دیپلماسی فعال محرک تولید دو میلیون دستگاه خودرو/ اظهارات بدون پشتوانه خطری جدی برای صنعت و جامعه

چهارشنبه - 19 خرداد 1400

پیشرانه- در حالی افزایش تیراژ تولید به دو میلیون دستگاه خودرو از سوی کاندیدا به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های اقتصادی عنوان‌شده که هرچند در عمل این امر قابل تحقق بوده و این ظرفیت در صنعت خودرو وجود دارد اما به نظر می‌رسد، شرایط کنونی برای تحقق چنین هدفی آماده نبوده و بازار نیز به این میزان تولید نیاز ندارد مگر آن‌که صادرات در دستور کار قرارگرفته باشد.

پیشرانه- در حالی افزایش تیراژ تولید به دو میلیون دستگاه خودرو از سوی کاندیدا به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های اقتصادی عنوان‌شده که هرچند در عمل این امر قابل تحقق بوده و این ظرفیت در صنعت خودرو وجود دارد اما به نظر می‌رسد، شرایط کنونی برای تحقق چنین هدفی آماده نبوده و بازار نیز به این میزان تولید نیاز ندارد مگر آن‌که صادرات در دستور کار قرارگرفته باشد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» ثبت رکورد تولید خودروهای ناقص و همچنین کمبود قطعه در شرایط فعلی یکی از چالش‌های اصلی صنعت خودرو به شمار می‌رود و در این شرایط تأکید بر افزایش ظرفیت تولید به دو میلیون دستگاه خودرو در سال می‌تواند به یکی از خطرات جدی این صنعت تبدیل شود.

هرچند فعالان و کارشناسان این صنعت بهبود شرایط بین‌المللی را یکی از لازمه‌های تحقق این میزان تولید عنوان می‌کنند اما بااین‌حال تأکیددارند که اظهاراتی ازاین‌دست در شرایطی که بازار نیازی به این میزان دستگاه خودرو ندارد می‌تواند خطرات و توقعاتی برای صنعت و جامعه ایجاد کند مگر آن‌که دیپلماسی فعال به کمک این صنعت بیاید.

امیرحسن کاکایی، عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت‌وگو با وب‌سایت خبری پیشرانه با تأکید بر این‌که اهداف کاندیدا برای انجام اقداماتی در کلان اقتصاد از اصلی‌ترین موارد خواهد بود، می‌گوید: ظرفیت تولید در خودروسازی در حال حاضر حدود دو میلیون دستگاه است اما صنعت قطعه هم‌اکنون ظرفیتی حدود ۹۰۰ هزار دستگاه خود را دارد بنابراین تحقق اهداف کاندیدا در صنعت خودرو با اماواگرهایی روبرو است.

وی یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش تولید را قطع ارتباط بین‌المللی عنوان و اظهار می‌کند: در سال ۹۵ حدود یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شد که این امر نشان از ظرفیت بالای تولید خودرو حتی تا دو میلیون دستگاه خودرو دارد اما هم‌اکنون ظرفیت تولید ورق فولادی به‌عنوان ماده اولیه صنعت خودرو تنها پاسخگوی یک‌میلیون دستگاه خودرو است بر این اساس تنها تأکید بر افزایش ظرفیت تولید کفایت نمی‌کند بلکه بسته‌ای که به‌عنوان برنامه دیده‌شده باید موردبررسی قرار گیرد.

این کارشناس صنعت خودرو با تأکید بر این‌که تولید دو میلیون دستگاه خودرو در شرایطی که ارتباط بین‌المللی وجود داشته باشد، به‌طورقطع امکان‌پذیر خواهد بود، تصریح می‌کند: این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که هم‌اکنون نیاز داخل به خودرو به دو میلیون دستگاه نمی‌رسد حتی اگر همه امور به‌درستی پیش برود.

کاکایی در ادامه با بیان این‌که شاید برنامه‌ریزی برای این میزان تولید با هدف صادرات انجام می‌شود، تصریح می‌کند: در سال‌های گذشته نه به دلیل نداشتن محصولی صادراتی بلکه به دلیل نبود وجود روابط بین‌المللی صادرات خودرو انجام‌نشده است. ضمن آن‌که در برخی موارد باوجود صادرات توان بازگشت منابع مالی آن وجود ندارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به اظهارات مطرح‌شده مبنی بر افزایش تیراژ تولید به دو میلیون دستگاه خودرو اظهار می‌کند: فرضی در اظهارات کاندیدا وجود دارد که پس از روی کار آمدن دولت جدید ارتباط با دنیا منطقی و تحریم‌های سنگین برداشته خواهد شد و موانع موجود بر سر FATF نیز برداشته شود چراکه فعالیت بدون این موضوع امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی با تأکید بر این‌که اظهاراتی بدون پشتوانه از سوی کاندیدا می‌تواند بسیار خطرناک باشد، می‌گوید: این اظهارات در مردم توقعی ایجاد می‌کند که این توقع برآورده نخواهد شد و هم صنعت را بیش از این به زمین می‌زند و هم مردم را ناامید می‌کند.

کاکایی اظهار می‌کند: کاندیدا در شرایط فعلی باید نسبت به ارائه سیاست‌های کلی اقدام کنند این در حالی است که هم‌اکنون اظهارات آن‌ها مبنی بر نقد وضعیت فعلی است و هیچ‌کدام از کاندیدا در مورد ایجاد ثروت صحبتی نمی‌کند.

نوشته: پیشرانه

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟