مقایسه فردا 511 و جک J4

مقایسه فردا ۵۱۱ و جک J4

شنبه - 8 خرداد 1400

پیشرانه- تشدید تحریم‌ها و افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در چند سال اخیر شرایط عجیبی را بر بازار خودرو کشورمان حاکم کرده و تنوع آن را به کمترین میزان ممکن رسانده است. به نظر می‌رسد که با تغییر شرایط سیاسی، باید به‌مرور منتظر دگرگون شدن شرایط باشیم اما آنچه پرواضح و قطعی به نظر می‌رسد، این است که خودروسازان چینی (در رده‌ها و بخش‌های مختلف) پیشتاز حضور در بازار خودرو کشورمان (و یا بازگشت به آن) خواهند بود و خودروسازان داخلی عزم خود را جزم کرده‌اند با همکاری چینی‌ها، دست به گسترش طیف محصولات خود بزنند.

پیشرانه- تشدید تحریم‌ها و افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در چند سال اخیر شرایط عجیبی را بر بازار خودرو کشورمان حاکم کرده و تنوع آن را به کمترین میزان ممکن رسانده است. به نظر می‌رسد که با تغییر شرایط سیاسی، باید به‌مرور منتظر دگرگون شدن شرایط باشیم اما آنچه پرواضح و قطعی به نظر می‌رسد، این است که خودروسازان چینی (در رده‌ها و بخش‌های مختلف) پیشتاز حضور در بازار خودرو کشورمان (و یا بازگشت به آن) خواهند بود و خودروسازان داخلی عزم خود را جزم کرده‌اند با همکاری چینی‌ها، دست به گسترش طیف محصولات خود بزنند.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» در همین راستا، خودروسازی فردا به‌تازگی از اولین سدان خود با نام فردا ۵۱۱ رونمایی کرده است که در غیاب خودروهای همکلاسی نظیر هیوندای اکسنت و تویوتا یاریس، به‌نوعی مدرن‌ترین و جدیدترین سدان ساب کامپکت صفرکیلومترِ در دسترس برای خریداران در بازار کشورمان محسوب می‌شود. در ادامه به مقایسه این تازه‌وارد بازار با یکی از رقبای اصلی و مستقیمش یعنی جک (جی ای سی) J4 خواهیم پرداخت.

نمای ظاهری و کابین

مقایسه فردا 511 و جک J4

مقایسه فردا 511 و جک J4

با نیم‌نگاهی به طراحی ظاهری و کابین هر دو خودرو، واضح است که فردا ۵۱۱ در مقایسه با جک J4 طراحی مدرن‌تر، هیجان‌انگیزتر، هماهنگ‌تر و متناسب‌تری دارد و حتی در توجه به جزییات نیز از نماینده جک و کرمان موتور پیشی می‌گیرد. طراحی ظاهری J4 ساده و کم پیرایه تر بوده و منبع الگوبرداری طراحان آن در طراحی بدنه و کابین خودرو (نسل چهارم هیوندای اکسنت/ ورنا) به‌وضوح قابل‌تشخیص است.

کابین فردا 511

کابین جک J4

در طرف مقابل اما طراحان فردا ۵۱۱ سعی کرده‌اند تا در عین الگوبرداری از برخی خودروهای کره‌ای و اروپایی، به این خودرو شخصیتی نسبتاً منحصربه‌فرد و امروزی ببخشند و در این مسیر تا حدود زیادی موفق بوده‌اند.

نمای پشتی جک J4

نمای پشتی فردا 511

ابعاد و اندازه‌های بدنه

طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین دو محور خودروی فردا ۵۱۱ به ترتیب برابر با ۴۳۹۰، ۱۷۲۵، ۱۴۹۰ و ۲۵۳۵ میلی‌متر است و وزن خالص این خودرو نیز ۱۱۱۵ کیلوگرم ذکرشده است.

در طرف مقابل، طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین دو محور جک J4 به ترتیب برابر با ۴۳۳۵، ۱۷۲۵، ۱۵۰۵ و ۲۵۶۰ میلی‌متراست و طبق ادعای کاتالوگ رسمی خودرو، این نماینده جک وزن خالصی معادل ۱۱۱۰ کیلوگرم دارد.

مقایسه فردا ۵۱۱ و جک J4 نشان می‌دهد عرض دو خودروی مورد مقایسه برابر بوده و طول خودروی فردا ۵۱۱ بیشتر از جک J4 است اما جک J4 ارتفاع و فاصله بین دو محور بیشتری نسبت به خودروی فردا ۵۱۱ دارد؛ بنابراین وقتی صحبت از فضایِ پا و سرِ سرنشینان در کابین می‌شود، این مورد می‌تواند برتری نسبتاً خفیفی را برای نماینده جک رقم بزند.

ضمن اینکه با نگاهی به ابعاد و اندازه‌های بدنه این دو خودرو، واضح است که باید فردا ۵۱۱ و جک J4 را خودروهایی در سگمنت B+ دانست.

ابعاد/ نام خودرو جک j4  فردا ۵۱۱
طول ۴۳۳۵ ۴۳۹۰
عرض ۱۷۲۵ ۱۷۲۵
ارتفاع ۱۵۰۵ ۱۴۹۰
فاصله بین دو محور ۲۵۶۰ ۲۵۳۵

 

تجهیزات رفاهی

ازجمله امکانات رفاهی فردا ۵۱۱ می‌توان به ‌فرمان برقی باقابلیت تنظیم ارتفاع، کنترلر سیستم صوتی روی فرمان، کامپیوتر سفری، اتولایت، سانروف برقی، آینه‌های جانبی تاشو و راهنمادار با تنظیم برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک با فیلتر هوای مجزا، شیشه‌های برقی، سامانه مولتی‌مدیا همراه با صفحه‌نمایش لمسی ۷ اینچی و بلوتوث/ هندزفری و آنتن بال کوسه‌ای اشاره داشت.

ازجمله امکانات رفاهی جک J4 نیز می‌توان به‌فرمان برقی، کروز کنترل، آینه‌های جانبی برقی همراه با گرم‌کن و راهنما، پوشش چرمی صندلی‌ها، کنترلرهای سیستم صوتی روی فرمان، شیشه‌های برقی، سامانه کنترل فشار باد تایرها (TPMS)، تهویه مطبوع دستی و سنسور نور (اتولایت) اشاره کرد.

مقایسه فردا ۵۱۱ و جک J4 در این بخش نشان می‌دهد که فردا ۵۱۱ در این بخش نسبت به جک J4 برتری نسبتاً محسوسی داشته باشد اما هرکدام از این دو خودروی مورد مقایسه در لیست تجهیزات خود (چه در قیاس با یکدیگر و چه در مقایسه با سایر رقبای ارزان‌ترشان)، کمبودهایی دارند که بعضاً با توجه به سطح قیمتی هرکدام، بسیار عجیب و سؤال‌برانگیز است.

برای مثال، در جک J4 خبری از تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف و یا نمایشگر لمسی برای سامانه مولتی‌مدیا نيست و در فردا ۵۱۱ نیز اثری از کروز کنترل دیده نمی‌شود. همچنین ناگفته نماند که پوشش صندلی‌های فردا ۵۱۱ (که ازلحاظ قیمتی، خودروی گران‌تر این مقایسه محسوب می‌شود) از نوع پارچه‌ای است!

ایمنی

در بخش ایمنی و همانند تقریباً تمامی دیگر خودروهای بازار، فردا ۵۱۱ و جک J4 نیز به دو عدد ایربگ در ردیف جلوی کابین (راننده و سرنشین) و سامانه‌های کمکی ترمز ضدقفل (ABS) و تقسیم الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) مجهز هستند؛ اما فردا ۵۱۱ علاوه بر این موارد، به مواردی نظیر سامانه کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، سامانه کمکی حرکت در سربالایی، چراغ روشنایی روز (DRL) و سنسور و دوربین دنده‌عقب نیز مجهز شده است.

درحالی‌که در لیست امکانات ایمنی جک J4 به‌غیراز موارد مشترک مذکور (دو عدد ایربگ، ABS و EBD) تنها تجهیز به سنسور دنده‌عقب به چشم می‌خورد.

مقایسه فردا ۵۱۱ و جک J4 در مشخصات فنی

هر دو خودروی مورد مقایسه به یک پیشرانه ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی مجهز هستند و وزن خالص تقریباً مشابهی دارند. بااین‌حال، نوع متفاوت گیربکسی که در سامانه انتقال قدرت هر یک از این دو خودرو مورداستفاده قرارگرفته، آن‌ها را ازلحاظ کشش، لذت سواری و شتابگیری تا حدودی از یکدیگر متمایز می‌کند.

پیشرانه ۱.۵ لیتری J4 قدرت و حداکثر گشتاوری به ترتیب معادل ۱۰۳ اسب بخار و ۱۴۶ نیوتن‌متر (در دور ۴۵۰۰) تولید می‌کند و پیشرانه ۱.۵ لیتری فردا ۵۱۱ نیز قادر است ۱۰۶ اسب بخار قدرت و حداکثر ۱۳۵ نیوتن‌متر گشتاور (در دور ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰) تولید کند.

در سامانه انتقال قدرت جک J4 یک گیربکس اتوماتیک CVT مورداستفاده قرارگرفته است که این نوع از گیربکس‌ها بر روی کاهش مصرف سوخت خودرو و رقم خوردن یک رانندگی اقتصادی تأثیر مثبتی دارند اما از سویی دیگر لذت رانندگی را به طرز نه‌چندان خوشایندی تحت تأثیر قرار می‌دهند.

در آن‌سوی میدان اما فردا ۵۱۱ به یک گیربکس اتوماتیک ۵ سرعته دوکلاچه (DCT) مجهز شده است که در مقابل جک J4 و سایر رقبایش برای آن یک مزیت مهم محسوب می‌شود.

همان‌طور که گفتیم، بهره‌مندی جک J4 از گیربکس CVT می‌بایست به برتری این خودرو در برابر فردا ۵۱۱ در بخش مصرف سوخت منتهی شود اما تجهیز خودروی فردا ۵۱۱ به تکنولوژی نظیر STT (سامانه هوشمند صرفه‌جویی در مصرف سوخت)، باعث شده تا روی کاغذ تفاوت این دو خودرو در این بخش نیز به‌هیچ‌وجه فاحش نباشد و هرکدام مصرف سوختی اقتصادی را ارائه دهند (مطابق ارقام رسمی اعلام‌شده از سوی سازندگان در کاتالوگ)

ترمزهای هر دو خودرو نیز در محور جلو از نوع دیسکی و در محور عقب از نوع کاسه‌ای است.

نوع خودرو جک J4  فردا ۵۱۱
نوع موتور چهار سیلندر خطی / تنفس طبیعی چهار سیلندر خطی/ تنفس طبیعی
حداکثر قدرت (اسب بخار)  ۱۰۳ ۱۰۶
حداکثر گشتاور (نیوتن‌متر) ۱۴۶ ۱۳۵
گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) ۵ سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DCT)
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر) ۶.۲ ۶.۴
حجم مخزن سوخت (لیتر) ۴۵ ۴۰

 

مقایسه فردا ۵۱۱ و جک J4 در قیمت و شرایط فروش

خودروسازی فردا سدان ۵۱۱ را ۴۲۹ میلیون تومان قیمت‌گذاری کرده است و در حال حاضر این خودرو را تحت دو شرایط مختلف به فروش می‌رساند.

در شرایط اول، زمان تحویل خودرو ۳۰ روز کاری ذکرشده است و تمامی مبلغ خودرو در همان ابتدای انعقاد قرارداد خرید از مشتری دریافت خواهد شد. در شرایط فروش دیگرِ خودروی فردا ۵۱۱، مشتری در مرحله اول نیمی از بهای قطعی این خودرو (برابر با ۲۱۴ میلیون و پانصد هزار تومان) را می‌پردازد و در هرکدام از مرحله دوم و سوم نیز ۱۰ درصد بهای قطعی را خواهد پرداخت (برابر با ۴۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان). زمان تحویل خودرو در این شرایط فروش ۱۲۰ روز کاری ذکرشده و باقی‌مانده بهای خودرو (۳۰ درصد قیمت کل) نیز در زمان تحویل از مشتری دریافت خواهد شد.

شرایط فروش فردا 511

در آن‌سوی میدان، جک J4 از سوی کرمان موتور ۳۳۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است اما در حال حاضر در سایت رسمی کرمان موتور، شرایط فروشی برای آن به چشم نمی‌خورد.

5 از 1 رای

نظر شما چیست؟