طرح منطقی کردن شیوه قیمت گذاری خودرو

اماواگرهای منطقی کردن شیوه قیمت گذاری خودرو/ دستاورد عرضه خودرو در بورس با پایه قیمت دستوری چیست؟

دوشنبه - 6 اردیبهشت 1400

پیشرانه- طرح منطقی کردن شیوه قیمت گذاری خودرو با تکیه بر قیمت گذاری در بورس کالا در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرارگرفته و در صورت تصویب در صحن علنی مجلس برای اجرا به شورای نگهبان خواهد رفت.

پیشرانه- طرح منطقی کردن شیوه قیمت گذاری خودرو با تکیه بر قیمت گذاری در بورس کالا در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرارگرفته و در صورت تصویب در صحن علنی مجلس برای اجرا به شورای نگهبان خواهد رفت.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» طرح ساماندهی صنعت خودرو که بارها نام آن تغییر کرد، درنهایت در کمیسیون صنایع به تصویب رسید. این طرح ازآن‌جهت حائز اهمیت است که شاه‌بیت آن عرضه خودرو در بورس کالا است.

به نظر می‌رسد قیمت گذاری خودرو که طی سه سال اخیر به یکی از چالش‌های صنعت خودرو تبدیل‌شده و زیان هزار میلیارد تومانی نصیب دلالان کرده این روزها باعرضه خودرو در بورس وارد فاز جدیدی خواهد شد.

روح‌الله ایزدخواه، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در تازه‌ترین اظهارنظر در خصوص تصویب عرضه خودرو در بورس کالا در کمیسیون صنایع اظهار کرده که عرضه خودرو در بورس در قالب طرح منطقی کردن شیوه قیمت گذاری خودرو در کمیسیون صنایع تصویب‌شده و باید در صحن هم به رأی‌گیری گذاشته شود، سپس به شورای نگهبان می‌رود در صورت تصویب، نهایی می‌شود. در این طرح مطرح‌شده است آن دسته از خودروهایی که طبق قانون اجرایی اصل ۴۴ مشمول قیمت‌گذاری می‌شوند، در بورس کالا عرضه می‌شوند.

این شرایط در حالی است که عرضه خودرو در بورس کالا بر پایه قیمت تعیین‌شده از سوی شورای رقابت این روزها تبدیل به محل بحثی شده چراکه کارشناسان و فعالان این صنعت معتقدند تعیین قیمت پایه از سوی این شورا که در سال‌های گذشته منجر به زیاندهی خودروسازان شده نمی‌تواند چندان کمکی به خودروسازان کند.

در این میان این پرسش مطرح می‌شود درحالی‌که منطقی کردن قیمت‌ها هدف اصلی عرضه خودرو در بورس عنوان می‌شود آیا تعیین قیمت پایه از سوی شورای رقابت می‌تواند این منطقی بودن تعیین قیمت‌ها را محقق کند؟

در همین حال الله‌وردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «پیشرانه» در خصوص طرح منطقی کردن شیوه قیمت گذاری خودرو می‌گوید: بدون شک صنعت خودرو ایران صنعتی انحصاری است و این روند حضور شورای رقابت در صنعت خودرو را تبدیل به‌ ضرورت می‌کند.

وی می‌افزاید: صنعت خودرو ایران در دو خودروسازی ایران خودرو و سایپا محدودشده که تولیدات رقابتی ندارند اما بازار را به‌صورت کامل در اختیاردارند و با محاسبه هزینه‌های خود با احتساب دلار، نسبت به افزایش قیمت‌ها اقدام می‌کنند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعتراض‌های مطرح‌شده به طرح عرضه خودرو در بورس کالا اظهار می‌کند: بنده به شدت مخالف دریافت مابه‌التفاوت قیمت کارخانه و قیمت تعیین‌شده در بورس از مصرف‌کننده واقعی هستم و نظر کمیسیون صنایع نیز این است که با اجرای این طرح خودرو با قیمت مشخص به دست مصرف‌کننده اصلی برسد تا او بتواند با قیمت حداقل مناسب نسبت به خرید خودرو اقدام کند.

دهقانی ادامه می‌دهد: برای به تعادل رسیدن قیمت‌ها در بازار خودرو لازم است اجازه آزادسازی واردات خودرو صادر شود که این خودروها می‌تواند در کلاس خودروهای لوکس نباشد تا نیاز مصرف‌کنندگان طبقه متوسط را نیز برطرف کند.

وی اشباع بازار را منجر به رقابتی شدن بازار خودرو عنوان و تصریح می‌کند: فضا باید به سمتی حرکت کند که خودروهای ارائه‌شده از سوی خودروسازان قدرت رقابت با خودروهای هم‌سطح خود در دنیا را داشته باشد.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی عرضه خودرو در بورس را فروش خودرو با بالاترین قیمت می‌داند و می‌گوید: این موضوع در شرایطی که با کمبود عرضه مواجه هستیم و اجازه واردات خودرو داده نمی‌شود، صنعت خودرو را به صنعتی انحصاری و غیررقابتی تبدیل کرده است.

به گزارش «پیشرانه» به نظر می‌رسد هرچند این طرح در کمیسیون صنایع به تصویب رسیده اما بااین‌حال مخالفانی داشته و نظرات متفاوتی در این خصوص مطرح می‌شود ازاین‌رو لازم است اجماعی در این خصوص صورت گیرد تا در صورت تصویب این طرح در صحن علنی مجلس شاهد اختلاف‌نظر در روند اجرای این طرح نباشیم.

نوشته: پیشرانه

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟