بازار خودرو 1400 متفاوت از گذشته خواهد بود

بازار خودرو ۱۴۰۰ متفاوت از گذشته خواهد بود/ هشدار نسبت به کاهش حجم بازار به دلیل تورم

یکشنبه - 9 خرداد 1400

پیشرانه- بازار خودرو در سال جاری شرایط متفاوتی را تجربه می‌کند به‌طوری‌که باوجود کاهش عرضه، قیمت‌ها در بازار با افزایش چشمگیری روبرو نشده و حتی احتمال کاهش قیمت کارخانه نسبت به بازار را بیش‌ازپیش کرده است.

پیشرانه- بازار خودرو در سال جاری شرایط متفاوتی را تجربه می‌کند به‌طوری‌که باوجود کاهش عرضه، قیمت‌ها در بازار با افزایش چشمگیری روبرو نشده و حتی احتمال کاهش قیمت کارخانه نسبت به بازار را بیش‌ازپیش کرده است.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» کاهش عرضه خودرو به بازار و افزایش انصراف دهندگان از خودروهای ثبت نامی کارشناسان این حوزه را نسبت به اعلام هشدار مبنی بر کاهش حجم بازار به دلیل تورم و کاهش قدرت خرید وا‌داشته است.

بررسی روند بازار نشان می‌دهد خبری از افزایش قیمت‌ها در بازار نیست و حتی بااینکه میزان عرضه کاهش‌یافته اما تناسبی میان عرضه و قیمت وجود ندارد بر این اساس در آینده نزدیک و با تشدید این شرایط شاهد تشدید خطر عدم تکمیل وجه از سوی خریداران و انصراف از خرید باشیم که این موج می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری برای صنعت خودرو باشد.

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با وب‌سایت خبری «پیشرانه» با تأکید بر کاهش عرضه خودرو در بازار اظهار می‌کند: توقف عرضه از یک‌سو و خواب خودروهای ناقص در پارکینگ‌ها از سوی دیگر مانعی برای افزایش قیمت در این مدت نبود بنابراین شاهد جهش قیمت‌ها در سه‌ماهه نخست سال نبودیم.

وی با تأکید بر این‌که اگر این اتفاق در مدت مشابه سال گذشته رخ‌داده بود منجر به افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت خودرو در بازار می‌شد اما در عمل نه‌تنها این اتفاق رخ نداد بلکه اصلاً سقف قیمت‌ها با کاهش شدید تحویل در اردیبهشت  به سقف قیمت در زمستان سال گذشته نرسیده است.

زاوه با بیان این‌که این روند نشان می‌دهد که کاهش حجم بازار به دلیل تورم موضوع جدی است، تصریح می‌کند: شروع افزایش قیمت‌ها به دلیل افزایش هزینه‌های تولید می‌تواند در آینده نزدیک منجر به کاهش قیمت‌ها در بازار شود و اتفاقی است که محتمل است و به‌زودی شاهد آن خواهیم بود.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه می‌دهد: قیمت‌ها به‌واسطه عدم تناسب حجم خودروهای پارکینگی و عرضه باقدرت خرید مردم در شرایطی نیست که پایدار بماند با سطح عمومی قیمت‌های فعلی حجم بازار عددی معادل نیم میلیون تا ۶۰۰ هزار دستگاه خواهد بود.

این کارشناس صنعت خودرو با تأکید بر این‌که عبور از این وضعیت می‌تواند نیاز بازار را کاهش دهد، اظهار می‌کند: آمار نشان می‌دهد که حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دستگاه خودروی صفر از مراجعه به مراکز خدمات پس از فروش ممانعت به عمل‌آورده‌اند که این وضعیت از دپوی این خودروها حکایت دارد بر این اساس ۳۰ درصد نیاز بازار در سال ۹۹ به بازار عرضه‌شده که این روند احتمال رکود شدید و انقباض بازار در سال ۱۴۰۰ را تشدید می‌کند.

وی با بیان این‌که انقباض بازار باعث کاهش قیمت شده و قیمت بازار به کمتر از قیمت کارخانه می‌رسد، ادامه می‌دهد: تعداد زیادی از خودروهای موجود در کف پارکینگ‌ها با قیمت دستوری تحویل داده شدند و برای عرضه‌کننده خصوصی زیر قیمت کارخانه همچنان صرفه دارد.

زاوه در تشریح دلایل این روند می‌افزاید: قیمت کارخانه در اردیبهشت‌ماه امسال بیش از دو برابر قیمت بازار در اردیبهشت سال ۹۹ است درحالی‌که خریداران خودرو از  کارخانه خودرو را ارزان‌تر تحویل گرفتند بنابراین در سال ۱۴۰۰ شاهد خواهیم بود که قیمت کارخانه از قیمت بازار پایین‌تر است زیرا قیمت کارخانه تحت تأثیر تورم تولید و کالا خواهد بود اما قیمت بازار به‌واسطه قیمت دستوری سال ۹۹ پایین‌تر خواهد شد که این وضعیت خطر عدم تکمیل حواله را تشدید  می‌کند و هشداری است که مدت‌ها است داده‌شده است.

نوشته: پیشرانه

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟