کیفیت در تولید خودرو با رقابت محقق می‌شود

کیفیت در تولید خودرو با رقابت محقق می‌شود / از جهان اول خیلی عقبیم

چهارشنبه - 12 خرداد 1400

پیشرانه- پیشنهاد آزادسازی واردات خودرو باهدف تولید رقابتی مشروط به حذف قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو این روزها به اصلی‌ترین پیشنهاد خودروسازان تبدیل‌شده تا جایی که در نامه‌نگاری‌های متعدد با مجلس این موضوع به‌صراحت عنوان‌شده این در حالی است که یکی از دلایل اصلی ممنوعیت واردات، حمایت از تولید عنوان‌شده بود.

پیشرانه- پیشنهاد آزادسازی واردات خودرو باهدف تولید رقابتی مشروط به حذف قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو این روزها به اصلی‌ترین پیشنهاد خودروسازان تبدیل‌شده تا جایی که در نامه‌نگاری‌های متعدد با مجلس این موضوع به‌صراحت عنوان‌شده این در حالی است که یکی از دلایل اصلی ممنوعیت واردات، حمایت از تولید عنوان‌شده بود.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» شنیده‌ها حاکی از آن است که در جلسه هفته گذشته خودروسازان با کمیسیون صنایع مجلس بحث آزادسازی واردات به‌شرط حذف قیمت‌گذاری دستوری دوباره مورد تأکید قرارگرفته و این در حالی است که پیش‌ازاین نیز این درخواست به‌صورت مکتوب از سوی خودروسازان به رئیس کمیسیون صنایع اعلام‌شده بود.

این‌که خودروسازان مرجع نادرستی را برای ارائه درخواست خود انتخاب کرده‌اند مبحثی است جداگانه؛ اما این‌که پس از گذشت سال ها از ممنوعیت واردات چنین درخواستی را مطرح و بر اجرای آن تأکید دارند نکته قابل تاملی به شمار می رود.

بدون شک آزادسازی واردات عاملی برای رقابت بیشتر خواهد بود اما در این شرایط این نکته پرابهام وجود دارد که آیا در شرایطی که خودروسازان با زیان‌های انباشته بالا روبرو هستند، توانی برای رقابت با وارداتی‌ها خواهند داشت؟

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت‌وگو با وب‌سایت خبری پیشرانه با تأکید بر این‌که یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش کیفیت تولید در صنعت خودرو قیمت‌گذاری دستوری است و از سوی دیگر کیفیت در تولید خودرو با رقابت محقق می‌شود می‌گوید: روند موجود حاکی از قیمت‌گذاری دستوری است چراکه زیاندهی خودروسازان مانع از تمرکز آن‌ها بر روی کیفیت می‌شود درحالی‌که می‌توان با حذف قیمت‌گذاری دستوری و آزادسازی واردات رقابت را به صنعت خودرو وارد کرد.

وی با اشاره به جلسه هفته گذشته خودروسازان با کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: در این جلسه تأکید شد که با آزادسازی واردات امکان ورود خودروهای ارزان‌قیمت وجود دارد که در این شرایط حمایت از تولید محقق نخواهد شد این در حالی است که با استانداردهای هشتادوپنج گانه پیش‌بینی‌شده کمترین خودرویی که وارد خواهد شد کمتر از ۱۰ هزار دلار قیمت ندارد که به‌طورقطع این خودروها قابل‌رقابت با خودروهای داخلی به لحاظ قیمتی نیستند و مشتریان خاص خود را دارند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با رد نسبت دادن ممنوعیت واردات به خودروسازان درگذشته تصریح می‌کند: در هیچ بازه زمانی خودروسازان مخالف واردات خودرو نبودند و حتی معتقدم که معادل ۱۰ درصد از نیاز کشور به هر کالا باید از طریق واردات تأمین شود و نه‌تنها این اقدام ضربه‌ای به اقتصاد و تولید وارد نخواهد کرد بلکه باعث شکوفایی اقتصاد خواهد شد.

نعمت‌بخش ادامه می‌دهد: وقتی در سال گذشته یک‌میلیون دستگاه خودرو به تولید رسیده واردات حتی ۱۰ درصد این میزان تولید نیز آسیبی به صنعت خودرو وارد نمی‌کند. به‌طورقطع واردات ۱۰ درصد کالاهای تولیدی برای کسانی که تمایل به استفاده از کالای وارداتی دارند و هم تولیدکننده داخلی به تولیدات شرکت‌های خارجی آگاه بوده و نسبت به ارائه کیفیت و خدمات بهتر اقدام کنند

وی می‌گوید: در زمان عقد قرارداد با رنو به وزیر صمت وقت تأکید کردم که برای داشتن یک صنعت رقابتی که به نفع مردم باشد، لازم است یک شرکت خارجی از ابتدای تولید تا انتهای فرایند که شامل خدمات پس از فروش می‌شود را در کشور به‌صورت مستقیم مدیریت کند تا تولیدکنندگان خارجی با فرایند کار آشنا شوند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با تأکید بر این‌که به‌طورقطع ما از جهان اول عقب هستیم و هیچ‌کس نمی‌تواند منکر این موضوع شود، می‌افزاید: آشنایی خودروسازان با فرایند کار یک خودروساز خارجی درنهایت می‌تواند آن‌ها را با استانداردهای روز دنیا آشنا کند که درنهایت این امر به نفع مصرف‌کننده تمام می‌شود.

نعمت‌بخش در پایان یادآور می‌شود که نمایندگان مجلس نظرات مختلفی در خصوص آزادسازی واردات دارند و هیچ نظر واحدی در این خصوص تاکنون مطرح نشده است.

نوشته: پیشرانه

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟