اولویت‌های فعلی صنعت خودرو

از رفع قیمت‌گذاری تا حذف فساد اولویت‌های فعلی صنعت خودرو

شنبه - 5 تیر 1400

پیشرانه- کارشناسان حوزه صنعت معتقدند خروج صنعت خودرو از وضعیت فعلی نیازمند اولویت‌هایی است که با برنامه‌ریزی دوساله می‌توان به آن دست‌یافت.

پیشرانه- کارشناسان حوزه صنعت معتقدند خروج صنعت خودرو از وضعیت فعلی نیازمند اولویت‌هایی است که با برنامه‌ریزی دوساله می‌توان به آن دست‌یافت.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» امیرحسن کاکایی، عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت‌وگو با وب‌سایت خبری پیشرانه با تأکید بر این‌که صنعت خودرو در وضعیت نامساعدی قرارگرفته و لازم است اقدامات اساسی در اسرع وقت در این صنعت انجام شود، می‌گوید: رفع قیمت‌گذاری دستوری در اولویت این اقدامات است اما در سه سال اخیر این روند ادامه داشته و خسارت‌های سنگینی به صنعت خودرو و بازار وارد کرده است.

وی می‌افزاید: با ایجاد فضای غیر شفاف و کمبود مجموع عوامل محیطی و همچنین اقتصادی منجر به وضعیت فعلی بازار و افزایش نارضایتی شده و در این حال منجر به ایجاد تنش‌های زیادی در بخش تولیدشده که نتیجه آن زیان بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو است.

کاکایی این موضوع را شرط لازم عنوان و تأکید می‌کند به‌طورقطع حذف قیمت‌گذاری به‌تنهایی کفایت نمی‌کند، تصریح می‌کند: بعدازاین اقدام باید رفع موانع تولید که شعار امسال نیز هست مدنظر قرار گیرد در حقیقت در چند سال اخیر و هم‌زمان با تحریم‌ها در سه سال اخیر موانع تولید به‌شدت افزایش‌یافته این در حالی است که بسیاری از مشکلات اقتصادی با دستور حل نمی‌شود بلکه باید برای آن راه‌حل منطقی مبتنی بر اقتصادی تعریف کرد.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه می‌دهد: رفع مشکلات گمرکی و مشکلات مربوط به تبادل مالی از ضرورت‌های فعلی است که به‌شدت خودروسازی را به دردسر انداخته است.

وی با تأکید بر ایجاد تحول اساسی در صنعت خودرو می‌گوید: یکی از پایه‌های اساسی این تحول ایجاد شفافیت در صنعت خودرو است که تعیین تکلیف شبکه مالکیت‌ها و مسئولیت‌پذیری دولت در قبال دستوراتی است که در این صنعت صادر می‌کند.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه بابیان این‌که درزمینهٔ داخلی سازی با چالش‌هایی همراه هستیم چراکه داخلی سازی محقق شده و حمایت غیرمستقیم در بخش‌هایی بوده که با فشار ساده به نتیجه رسیده است، تصریح می‌کند:  داخلی سازی در موارد تک تنها با دستور، قابلیت عملیاتی شدن ندارد بلکه نیازمند برنامه‌ریزی‌های اصولی است. براین اساس توسعه یک زیست‌بوم نوآوری و فناوری و همچنین حمایت از تولید داخل است که در این زمینه برنامه‌ای وجود ندارد درحالی‌که در کشور ظرفیت‌هایی وجود دارد که حرکت این ظرفیت‌ها در جهت موازی منجر به شکست فعالیت‌ها در فضای رقابتی می‌شود.

کاکایی افزود: بنابراین باهدف هم‌افزایی و تمرکز سرمایه‌های کشور بر روی مسائل اساسی و درنتیجه رقابت‌پذیر شدن محصول و صنعت لازم است دولت‌ها نسبت به برنامه‌ریزی اقدام کنند‌.

وی در ادامه با تأکید بر این‌که در صورت احیای برجام باید از اقداماتی که درزمینهٔ داخلی سازی صورت گرفته حمایت شود ، می‌گوید: در غیر این صورت طرح‌های انجام‌شده با ورود کشورهای خارجی با شکست روبرو می‌شوند و درنتیجه در صورت نیاز دوباره هیچ صنعتگری اعتمادی نخواهد کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران حذف واسطه‌ها و بازنگری فرایندها باهدف رفع مبارزه با فساد را از دیگر اولویت‌های صنعت خودرو اعلام و اظهار می‌کند: رفع فساد مشکلی را حل نمی‌کند بلکه باید ساختارهایی در صنعت خودرو تسریع شود و در مسیر تولید و سپس توزیع، فکری به حال واسطه‌های قانونی شود چراکه از دیدگاه اقتصادی این واسطه‌ها منجر به کاهش بهره‌وری و رقابت‌پذیری می‌شوند که درنهایت منجر به فساد می‌شود که نیازمند برنامه‌ریزی دوساله است.

وی در پایان یادآور می‌شود: موارد ذکرشده اولویت‌های فعلی صنعت خودرو است این در حالی است که بازار با توسعه تولید و افزایش رقابت‌پذیری نیز مدیریت خواهد شد برعکس اگر این تصور وجود داشته باشد که با کنترل بازار می‌توان مشکلی را حل کرد باید به تجربه سه سال گذشته نگاه کوتاهی بیندازیم.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟