پذیرش تایر در بورس کالا

بازار تایر یک گام دیگر به تعادل نزدیک شد/ دور زدن واسطه‌های بازار تایر با عرضه در بورس کالا

سه شنبه - 18 خرداد 1400

پیشرانه- با پذیرش تایر در بورس کالا این صنعت یک گام به حذف واسطه‌ها نزدیک شد تا تولیدکنندگان این صنعت با ارائه قیمت‌های پایه، نقش اصلی این بازار باشند.

پیشرانه- با پذیرش تایر در بورس کالا این صنعت یک گام به حذف واسطه‌ها نزدیک شد تا تولیدکنندگان این صنعت با ارائه قیمت‌های پایه، نقش اصلی این بازار باشند.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» کمتر از یک سال از حذف ارز دولتی صنعت تایر و واردات آن می‌گذرد اقدامی که باعث شد تا این بازار با صف‌های طولانی برای خرید تایر با قیمت دولتی مواجه شود و فاصله قیمت کارخانه و بازار چندین برابر شود. نمایندگی‌ها کمبود لاستیک به دلیل توزیع نشدن لاستیک از طرف کارخانه‌های تولیدکننده را دلیل این روند اعلام می‌کردند و به اعتقاد تولیدکنندگان، روند معمولی تولید ادامه داشته و واسطه‌ها منجر به بهم ریختن آرامش بازار شده‌اند.

به هر ترتیب این روند تا مدت‌ها ادامه داشت تا این‌که با آزادسازی قیمت تایر و کاهش فاصله قیمت کارخانه و بازار، وضعیت تااندازه‌ای بهبود یافت و حال در تازه‌ترین اقدام مقررشده تا تولیدات یکی از کارخانه‌ها در بورس کالا عرضه شود تا در صورت به بار نشستن این تصمیم سایر تولیدکنندگان نیز به عرضه محصولات خود در بورس کالا تشویق شده و گامی در جهت حذف دلالان برداشته شود.

بر این اساس بورس کالای ایران روز چهارشنبه هفته گذشته برای نخستین بار پذیرش تایر خودرو را تجربه کرد تا تولیدکنندگان این محصول قادر باشند از سازوکار بورس کالا در معاملات خود بهره‌مند شوند. در همین حال مدیریت پذیرش و بازاریابی بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه‌های جداگانه‌ای از پذیرش تایر خودرو دو شرکت گروه صنعتی بارز و لاستیک بارز کردستان خبر داد.

بر اساس اطلاعیه‌های صادرشده پذیرش کالای تایر خودرو ویژه خودروهای سواری و وانتی سبک شرکت بارز کردستان به میزان ۵ هزار و ۸۷۷ تن پس از بررسی مدارک و مستندات در بازار فرعی این بورس مورد تصویب قرار گرفت. همچنین تایر خودرو ویژه سواری و وانتی سبک این گروه تولیدی نیز به میزان ۴ هزار و ۲۹۳ تن پس از بررسی مدارک و مستندات در بازار فرعی بورس کالا پذیرش شد.

مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران در گفت‌وگو با وب‌سایت خبری پیشرانه با اشاره به نخستین تجربه تایرسازان برای ورود به بورس کالا می‌گوید: به‌طورقطع این تجربه نخست برای فعالان این حوزه بوده و در صورت موفقیت و کسب دستاوردهایی همچون حذف دلالان و واسطه گران از بازار می‌تواند سایر شرکت‌ها را برای حضور در بورس کالا تشویق کند.

وی با اشاره به گروه صنعتی بارز به شستا می‌افزاید: فعالان صنعت تایر با توجه به شرایط فعلی بازار پیش‌ازاین تنها نسبت به تأمین مواد اولیه موردنیاز خود از بورس کالا اقدام کرده و محصول نهایی خود را در بورس عرضه نکرده بودند و ارزیابی‌های اولیه حاکی از آن است که با این اقدام امکان دور زدن واسطه‌ها و کاهش فاصله تولیدکننده و مصرف‌کننده وجود دارد.

تنها در خصوص وضعیت کشف قیمت تایرها در بورس نیز اظهار می‌کند: به‌طورقطع قیمت پایه‌ای برای محصولات تعیین و بر اساس آن قیمت وارد بورس و معاملات خواهند شد و این قیمت با نوسانات بورس متغیر خواهد بود.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران تصریح می‌کند: قیمت پایه اعلامی به بورس از سوی تولیدکنندگان و با در نظر گرفتن هزینه‌های تولید و قیمت تمام‌شده محصولات خواهد بود و این قیمت مبنای معاملات قرار می‌گیرد و با تغییر قیمت‌ها در بورس نیز این قیمت متغیر خواهد بود.

نوشته: پیشرانه

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟