بازار خودرو بعد از انتخابات

بازار خودرو از رئیسی تا رئیسی

جمعه - 4 تیر 1400

پیشرانه- اگر کیفیت خودروهای ما به حدی برسد که بتواند با دیگر خودروها رقابت کند، دیگر نگران ورود خودروهای خارجی به کشور نیستیم چون مردم دست از خودروی داخلی برنمی‌دارند!

پیشرانه- اگر کیفیت خودروهای ما به حدی برسد که بتواند با دیگر خودروها رقابت کند، دیگر نگران ورود خودروهای خارجی به کشور نیستیم چون مردم دست از خودروی داخلی برنمی‌دارند!

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» با اتمام شور و شوق انتخابات ریاست جمهوری و مشخص شدن رئیس‌جمهور آینده، بازار خودرو که با میل افزایش قیمت به استقبال انتخابات رفته بود فقط یک روز آن‌هم فردای روز انتخابات، یک تغییر شوکی در برخی مدل‌ها نسبت به چند هفته گذشته را از خود نشان داد و شاهد رشد ۲ الی ۸ میلیون تومانی خودروهای داخلی از قبیل ۲۰۶ تیپ دو با چهار میلیون تومان افزایش به قیمت ۲۱۴ میلیون تومان و پرشیا با ۷ میلیون و پراید با ۸ میلیون افزایش به ترتیب با قیمت ۲۴۵ و ۱۲۱ میلیون تومان خریدوفروش شدند اما نکته جالب‌توجه در مورد خودروی محبوب سایپا قیمت پراید به دلیل عدم عرضه، سیر صعودی به خود گرفته درواقع با توجه به توقف تولید پراید قیمت بازار آن با افزایش چشمگیری روبرو شده است.

بازار خودرو در کل منتظر اتفاقات آینده است فعالان بازار هرچند پیش‌بینی می‌کردند که با اتمام انتخابات بازار خودرو تکان خواهد خورد و از رکود خارج خواهد شد، حتی با رشد یک‌روزه برخی خودروها ظاهراً پیش‌بینی آن‌ها درست از آب درنیامد و بازار همچنان در حالت رکود بسر می‌برد البته باید منتظر روزهای آینده و تصمیمات دولت جدید در حوزه صنعت خودرو بود.

در نگاه کلی رصد بازار خودرو نشان‌دهنده آن است که تیبا ۲ با قیمت ۱۳۶ میلیون و صندوقدار با قیمت ۱۲۹ میلیون تومان در بازار عرضه شدند. ساینا با قیمت ۱۴۶ تا ۱۴۸ بازار متغیری را پیش رو داشت و کوییک هم با افزایش رشد قیمت با ۱۵۵ میلیون تومان و مدل آر با ۱۶۰ میلیون تومان در بازار معامله شدند.

بررسی بازار خودرو بعد از انتخابات نشان میدهد اغلب خودروهای ایران‌خودرو کاهش قیمت را تجربه کردند تیپ دو با قیمت ۲۱۱ میلیون تومان و کل خودروهای ۲۰۷ (دنده‌ای – اتومات) با کاهش قیمت در بازار روبرو بودند به‌عنوان‌مثال ۲۰۷ دنده‌ای مدل ۱۴۰۰ با ۲ میلیون کاهش قیمت ۳۱۸ تومان در بازار موجود است.

بررسی بازار خودرو بعد از انتخابات نشان میدهد  خودروهای خارجی نسبت به هفته گذشته در خریدوفروش تغییر محسوسی نداشته و بازار رکودی بیشتر حاکم بوده فقط خودروی ولوو cx90 شاهد رشد قیمت ۳.۱۳% طی چند ماه اخیر بوده است

درنتیجه بررسی بازار خودرو بعد از انتخابات نشان میدهد که به دلیل روند افزایشی قیمت دلار و تعویق احیای برجام در بازار خودرو، خوش‌بینی به آینده کاهش داشته و خودروها ۵ تا ۱۰% گران شدند و چنانچه دولت آینده با توجه به موانع زیادی که پیش رو دارد اگر درباره واردات و تولید خودرو برنامه قاطع مبتنی بر اصول نداشته باشد شاهد افزایش قیمت خودروها بین ۳۰ تا ۳۵% تا آخر سال جاری خواهیم بود.

نوشته: بیتا راد

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟