آزادسازی پلکانی واردات خودرو

اظهاراتی در جهت ظاهرسازی

شنبه - 22 خرداد 1400

پیشرانه- هرچه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم کاندیداهای ریاست جمهوری بر موضوعاتی تمرکز کرده و در خصوص آن اظهارنظر می‌کنند که این روزها مردم به‌صورت ملموس‌تری با آن دست‌به‌گریبان هستند و اصلی‌ترین موضوع، آزادسازی واردات خودرو است درحالی‌که نه منابع این امر مشخص نشده و نه راهکاری برای آن تعیین‌شده است.

پیشرانه- هرچه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم کاندیداهای ریاست جمهوری بر موضوعاتی تمرکز کرده و در خصوص آن اظهارنظر می‌کنند که این روزها مردم به‌صورت ملموس‌تری با آن دست‌به‌گریبان هستند و اصلی‌ترین موضوع، آزادسازی واردات خودرو است درحالی‌که نه منابع این امر مشخص نشده و نه راهکاری برای آن تعیین‌شده است.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» اظهارات کاندیداهای ریاست جمهوری در صنعت خودرو به آزادسازی قیمت‌ها تا آزادسازی پلکانی واردات خودرو رسیده و هرکدام نظرات مختلفی در این زمینه‌دارند برخی مشکلات این صنعت را به ممنوعیت واردات نسبت می‌دهند و بر آزادسازی واردات تأکیددارند و برخی قیمت‌گذاری دستوری را دلیل وضعیت فعلی صنعت خودرو می‌دانند. در این میان یکی از کاندیدا در اظهاراتی تأکید کرده که با اصلاح تعرفه‌ها، خودروهای خارجی را به‌صورت پلکانی و برای رقابت با خودروهای داخلی وارد می‌کنیم.

او تأکید کرده که خودروسازی ما از ابتدا ناقص متولد شد و درحالی‌که این صنعت با خودروسازی کره جنوبی هم‌زمان تشکیل شد، اما صنعت ایران از خودروسازی کره جنوبی بسیار عقب‌تر است. او با اشاره به ظرفیت مناسب قطعه‌سازی عنوان کرده که می‌توان با این شرایط در بخش صادرات نیز برنامه داشت به شرطی که نسبت به تقویت صنعت قطعه اقدام شود.

کارشناسان صنعت خودرو معتقدند، به‌صورت کلی دو دیدگاه کلان کاملاً در تناقض باهم وجود دارد؛ دیدگاه نخست این است که اگر می‌خواهیم کشوری مستقل باشیم، باید زحمت بیشتری کشیده و تولید را رونق و فناوری را توسعه دهیم و درعین‌حال برای این استقلال با استکبار جهانی بجنگیم و هزینه این جنگ را هم پرداخت کنیم. دیدگاه دیگر، خلاف این موضوع است و اعلام می‌کند که با توجه به ذخایر نفتی، معادن و … همچون سایر کشورهای دارای شرایط مشابه، به نفت و ذخایر آن تکیه کنیم.

در همین حال عده‌ای عنوان می‌کنند، ارز به میزان کافی وجود دارد و ارز حاصل از صادرات خود را متعلق به خود دانسته و ادعای آزادسازی پلکانی واردات خودرو را سر می‌دهند این در حالی است که این موضوعات باید در بخش کلان کشور موردبررسی قرار گیرد.

شهرام آزادی، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با وب‌سایت خبری پیشرانه با تأکید بر این‌که در زمان اعلام این‌گونه اظهارنظرها باید در ابتدا نسبت به مشخص کردن اولویت‌ها در اقتصاد کلان اقدام کرد، می‌گوید: باید مشخص شود که اقتصاد آزاد بوده و هرکس با تکیه‌بر منابع مالی خود می‌تواند نسبت به واردات کالای دلخواه خود اقدام کند یا این‌که منافع ملی در اولویت است.

وی با اشاره به موافقت برخی افراد و نمایندگان مجلس در خصوص آزادسازی واردات می‌افزاید: برخی از کاندیدا معتقدند باوجود رفع تحریم‌ها و افزایش منابع ارزی امکان واردات خودرو وجود دارد درعین‌حال باید با آزادسازی پلکانی واردات خودرو مردم را از امکان خرید خودروی باکیفیت بهره‌مند کرد.

آزادی یادآور می‌شود: در اظهارات کاندیدا چندان به منافع اقتصادی کشور و اولویت‌ها توجهی نمی‌شود و اظهارات آن‌ها بیشتر جنبه ظاهری داشته و باهدف جلب نظر مردم عنوان می‌شود این در حالی است که هیچ‌کس پاسخگوی این نیست که این وعده‌ها قرار است از کدام منبع مالی تأمین شود و آیا به‌طورکلی واردات خودرو اولویت نخست اقتصاد در شرایط کنونی است؟

نوشته: پیشرانه

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟