردپای غول خودروساز فرانسوی نیز به چشم می‌خورد چرا که D53 یا دانگ فنگ AEOLUS بر روی پلتفرم جدید و مشترک دنگ فنگ و PSA که CMP نامیده می‌شود، توسعه یافته است. طول، عرض و ارتفاع D53 به ترتیب برابر با ۴۶۶۰، ۱۸۱۲ و ۱۴۹۰ میلی‌متر بوده و فاصله بین دو محور آن نیز معادل ۲۶۸۰ میلی متر است. فضای صندوق بار خودرو نیز حجمی برابر با ۴۵۴ لیتر دارد.

D53 یا Aeolus با دو نوع پیشرانه قابل عرضه است؛ اولی یک واحد ۳ سیلندر ۱ لیتری توربوست که قادر به تولید ۱۲۵ اسب بخار قدرت و حداکثر ۱۹۶ نیوتن متر گشتاور است و دیگری، یک واحد ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو است که حدودا ۱۵۰ اسب بخار قدرت و حداکثر ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و با یک گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه خودکار جفت و جور می شود. بعید است که پیشرانه ضعیف تر برای نسخه حاضر در بازار ایران در نظر گرفته شود و احتمالا باید شاهد پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو در D53 های مونتاژ داخل باشیم.

دانگ فنگ AEOLUS

البته گفته می‌شود که با توجه به قرار گرفتن دیگنیتی روی مدار تولید انبوه و به منظور سهولت در تامین قطعات و کاهش هزینه‌های تمام شده تولید، ممکن است D53 با پیشرانه‌ ۱.۵ لیتری توربو و مشابه دیگنیتی (با کدSFG15T،  ۱۴۸ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور) به تولید انبوه برسد که البته مشخصات و میزان قدرت خروجی این پیشرانه مورد استفاده در دیگنیتی نیز روی کاغذ بسیار شبیه پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو (با کدDFMA15T) است که در بازار چین بر روی  D53 یا همان AEOLUS عرضه می‎شود.( همانطور که دیدید،علیرغم مشخصات و خروجی قدرت و گشتاور تقریبا مشابه این دو پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو، کد کارخانه‌ای پیشرانه بکارگرفته شده در دو خودرو با یکدیگر متفاوت است).

در آینده نزدیک باید منتظر انتشار اخبار و جزییات بیشتری از این محصول جدید گروه بهمن بود و هنوز برای صحبت در مورد لیست تجهیزات خودرو و محدوده قیمتی آن، اندکی زود است. با این‌حال دانگ فنگ AEOLUS بسته به پیشرانه و رده تجهیزاتی، در بازار چین قیمتی بین حدودا ۱۱ تا ۱۵.۵ هزار دلار دارد. همچنین ذکر این نکته خالی از لطف نیست که Aeolus یا D53 در سال ۲۰۱۹( اولین سال حضورش در بازار چین) فروشی معادل حدودا ۱۸ هزار دستگاه را تجربه کرده است.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟