مقایسه فیدلیتی و ام وی ام x55

مقایسه فیدلیتی و ام وی ام x55

پنجشنبه - 27 خرداد 1400

پیشرانه- تحت شرایط فعلی زمزمه‌های ورود کراس اوورهای چینی بیش‌ازپیش به گوش می‌رسد و حالا مشتریان داخلی منتظر حضور محصولاتی همچون فیدلیتی بهمن ‌موتور هستند که به‌تازگی پاسپورت ورودشان به ایران صادرشده است و طی سال ۱۴۰۰ روانه بازار خواهند شد.

پیشرانه- تحت شرایط فعلی زمزمه‌های ورود کراس اوورهای چینی بیش‌ازپیش به گوش می‌رسد و حالا مشتریان داخلی منتظر حضور محصولاتی همچون فیدلیتی بهمن ‌موتور هستند که به‌تازگی پاسپورت ورودشان به ایران صادرشده است و طی سال ۱۴۰۰ روانه بازار خواهند شد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» در سمت دیگر میدان نیز خودروهایی نظیر چری تیگو ۴ یا همان ام وی ام x55 در برابر این تازه‌واردها چنگ و دندان نشان می‌دهند و سعی دارند تا مشتریان بیشتری را حول خود نگاه‌دارند.

احتمال می‌رود قیمت فیدلیتی بهمن (در بازار) پس از عرضه این محصول، تقریباً در بازه قیمتی ام وی ام x55 قرار بگیرد؛ بنابراین واضح است که در آینده شاهد رقابت این دو خودروی چینی با یکدیگر خواهیم بود. از همین رو در مقاله پیش رو تصمیم داریم به مقایسه فیدلیتی و ام وی ام x55 بپردازیم تا ببینیم کدام‌یک از این دو کراس اوور شرقی خودروی مناسب‌تری برای مشتریان ایرانی خواهند بود. لطفاً با پیشرانه همراه باشید.

معرفی ام وی ام x55

ام وی ام ایکس ۵۵ با نام رسمی تیگو ۵x از سال ۲۰۱۷ پا به میدان گذاشت و طی سال ۹۸ نیز از سوی مدیران خودرو جهت عرضه به بازار ایران انتخاب شد. این کراس اوور جمع‌وجور چینی در دو تیپ اکسلنت و اسپرت اکسلنت راهی پارکینگ منزل مشتریان ایرانی شده است که سقف و ستون مشکی، شاخصه اصلی نمونه اسپرت اکسلنت خواهد بود. بخش فنی ایکس ۵۵ مشابهت فراوانی با چری تیگو ۷ دارد و البته به دلیل قیمت‌گذاری غیرمنطقی از سوی مدیران خودرو، نتوانسته است بازاری پررونق برای خود در جمع مشتریان و فعالان بازار خودروی ایران پدید آورد.

معرفی فیدلیتی بهمن موتور

دیگر هماورد حاضر در این رقابت نیز اصالتاً به کمپانی چری تعلق داشته و در کشور چین با نام جتور x70s شناخته می‌شود.

برند جتور وظیفه تولید محصولات نیمه لوکس کمپانی چری را بر عهده دارد و در سال ۲۰۱۸ از اولین محصول خود به نام ایکس ۷۰ رونمایی کرد. گروه بهمن در سال ۹۹ نمونه لوکس‌تر این مدل را که در بازار چین با کد x70s شناخته می‌شود، به لیست تولیدات خود اضافه کرد و نام فیدلیتی را برای آن برگزید.

فیدلیتی بهمن یک کراس اوور سایز متوسط است که ازلحاظ ابعاد در کلاس بالاتر از ام وی ام x۵۵ جای می‌گیرد؛ به‌نحوی‌که حتی نمونه هفت‌نفره آن نیز به‌صورت سفارشی از سوی شرکت سازنده در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت. این خودرو نیز از پیشرانه ۱۵۰۰ سی‌سی توربو شارژ و گیربکس دوکلاچه بهره می‌برد و ازلحاظ فنی شباهت زیادی به محصولاتی همچون چری تیگو ۷ و ام وی ام x55 دارد.

مشخصات ظاهری فیدلیتی و ام وی ام x55

مقایسه فیدلیتی و ام وی ام x55 از منظر طراحی کار دشواری به نظر نمی‌رسد؛ چراکه با یک نگاه می‌توان متوجه شد محصول بهمن موتور از وجناتی دلپسندتر برخوردار شده و تطابق میان المان‌های بصری آن بسیار بیشتر از ام وی ام ایکس ۵۵ است. فیدلیتی سعی دارد شمایلی نسبتاً ساده اما همه‌پسند و لوکس را از خود به نمایش بگذارد این در حالی است که mvm x55 از این لحاظ تا حدی سردرگم به نظر می‌رسد و نمای ظاهری آن نمی‌تواند باعث ترشح آدرنالین زیادی در بدن افراد بیننده شود.

مقایسه فیدلیتی و ام وی ام x55

مقایسه فیدلیتی و ام وی ام x55

همچنین ابعاد بزرگ محصول بهمن موتور خیلی زودتر می‌تواند بیننده را در خود غرق سازد و حس و حال یک شاسی‌بلند واقعی را در وی پدید آورد؛ اما ام وی ام x55 از این لحاظ به‌اندازه حریف خود اغواگر و فریبنده ظاهرنشده است. بایست به اطلاع برسانیم که ابعاد (طول، عرض، ارتفاع) فیدلیتی به ترتیب معادل ۴۷۳۵، ۱۹۰۰، ۱۷۱۰ میلی‌متر است و فاصله بین دو محور آن به رقم ۲۷۲۰ میلی‌متر می‌رسد که تمامی آن‌ها نسبت به اضلاع مشابه در هیوندای سانتافه بزرگ‌تر هستند.

ام وی ام x55 نیز دارای طول ۴۳۵۸، عرض ۱۸۳۰، ارتفاع ۱۶۷۰ و فاصله محوری ۲۶۳۰ میلی‌متر است که کوچک‌تر بودن اتاق این خودرو را نسبت به فیدلیتی به‌طور واضح گواهی می‌دهند.

در مورد طراحی کابین و فضای داخلی نیز باید گفت که بام فیدلیتی برف بیشتری دارد و این شاسی‌بلند شهری به‌راحتی می‌تواند بر حریف خود سلطه پیدا کند. سبک طراحی داشبورد فیدلیتی کاملاً نوین‌ به نظر رسیده و ازلحاظ تطابق با سلایق عموم مشتریان، امتیاز بسیار بالاتری کسب می‌کند.

این در حالی است که طراحان تیگو ۴ سعی کرده‌اند با آفرینش طرحی نامتقارن، خلاقیت خود را به رخ بینندگان بکشند و هرچند که نتیجه کار چندان نازیبا از آب درنیامده است، اما به‌هرحال وقتی این نوع طراحی داخلی را با کابین جتور ایکس ۷۰ مقایسه می‌کنیم، ‌ نمی‌توانیم نقایص و کاستی‌های آن را نادیده بگیریم.

داشبورد و کنسول میانی فیدلیتی به‌صورت راننده محور طراحی‌شده و تجلل بسیار بالاتری را از خود به نمایش می‌گذارد. پوشیده شدن سطوح داشبورد و رودری‌ها با چرمی مصنوعی نیز قطعاً در ارتقای کیفیت کابین تأثیر بسزایی خواهد داشت. ازلحاظ ابعاد و جاداری نیز باید گفت که فیدلیتی حرف اول را می‌زند و فضایی بسیار وسیع‌تر را در اختیار کاربران خود و به‌ویژه سرنشینان ردیف عقب قرار خواهد داد. همچنین محفظه صندوق‌عقب آن نسبت به حریف کاملاً بخشاینده‌تر ظاهرشده و به‌راحتی می‌تواند لوازم موردنیاز یک مسافرت خانوادگی طولانی را درون خود جای دهد.

بنابراین چه ازلحاظ وجنات ظاهری و چه ازنظر کیفیت، گنجایش یا طراحی فضای داخلی، فیدلیتی نسبت به ام وی ام ایکس ۵۵ بسیار برتر ظاهرشده است.

مقایسه فنی فیدلیتی و ام وی ام x55

زیر درپوش جلوی این دو کراس اوور، پیشرانه مشابه توربو شارژ به حجم ۱.۵ لیتر قرارگرفته و گیربکس شش سرعته دو کلاچه اتوماتیک نیز به‌عنوان رکن اصلی سامانه انتقال قدرت موتور، توان حاصل را به سمت چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد.

موتور فیدلیتی با کد SQRE4T15C شناسایی می‌شود و حدود ۱۵۵ اسب بخار قدرت به‌علاوه ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور را به سمت چرخ‌ها روانه می‌سازد. محصول جدید گروه بهمن معادل ۱۵۷۵ کیلوگرم وزن دارد و میانگین مصرف سوخت آن در محدوده ۸.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ارزیابی‌شده است.

این در حالی است که موتور و گیربکس ام وی ام X55 در همکاری با یکدیگر توانی برابر با ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن‌متر گشتاور را در اختیار چرخ‌های جلو قرار می‌دهند و دراین‌بین تنها حدود ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر به‌طور میانگین سوخت مصرف می‌کنند. لازم به ذکر است که پیشرانه این دو خودرو در اصل یکسان بوده و صرفاً توان خروجی آن‌ها اندکی نسبت به یکدیگر تفاوت پیداکرده است.

بهمن موتور اشاره دقیقی به حداکثر سرعت و میزان شتاب صفر تا صد فیدلیتی نکرده اما با توجه به توان خروجی تقریباً مشابه و وزن بیشتر، انتظار می‌رود که چابکی آن نسبت به ایکس ۵۵ در رده‌های پایین‌تری قرار بگیرد. شتاب صفر تا صد محصول مدیران خودرو برابر ۱۰.۹ ثانیه اعلام‌شده و بنابراین به‌احتمال‌قوی باید شاهد شتاب حدوداً بالای ۱۲ ثانیه برای کراس اوور جدید گروه بهمن باشیم.

آپشن‌های فیدلیتی و MVM X55

هر دو خودروی حاضر در این رقابت از امکانات رفاهی نسبتاً قابل قبولی بهره می‌برند که تا حد امکان می‌تواند لبخند ناشی از آسایش را بر لبان مالکان آورد؛ اما به‌هرحال فیدلیتی اتومبیل لوکس‌تری به شمار می‌رود و در برخی موارد همچون: سقف پانوراما، صندلی برقی سرنشین جلو، شارژر وایرلس و … نسبت به ایکس ۵۵ برتری دارد.

مهم‌ترین آپشن‌های رفاهی فیدلیتی به شرح زیر خواهد بود:

صندلی برقی راننده و سرنشین، روکش چرمی صندلی‌ها، سنسور باران، فرمان چرمی مجهز به دکمه‌های کنترل، تهویه مطبوع با دریچه عقب، سیستم صوتی با ۸ بلندگو، پورت usb در جلو و عقب، شارژر وایرلس تلفن همراه، سیستم هوشمند ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، صفحه نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی به همراه بلوتوث، صفحه جلو آمپر ۱۲.۳ اینچی دیجیتال، کروز کنترل حالات رانندگی اکو و اسپرت، دوربین ۳۶۰ درجه و دوربین عقب، چراغ‌های Full LED، اتولایت، تنظیم ارتفاع نور چراغ به‌صورت برقی، آینه‌های جانبی جمع شونده اتوماتیک به همراه گرم‌کن، آینه داخلی با عملکرد ضد انعکاس نور، سانروف پانوراما، دی لایت، حسگرهای پارک جلو و عقب، سامانه هوشمند باز شدن خودکار درب صندوق توسط پا، جک هیدرولیک باز کردن درب صندوق با سیستم تشخیص مانع.

کابین فیدلیتی

لیست امکانات رفاهی ام وی ام ایکس ۵۵ نیز موارد زیر را در برمی‌گیرد:

سانروف، آینه جانبی تاشونده برقی با گرم‌کن، روکش صندلی چرمی، صندلی راننده چهار حالته برقی، تهویه دیجیتال با دریچه عقب، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، نمایشگر هفت اینچی صفحه کیلومتر، نمایشگر ۹ اینچی لمسی، سیستم اطلاعات سرگرمی، سیستم صوتی با شش اسپیکر، نویگیشن، دوربین‌های عقب و ۳۶۰ درجه و جانبی، بلوتوث و usb و میرورلینک، فرمان برقی، دیلایت، حسگر پارک عقب، دو حالت رانندگی و کروز کنترل.

کابین ام وی ام ایکس 55

مقایسه فیدلیتی و ام وی ام x55 ازلحاظ ایمنی

ام وی ام ایکس ۵۵ در آزمون موسسه سی انکپ چین چهار ستاره ایمنی را به دست آورده و می‌توان گفت که سطح امنیت آن در حد مناسب برای بازار ایران خواهد بود؛ اما گویا فیدلیتی هنوز در تست‌های دپارتمان مذکور حضور نیافته و بنابراین به‌طور دقیق نمی‌توان پیرامون سطح امنیت آن سخنی بر زبان آورد. باوجوداین، احتمال می‌رود که به دلیل بهره‌مندی از امکانات بیشتر و همچنین بدنه مستحکم‌تر، فیدلیتی بتواند سطح امنیت شایسته‌ای را برای سرنشینانش به ارمغان آورد.

شرکت بهمن موتور برخی تجهیزات ایمنی همچون: ترمز کمکی، سیستم کنترل شروع حرکت خودرو در سربالایی، سامانه ایمنی برخورد با مانع شیشه‌بالابر و سانروف، سامانه کنترل کشش و پایداری، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم هشدار حرکت بین خطوط، هشدار تشخیص نقاط کور، حسگر لحظه‌ای فشار باد تایرها، کیسه‌های هوای راننده – سرنشین جلو – جانبی، ایموبلایزر و ایزوفیکس را به‌منظور ارتقای درجه ایمنی سرنشینان فیدلیتی در نظر گرفته است.

مدیران خودرو نیز تجهیزاتی نظیر سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، کنترل توقف در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیری، حسگر فشار باد تایر، ترمز کمکی، اتو هلد، چهار کیسه هوای جلو و جانبی را به خدمت کاربران ام وی ام x55 درآورده است.

ام وی ام ایکس ۵۵ بخریم یا فیدلیتی بهمن موتور؟

هم‌زمان با نگارش این مقاله، بهمن موتور به‌طور رسمی اعلام کرد که قصد دارد محصول جدید خود را با قیمتی در حدود ۶۵۵ میلیون تومان (برای نسخه پنج‌نفره) و ۶۷۰ میلیون تومان (ویژه مدل هفت‌نفره) روانه بازار سازد؛ لذا باید گفت که نه‌تنها ام وی ام X55، بلکه بسیاری از محصولات چری و مدیران خودرو دیگر یارای رقابت مستقیم با فیدلیتی و قیمت بسیار معقول آن را نخواهند داشت؛ بنابراین قطعاً در چنین بازه قیمتی، ارزش خرید ماشین فیدلیتی بسیار بالاتر از ام وی ام x55 و یا حتی سایر کراس ‌اوورهای چینی بازار خواهد بود.

با این تفسیر مطمئناً محصول بهمن موتور به دلایلی نظیر طراحی ظاهری لوکس و زیبا، کابین مدرن و مجلل، امکانات بیشتر، فضای داخلی جادار، سواری آسایش‌بخش و…، برنده بلامنازع مقایسه فیدلیتی و ام وی ام x55 خواهد بود.

نوشته: حسین باباپور

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟