غیبت خودروسازان، در جلسه استاندارد آلایندگی سوخت

غیبت خودروسازان، در جلسه استاندارد آلایندگی سوخت

جمعه - 10 اردیبهشت 1400

پیشرانه- دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان محیط‌زیست از غیبت نمایندگان خودروسازان در جلسات بازنگری استاندارد بنزین خبر داد.

پیشرانه- دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان محیط‌زیست از غیبت نمایندگان خودروسازان در جلسات بازنگری استاندارد بنزین خبر داد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» بهزاد اشجایی در توییتر خود نوشت:”همواره مسئله کیفیت ‎سوخت دستاویز خودروسازان برای عدم ارتقاء استاندارد ‎آلایندگی محصولاتشان بوده. اخیراً استاندارد بنزین در حال بازنگریست و در هیچ‌کدام از جلساتی تشکیل‌شده نمایندگان وزارت صمت و خودروسازان حضور نیافته‌اند. این یعنی کیفیت سوخت برایشان مهم نیست، فقط بهانه است.”

بر اساس ماده ۴ قانون هوای پاک قرار بود که از ابتدای سال ۱۳۹۸ فروش خودروهای یورو ۴ ممنوع شود و خودروسازان پیش از اقدام به فروش نسبت به دریافت مجوزهای آلایندگی و استانداردهای یورو ۵ اقدام کنند، اما بنا بر درخواست خودروسازان اجرای این قانون تا سال ۱۳۹۹ به تعویق افتاد.

بااین‌حال آذرماه سال ۹۸  سازمان محیط‌زیست، در نامه‌ای به مدیرعامل شرکت ایران خودرو، خواستار توقف پیش‌فروش چهار خودروی یورو ۴ این شرکت با موعد تحویل سال ۱۳۹۹ شد و اعلام کرد که در صورت ادامه پیش‌فروش این خودروها، سازمان حفاظت محیط‌زیست پیگیری قانونی را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

رضا رحمانی نیز در پاسخ به این نامه، نامه‌ای به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور نوشت و درخواست کرد که این اجرای این استاندارد به بعد از لغو تحریم‌ها موکول شود.

این کش مکش‌ها تا مردادماه سال گذشته ادامه داشت تا اینکه نهایتاً هیأت وزیران اجازه پلاک کردن خودروهای یورو ۴ را صادر کرد.

همچنان مشخص نیست که نتیجه رسمی این نامه‌نگاری‌ها به کجا ختم شده اما آنچه شواهد می‌گوید تضميني براي يورو ٥ بودن خودروهای تولیدی وجود ندارد چراکه اداره استاندارد و شرکت‌های بازرسي كنترلي رو توليدها ندارند.

البته از سوی دیگر نیز به گفته نماینده سازمان محیط‌زیست، وزارت صمت و خودروسازان علاقه‌ای به حضور در جلسات بازنگری استاندارد بنزین ندارند.

 

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟