دانگ فنگ T5

دانگ فنگ T5 در آستانه ورود به بازار ایران+ معرفی و آشنایی اولیه

سه شنبه - 25 خرداد 1400

پیشرانه- اگرچه ورود خودروهای دنگ فنگ به بازار کشورمان در اواسط دهه ۱۳۹۰ شمسی و در مشارکت و همکاری با ایران خودرو صورت پذیرفته بود، اما بازار خودرو ایران پیش‌ازاین هم با ساخته‌های دنگ فنگ چندان غریبه نبود چراکه خودروهای سنگین آن نیز توسط سایپا دیزل به بازار کشورمان راه‌یافته و حتی در برهه‌ای بسیار خبرساز نیز شده بودند.

پیشرانه- اگرچه ورود خودروهای دنگ فنگ به بازار کشورمان در اواسط دهه ۱۳۹۰ شمسی و در مشارکت و همکاری با ایران خودرو صورت پذیرفته بود، اما بازار خودرو ایران پیش‌ازاین هم با ساخته‌های دنگ فنگ چندان غریبه نبود چراکه خودروهای سنگین آن نیز توسط سایپا دیزل به بازار کشورمان راه‌یافته و حتی در برهه‌ای بسیار خبرساز نیز شده بودند.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» علاوه بر این‌ها، دانگ فنگ به سبب شراکت با خودروسازانی همچون گروه رنو-نیسان و گروه پژو-سیتروئن، سال‌هاست که نقش تأمین‌کننده عمده و «شریکِ در سایه» را برای دو خودروساز بزرگ ایرانی بازی می‌کند.

اما خروج ایالات‌متحده از برجام و تشدید تحریم‌ها در سال ۱۳۹۷، دست و پای دانگ فنگ را نیز سست کرد و توقف فعالیت این خودروساز در ایران و کاهش شدید ارتباطاتش با شرکای ایرانی را در پی داشت.

اما یکسری تحولات سیاسی ازجمله تغییر دولت ایالات‌متحده، ظاهراً موجبات دگرگونی رویکرد خودروسازان چینی و تلاش دوباره آن‌ها برای حضوری قدرتمند در بازار ایران را فراهم آورده است و دانگ فنگ نیز از این قاعده مستثنا نیست.

بطوریکه هم‌اکنون یکی از محصولات کراس اوور آن یعنی ix5 توسط گروه بهمن و تحت نام و نشان «دیگنیتی» در حال عرضه است و یکی از سدآن‌های جدید آن به نام D53 یا آئولوس نیز در برنامه عرضه بهمن موتور قرارگرفته است. علاوه بر این‌ها، فراموش نکنید که خودروسازی فردا نیز کراس‌اوور X5 دانگ فنگ را تحت برند خود و نام (فردا SX5) در سبد محصولاتش جای‌داده است.

اما ظاهراً گستره شرکای داخلی دانگ فنگ قرار است بازهم بسط پیدا کند چراکه طبق شنیده‌ها از برخی منابع آگاه، قرار است کراس اوور T5 این خودروساز چینی نیز به بازار کشورمان معرفی و عرضه شود؛ آن‌هم توسط یکی از شرکت‌هایی که سابقه اخذ نمایندگی واردات، فروش و خدمات پس از فروش محصولات یک خودروساز ژاپنی و همین‌طور یک برند لوکس ساز فرانسوی را در کارنامه داشته است.

T5 درواقع محصول فنگ ژینگ (FengXing) است که یکی از چندین زیر برند دانگ فنگ محسوب می‌شود. این خودرو در سال ۲۰۱۸ معرفی شد و در عرض کمتر از یک سال، نسخه فیس لیفت آن نیز در سال ۲۰۱۹ معرفی شد که با تغییراتی نسبتاً چشمگیر در نمای ظاهری خودرو همراه بود.

در بحث ابعاد و اندازه‌های بدنه، T5 طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب برابر با ۴۵۵۰، ۱۸۲۵ و ۱۷۲۵ میلی‌متر دارد و فاصله بین دو محور آن نیز برابر با ۲۷۲۰ میلی‌متر است و بنابراین می‌توان آن در دسته کراس اوورهای کامپکت جای داد؛ هرچند فرم بدنه خودرو در نمای جانبی باعث شده تا همانند دانگ فنگ X5 (همان فردا SX5 خودمان!) برخی آن را با کلاس MPV ها نیز مرتبط بدانند. همچنین ناگفته نماند که این خودرو یک نسخه ۷ سرنشینه نیز دارد که تحت نام T5L شناخته می‌شود و هنوز مشخص نیست که آیا این نسخه از T5 جایی در برنامه‌های عرضه‌کننده داخلی این خودرو دارد یا خیر.

دانگ فنگ T5

در بخش طراحی ظاهری خودرو و خصوصاً نمای جلوی آن، شباهت T5 با ساخته‌های رنو کاملاً جلب‌توجه می‌کند؛ چراکه سر و شکل مجموعه چراغ‌ها و جلوپنجره کاملاً شبیه همین بخش در برخی خودروهای رنو نظیر مگان جدید و کولئوس است (هرچند یقیناً به ظرافت، گیرایی و چشم‌نوازی آن‌ها نیست).

دانگ فنگ T5

در طراحی نمای داخلی T5 نیز به نظر می‌رسد طراحان دانگ فنگ گوشه چشمی به طراحی همین قسمت در محصولات رنو و پورشه داشته‌اند.

نمای داخلی دانگ فنگ T5

در بخش فنی نیز دو پیشرانه چهار سیلندر ۱.۵ لیتری و ۱.۶ لیتری بر روی T5 قابل‌ارائه است که طبق اخبار واصله، به نظر می‌رسد عرضه‌کننده داخلی این خودرو قرار است T5 را با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو در بازار کشورمان عرضه کند که این پیشرانه قدرت و گشتاوری به ترتیب معادل حدوداً ۱۵۴ اسب بخار و ۲۳۰ نیوتن‌متر را برای جثه حدوداً ۱.۵ تنی این خودرو به ارمغان می‌آورد و با یک گیربکس ۶ سرعته خودکار جفت‌وجور می‌شود.

قیمت دانگ فنگ T5 در بازار چین و بسته به مدل انتخابی، بین ۶۹,۹۰۰ تا ۹۹,۹۰۰ یوآن متغیر است که یعنی بر مبنای نرخ تبدیلات فعلی، قیمت این خودرو در بازه حدوداً ۱۱,۰۰۰ تا ۱۵,۶۰۰ دلار قرار می‌گیرد.

نوشته: پیشرانه

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟