حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو

حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو در دستور کار شورای اقتصادی سران قوا/ حذف دلالان با حذف قیمت‌گذاری محقق می‌شود؟

یکشنبه - 12 اردیبهشت 1400

پیشرانه- بر اساس شنیده‌ها قرار است رئیس سازمان بورس و رئیس مجلس شورای اسلامی، حذف قیمت‌گذاری دستوری صنایع بورسی ازجمله فولاد و خودرو را در دستور کار جلسه دوشنبه شورای اقتصادی سران قوا قرار دهند.

پیشرانه- بر اساس شنیده‌ها قرار است رئیس سازمان بورس و رئیس مجلس شورای اسلامی، حذف قیمت‌گذاری دستوری صنایع بورسی ازجمله فولاد و خودرو را در دستور کار جلسه دوشنبه شورای اقتصادی سران قوا قرار دهند.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» به نظر می‌رسد این اقدام با هدف بهبود وضعیت این صنایع در بورس باشد چراکه فلزات اساسی و خودرویی‌ها همواره یکی از لیدرهای اصلی بازار سرمایه بوده‌اند و این روزها قرمزپوشی این سهام‌، تأثیر زیادی بر افت شاخص بازار سرمایه دارد.

حذف قیمت‌گذاری دستوری ازآن‌جهت حائز اهمیت است که خودروسازان معتقدند زیان انباشته دو سال اخیر که این روزها به ثبت رکوردهای جدید نزدیک شده، دستاورد این مدل از قیمت‌گذاری بوده و لازم است نسبت به واقعی سازی قیمت‌ها اقدام شود، اما در این میان ابهامات زیادی وجود دارد.

مهدی حاجی وند، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار وب‌سایت «پیشرانه» در خصوص دستاورهای قیمت‌گذاری دستوری در صنایع می‌گوید: قیمت‌گذاری دستوری زمانی می‌تواند اثربخش باشد که شاهد اقتصادی شفاف باشیم در شرایطی ممکن است شاهد قیمت‌گذاری دستوری در برخی از صنایع نباشیم اما ازآنجاکه اقتصاد دولتی و شفافی وجود ندارد، این موضوع چندان اذیت کننده نیست.

وی درد فعلی بازار سرمایه را قیمت‌گذاری دستوری نمی‌داند و می‌افزاید: وضعیت فعلی صنایع بورسی موجود در بورس به دلیل تصمیم‌هایی است که در خصوص رشد شاخص‌ها در بازار سرمایه گرفته شد و سریع نیز با ریزش همراه بود که منجر به بی‌اعتمادی مردم شد و کسی حاضر به خریدوفروش سهام نیست.

این کارشناس بازار سرمایه بازار فعلی را نیازمند نقدینگی می‌داند و تصریح می‌کند: با حذف قیمت‌گذاری دستوری و یا اعمال آن چندان تفاوتی در بازار سرمایه و صنایعی که مشمول قیمت‌گذاری دستوری هستند، نخواهد کرد اما برای اصلاح بازار، قیمت‌گذاری دستوری فرایندی است که در باید در کوتاه و یا بلندمدت اتفاق بیفتد تا هم‌زمان با کمرنگ شدن مدیریت دولت در اقتصاد شاهد اثر مثبتی در بازار سرمایه باشیم.

حاجی وند نیروی انسانی مازاد، بروکراسی موجود و تحریم‌ها را از چالش‌های فعلی صنعت خودرو اعلام و تصریح می‌کند: به نظر می‌رسد فروش خودرو باقیمت فعلی و رساندن آن به دست مصرف‌کننده باقیمت‌های کارخانه به‌مراتب بهتر از این خواهد بود که با هدف حذف واسطه‌ها قیمت‌ها را هم‌طراز باقیمت‌های بازار کنیم.

وی در ادامه تأکید می‌کند: با فرض حذف قیمت‌گذاری دستوری که خبر خوبی برای خودرویی‌ها است اما در شرایط فعلی که بازار سرمایه همچنان قرمز پوش است، چندان چاره‌ساز نخواهد بود که نمونه آن خبر دریافت مجوز افزایش ۳۵ درصدی قیمت سیمانی‌ها بعد از سال‌ها بود اما ازآنجاکه این خبر در بازار منفی عنوان شد و دامنه نوسان آن‌ها باز بود، شاهد منفی شدن ۳۰ تا ۶۰ درصدی برخی از سهام سیمانی‌ها بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه در خصوص عرضه خودرو در بورس باقیمت پایه اعلامی از سوی شورای رقابت اظهار می‌کند: به نظر می‌رسد عرضه خودرو در بورس کالا یک کار پایان‌نامه‌ای دانشجویی است که اصرار می‌شود تا در بورس اتفاق بیفتد ضمن آن‌که تجربه عرضه خودرو در بورس در هیچ کجای دنیا وجود ندارد این در حالی است که سال‌ها است به دنبال عرضه خودرو در بورس هستیم اما در عمل این اتفاق نمی‌افتد و درنهایت این پرسش مطرح می‌شود که آیا مشکل فعلی صنعت خودرو محل عرضه خودرو است؟

حاجی وند با تأکید بر این‌که عرضه خودرو در بورس کالا ضامن حل مشکلات خودروسازان و از بین رفتن دلالان نیست، ادامه می‌دهد: قرار است قیمت پایه خودرو از سوی شورای رقابت تعیین شود، این شورا همان دولت بوده و این روند به‌نوعی قیمت‌گذاری دستوری به شمار می‌رود از همه مهم‌تر این‌که سازوکار تعریف‌شده عرضه خودرو در بورس سازوکار مشکل‌داری است.

وی می‌افزاید: در حال حاضر شاهد ثبت‌نام خارج از بورس برای خرید خودرو با تقاضاهای بسیار زیاد هستیم به‌طوری‌که برای نمونه عرضه ۵۰ هزار خودرو بیش از ۵ میلیون تقاضا ایجاد می‌کند و در این میان این پرسش مطرح می‌شود که باعرضه خودرو در بورس، این تقاضا چگونه مدیریت خواهد شد چراکه میزان تولید مشخص و محدود بوده و تقاضا همچنان در حال افزایش است؟

این کارشناس بازار سرمایه در پایان با اشاره به قیمت‌گذاری فولاد می‌گوید: آیا با قیمت‌گذاری انجام‌شده برای فولاد مشکل این صنعت حل‌شده و کالا باقیمت کشف‌شده در بورس به دست مردم می‌رسد؟ ضمن این‌که لازم است یک الگو و تجربه موفق و مشابه عرضه خودرو در بورس آورده شود تا بر اساس آن این کار شکل بگیرد بنابراین بعید به نظر می‌رسد این اقدام اجرایی شود و یا در صورت اجرا تجربه موفقی باشد.

نوشته: پیشرانه

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟