تغییرات تارا

 آخرین تغییرات در مشخصات ایران‌خودرو تارا

جمعه - 17 اردیبهشت 1400

پیشرانه- هرچقدر که به موعد ورود رسمی ایکو تارا به بازار نزدیک‌تر می‌شویم، مطابق انتظار جزییات بیشتری از مشخصات فنی و تجهیزات رفاهی و ایمنی این خودرو مشخص و منتشر می‌شود.

پیشرانه- هرچقدر که به موعد ورود رسمی ایکو تارا به بازار نزدیک‌تر می‌شویم، مطابق انتظار جزییات بیشتری از مشخصات فنی و تجهیزات رفاهی و ایمنی این خودرو مشخص و منتشر می‌شود.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» در جدیدترین و آخرین به‌روزرسانی صفحه مربوط به تارا در وب‌سایت ایران خودرو در اردیبهشت‌ماه، یکسری داده‌های فنی مربوط به تارا نیز موردبازنگری قرارگرفته‌اند و دراین‌بین لیست تجهیزات نسخه دستی و اتوماتیک خودرو نیز قابل‌مشاهده و بررسی است. اگرچه مطابق معمول تا لحظه تحویل و ورود رسمی خودرو به بازار، نمی‌توان این لیست را قطعی و نهایی دانست!

تغییرات تارا

در ادامه به مروری کلی بر آخرین اطلاعات منتشرشده در مورد مشخصات فنی و لیست تجهیزات رفاهی و ایمنی این فرزند نورسیده ایران خودرو خواهیم پرداخت.

تغییرات تارا در مشخصات فنی

تارا از همان ابتدا و در فاز نخست قرار بود با نسخه بومی‌سازی شده پیشرانه EC5 وارد مدار تولید شود؛ همان پیشرانه‌ای که قلب تپنده پژو ۳۰۱ (خودرویی که تارا بر مبنای آن توسعه‌یافته) نیز محسوب می‌شد. نسخه بومی‌سازی شده پیشرانه EC5 که ” TU5 پلاس” نام‌گرفته، همان‌گونه که از اسمش برمی‌آید، درواقع نسخه ارتقاءیافته و به‌روزرسانی شده پیشرانه TU5 است و مطابق اطلاعات منتشرشده، قدرت و حداکثر گشتاوری به ترتیب برابر با ۱۱۰ اسب بخار و ۱۵۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند و درنتیجه روی کاغذ و در مقایسه با پیشرانه TU5، علاوه بر ۵ اسب‌بخار قدرت و ۸ نیوتن‌متر گشتاور بیشتر، مصرف سوخت بهینه‌تر و آلایندگی کمتری را نیز به ثبت می‌رساند.

ازجمله تغییرات تارا به نظر می‌رسد که این پیشرانه اخیراً یکسری به‌روزرسانی‌ها و تغییرات نرم‌افزاری را تجربه کرده و آمار و ارقام خروجی آن دستخوش تغییر شده است؛ چراکه در کاتالوگ بروز شده تارا، قدرت و گشتاور این پیشرانه ۴ سیلندر و ۱.۶ لیتری به ترتیب برابر با ۱۱۳ اسب بخار و ۱۴۴ نیوتن‌متر ذکرشده است که نشان از افزایش ۳ واحدی قدرت و کاهش ۶ واحدی حداکثر گشتاور تولیدی این پیشرانه (در مقایسه با داده‌های قبلی) دارد. البته نکته حائز اهمیت این است که در مقایسه با نسخه قبلی پیشرانه TU5 پلاس، در نسخه جدید حداکثر گشتاور خودرو در دور موتور پایین‌تری در دسترس قرار می‌گیرد.

ایران‌خودرو تارا را در گام اول با همین پیشرانه و در دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک عرضه خواهد کرد که طبق اعلام وب‌سایت رسمی این شرکت، به ترتیب از یک گیربکس ۵ سرعته دستی و ۶ سرعته اتوماتیک بهره می‌برند. البته با توجه به معرفی گیربکس ۶ سرعته دستی و استفاده از این گیربکس در نسخه جدید رانا پلاس با سقف پانوراما (که به پیشرانه TU5 پلاس نیز مجهز شده)، احتمال دارد که در نسخه دنده‌ای تارا نیز شاهد به‌کارگیری این گیربکس ۶ سرعته دستی باشیم.

تغییرات تارا

تجهیزات ایمنی و رفاهی

ازجمله تغییرات تارا در تجهیزات ایمنی و رفاهی مشترک بین هر دو تیپ دنده‌ای و اتوماتیک تارا می‌توان به این موارد اشاره داشت: تهویه مطبوع اتوماتیک، سامانه مالتی‌مدیا همراه با صفحه‌نمایشی لمسی ۷ اینچی و بلوتوث/ هندزفری و میرورلینک، فرمان برقی، کنترلرهای سیستم صوتی بر روی فرمان، آینه‌های جانبی برقی، کروز کنترل، سنسور دنده‌عقب، چراغ‌های روشنایی روز (DRL)، چراغ مشایعت تا درب منزل و چراغ خوشامدگویی، ایربگ راننده و سرنشین جلو، سامانه پایش فشار باد تایرها (TPMS)، ترمزهای دیسکی هر چهارچرخ همراه با سامانه‌های کمکی ABS و EBD، سامانه کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) و کنترل کشش (TSC) و سامانه کمکی حرکت در سربالایی (HSA) اشاره کرد.

تارا جدید

اما نسخه اتوماتیک تارا، علاوه بر موارد فوق، از تجهیزات رفاهی و ایمنی دیگری نظیر دو عدد ایربگ جانبی (مجموعاً ۴ عدد ایربگ)، سانروف، دوربین دنده‌عقب، سنسور نور، سنسور باران، سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، روکش ترکیبی چرم و پارچه برای صندلی‌ها و پوشش چرمی غرب یک فرمان بهره‌مند است. علاوه بر این‌ها و برخلاف تارا دستی، در نسخه اتوماتیک تارا صندلی ۶ حرکته راننده و صندلی ۴ حرکته سرنشین جلو، به ترتیب در ۴ و ۲ جهت دارای تنظیم برقی است. همچنین نباید فراموش کرد که نسخه اتوماتیک تارا از رینگ‌های اسپرت ۱۶ اینچی آلومینیومی بهره خواهد برد و نسخه دستی با رینگ‌های ۱۵ اینچی (و احتمالاً فولادی و همراه با قالپاق) عرضه خواهد شد.

تارا جدید

نوشته: علی کریمی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟