آریزو 5

آریزو ۵ قیمت، مشخصات فنی و رقبا

جمعه - 29 آذر 1398

پیشرانه- خودروسازان چینی در سالیان اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و این اواخر خودروهای قابل‌قبولی را معرفی کرده‌اند. بعلاوه چینی‌ها به‌شدت به بازار خودروی ایران توجه داشته و خودروهای فراوانی را راهی کشورمان کرده‌اند.

پیشرانه- خودروسازان چینی در سالیان اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و این اواخر خودروهای قابل‌قبولی را معرفی کرده‌اند. بعلاوه چینی‌ها به‌شدت به بازار خودروی ایران توجه داشته و خودروهای فراوانی را راهی کشورمان کرده‌اند.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» نفوذ چینی‌ها در صنعت خودروسازی ایران به‌قدری گسترده شده است که دو قطب اصلی خودروسازی را نیز درگیر به‌روزآوری خودروهایشان کرده‌اند.

در حال حاضر یکی از این خودروسازان چینی مستقر در ایران شرکت چری است که محصولات تولیدی این شرکت به بیش از ۱۰ کشور جهان صادر می‌شوند که ازجمله آن‌ها می‌توان به روسیه، شیلی، آفریقای جنوبی، مراکش و… اشاره کرد.

چری یکی از ده خودروساز برتر کشور چین محسوب می‌شود که فعالیت‌های خود را از سال ۱۹۹۷ آغاز کرده است. شرکت چری علاوه بر تولید و صادرات محصولات کمپانی خود به خارج از مرزهای کشور چین، درزمینهٔ مونتاژ محصولات کمپانی‌های بنامی همچون لندروور و جگوار نیز فعالیت دارد.

یکی از سدان‌های محبوب شرکت چری که به ۳ سالی است که به بازار کشور ما نیز راه‌یافته است آریزو ۵ توربو است.

چری آریزو ۵ توربو (Arrizo5) یکی از سدان‌های پرطرفدار این روزهای بازار خودرویی کشور است که از اواخر سال ۱۳۹۶ به بازار واردشده است. ما در این مقاله قصد داریم از جنبه‌های مختلفی چری آریزو ۵ TE را موردبررسی قرار دهیم.

شرکت چری برای اولین بار در نمایشگاه خودرو پکن سال ۲۰۱۴ از یک سدان جذاب رونمایی کرد که در مقایسه با سایر خودروهای شرکت چری از طراحی زیباتر و مدرن‌تری برخوردار بود. این سدان جذاب که چری آریزو ۵ نام داشت در آن سال تنها به‌عنوان یک طرح کانسپت به نمایش درآمده بود، اما پس از استقبال فراوان، چری تصمیم گرفت پس از رونمایی از نسخه نهایی چری آریزو در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۱۵، نسخه نهایی این خودرو را به‌عنوان یک سدان شهری جمع‌وجور به بازار چین وارد کند.

باگذشت مدت کوتاهی از عرضه آریزو ۵ در بازار، شرکت چری تصمیم گرفت که یک نسخه توانمندتر و پرشتاب‌تر از این خودرو را نیز به بازار عرضه کند که چری آریزو ۵ توربو TE نام داشت.

چری آریزو ۵ توربو از اواخر سال ۱۳۹۶ توسط نمایندگی‌های رسمی شرکت چری (چری ایران) به بازار داخلی عرضه شد و در حال حاضر به دلیل شرایط فروش بسیار خوب، طراحی زیبا، مشخصات فنی قابل‌قبول و… توانسته نظر طرفداران بسیاری را به‌سوی خود جذب کند.

طراحی داخلی و بیرونی

طراحی داخلی چری آریزو 5

در قسمت جلو این شاهد شباهت با خودرو دیگری نیستیم و چری آریزو ۵ توربو TE چهره‌ای تقریباً خاص خودش را دارد؛ اما با نگاه به قسمت عقب خودرو با طراحی آشنایی روبرو می‌شویم چراکه طراحی این قسمت و بخصوص چراغ‌ها با نگاهی کامل به محصولات هیوندای به‌ویژه مدل الانترا انجام‌گرفته است.

البته طراحی چراغ‌های عقب آریزو ۵ تا حد زیادی به نسخه هاچ بک الانترا شباهت دارد. در کل طراحی آریزو ۵ بااینکه در قسمت عقب کپی فاحشی از هیوندای الانترا هاچ بک است اما مدرن و زیبا بوده و شیوه طراحی جدید چری را نشان می‌دهد. آریزو ۵ با طول، عرض و ارتفاع ۴.۵۳، ۱.۸۱ و ۱.۴۸ متر ازلحاظ ابعاد در حد و اندازه هیوندای الانترا است.

نمای داخلی این خودرو دارای طراحی بسیار جذاب، زیبا و اسپرت بوده و تا حدی در طراحی آن از چری تیگو ۵ و حتی محصولات هیوندای ایده گرفته‌شده است.

در نمای جلویی آریزو ۵ (Arrizo 5) با هد لامپ‌های بلند و باریک تلفیقی از فلز و شیشه و نور؛ در پایین چراغ‌های LED دی لایت در کنار جلوپنجره روبه‌رو هستیم که ظاهر خودرو را خاص کرده است و حس لوکس بودن را به بیننده منتقل می‌کند. از نکات دیگر می‌توان به وجود چراغ‌های راهنما روی آینه‌های بغل اشاره کرد. چراغ‌خطر عقب آریزو ۵ (Arrizo 5) از نوع ال‌ای‌دی بوده و با طراحی خاص و البته منحصربه‌فردی اجراشده است.

مدیران خودرو آریزو ۵ را در سه تیپ ساده، Luxury و Excellent عرضه کرده است که تفاوت تیپ ساده با دو تیپ دیگر (لاکچری و اکسلنت) در گیربکس دستی و گیربکس اتوماتیک CVT است.

عمده تجهیزات تیپ پایه آریزو ۵ شامل ایربگ برای سرنشینان جلو، ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ، شیشه‌های برقی چهاردر، آینه‌های جانبی برقی، کروز کنترل، رادار و حس‌گر عقب و کنترل سیستم صوتی از روی فرمان می‌شود. در بالاترین تیپ، ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سانروف و صفحه‌نمایش لمسی ۷ اینچی نیز به خودرو اضافه می‌گردد. بااین‌حال در چری آریزو کمبود برخی تجهیزات چون تهویه برای سرنشینان عقب، GPS، تهویه دیجیتال و… احساس می‌شود.

از ویژگی‌های مهم و مثبت طراحی داخلی این محصول می‌توان به مواردی همچون کیفیت بالای متریال استفاده‌شده در کابین ماشین، ارگونومی بسیار خوب فراهم‌شده توسط صندلی‌ها، استفاده از چرم مشکی و دوخت قرمزرنگ در روکش صندلی‌ها، روکش فرمان، کنسول وسط و بخش میانی درب‌ها اشاره کرد که همه این‌ها در کنار هم به خودرو، راحتی و ظاهری زیبا بخشیده است.

همچنین در خصوص معایب چری آریزو ۵ توربو می‌توان از مواردی مانند تنظیمات دستی صندلی به‌جای تنظیمات برقی و فضای کم نامناسب برای سه سرنشین عقب ماشین یادکرد.

تنها تفاوت موجود در فضای داخلی چری آریزو ۵ توربو با نوع اتوماتیک آن در استفاده از دوخت قرمزرنگ است. در حقیقت هیچ تفاوت خاصی در طراحی نمای داخلی این دو نسخه، همچون طراحی ظاهری آن وجود ندارد.

مشخصات فنی آریزو ۵

آریزو ۵ (Arrizo 5) پیشرانه ۱۴۹۹ سی‌سی دارد که ۴ سیلندر در کنار هم قرار دارند و ۱۶ سوپاپ ضریب تراکم ۱۱ به ۱ تولید می‌کنند.

این خودرو به بنزین سوپر نیاز دارد. در مدل دستی یک جعبه‌دنده ۵ سرعتِ دارد؛ و در هرکدام از کلاس‌های luxury و Excellent مدل اتوماتیک این خودرو یک جعبه‌دنده اتوماتیک ۷ سرعته از نوع CVT دارد که حرکت روان خودرو و مصرف کمتر سوخت را منجر می‌گردد.

وزن خودرو در مدل دستی ۱۳۵۵ و در مدل اتوماتیک ۱۳۸۷ کیلوگرم است این خودرو توانایی حمل ۵ سرنشین را دارد. ظرفیت باک این محصول مدیران خودرو ۴۸ لیتر است.

این مشخصات از آریزو ۵ (Arrizo 5)؛ یک ماشین نه‌چندان کم‌مصرف و ایدئال برای شهر و سفرهای برون‌شهری را به شما معرفی می‌کند. موتور این خودرو  در ۶۱۵۰ دور در دقیقه ۱۱۶ اسب بخار قوای محرکه تولید می‌کند. حداکثر گشتاور این خودرو ۱۴۱ نیوتن متر در ۳۸۰۰ دور در دقیقه است.

ایمنی و گارانتی آریزو ۵

این خودرو دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ است و همچنین موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی در مرکز استاندارد و ایمنی اروپا (EURONCAP) شده است.

از امکانات ایمنی آریزو ۵ توربو می‌توان به سیستم قفل مرکزی همراه با ایمبولایزر اشاره کرد. استارت دکمه‌ای گزینه لوکسی است که معمولاً در خودروهای گران‌قیمت شاهد آن هستیم و فقط در آریزو ۵ توربو (البته فقط مدل اتوماتیک) آن را مشاهده می‌کنیم.

آریزو ۵  ازنظر ایمنی سیستم‌های ترمز و پایداری چیزی کم ندارد و این خودرو مجهز به سیستم‌های ABS / EBD/ TCS / BAS / EBA / HHC است. در آریزو ۵ سیستم ضد قفل ABS+EBD برای ۴ چرخ در نظر گرفته‌شده است. همچنین لازم به ذکر است که سیستم کمکی ترمز (EBA)، سیستم ضد لغزش (TCS)، سیستم کمکی بالارونده (HHC) و سیستم الکترونیکی پایداری ESP فقط در کلاس Excellent مدل اتوماتیک Arrizo 5 قرار داده‌شده است.

از دیگر سیستم‌های ایمنی که در کلاس Excellent مدل اتوماتیک آریزو ۵ قرار دارد می‌توان به وجود کیسه هوای جانبی (Side Airbag) و کیسه‌های پرده‌ای اشاره کرد. همچنین آریزو ۵ در مدل اتوماتیک سیستم ورود بدون کلید نیز قرار داده. کمربند ایمنی آریزو ۵ از نوع ۳ نقطه‌ای است.

محصولات چری با دو سال سرویس دوره‌ای رایگان، همراه با ۵ سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر گارانتی عرضه می‌شوند که با توجه به سابقه‌ی خوب مدیران خودرو در مشتری مداری، می‌توان عامل جذب مشتریان باشد.

رقبا

مهم‌ترین رقبای چری آریزو ۵ توربو در بازار خودروی ایران ام جی ۳۶۰ توربو، کیا سراتو سایپا، بی وای دی F3، بسترن B30، رنو ساندرو استپ وی و جک s3 هستند.

قیمت آریزو ۵

قیمت آریزو ۵ در نمایندگی‌ها برای دو تیپ دنده‌ای‌ و توربو به ترتیب حدود ۲۰۰ و ۲۴۶ میلیون تومان است. قیمت این خودرو در بازار آزاد حدود ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان ارزان‌تر است، جالب‌تر اینجا است که قیمت این خودرو در زمان معرفی‌اش در سال ۹۶ حدود ۷۰ میلیون تومان بود و در سال ۹۷ تا ۹۸ حدود ۵ بار توسط مدیران خودرو، افزایش قیمت داشت. به نظر شما این خودرو با برچسب قیمتی حدود ۲۵۰ میلیون تومانی ارزش خرید دارد؟

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟