تحمیل زیان به صنعت خودرو

ضرورت تغییر نگاه سیاسی به صنعت خودرو در دولت آینده/ تحمیل زیاندهی به صنعت با کنترل قیمت‌ها

دوشنبه - 14 تیر 1400

پیشرانه- تحمیل زیان به صنعت خودرو در سال‌های گذشته به‌واسطه تغییر رویکرد و نگاه مسئولان به این صنعت چالشی است که این روزها بیشتر از هر زمان دیگری با آن دست‌به‌گریبان است و به نظر می‌رسد دولت آینده باید این موضوع را در رئوس کاری خود قرار دهد.

پیشرانه- تحمیل زیان به صنعت خودرو در سال‌های گذشته به‌واسطه تغییر رویکرد و نگاه مسئولان به این صنعت چالشی است که این روزها بیشتر از هر زمان دیگری با آن دست‌به‌گریبان است و به نظر می‌رسد دولت آینده باید این موضوع را در رئوس کاری خود قرار دهد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» مدیریت بازار و قیمت‌ها در صنعت خودرو و تغییر نگاه سیاسی به این صنعت ازجمله چالش‌هایی است که به اعتقاد کارشناسان این حوزه وضعیت این صنعت را وخیم کرده و منجر به زیان‌های میلیاردی به این صنعت شده است. کارشناسان این حوزه معتقدند حذف فساد از این صنعت که به‌تازگی در دستور کار این صنعت قرارگرفته نمی‌تواند تنها راهکار اثربخشی برای این صنعت باشد.

امیرحسن کاکایی، عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت‌وگو با وب‌سایت خبری پیشرانه با اشاره به چالش‌های داخلی فعلی صنعت خودرو می‌گوید: این چالش‌ها در حالی است که چالش‌های بیرونی نیز همواره به این موارد افزوده خواهد شد و هرچند که کل صنایع با چالش‌های متعددی ازجمله قیمت ارز و موانع ناشی از تحریم‌ها و FATF دست‌به‌گریبان هستند و چالش‌های کلانی به شمار می‌روند، صنعت خودرو نیز از این قاعده و موضوع مستثنا نبوده و نخواهد بود.

وی با تأکید بر این‌که چالش‌های عمیق این صنعت دولت جدید را با مشکل جدی مواجه می‌کند، می‌افزاید: رویکرد دولت جدید در قبال این چالش‌ها مهم است، آن‌طور که تاکنون اعلام‌شده مبارزه با فساد در رأس برنامه‌های دولت جدید قرار دارد و به دنبال این هستند تا مصداق‌های فساد را از بین ببرند اما این موضوع خود می‌تواند در صنعت خودرو چالش‌برانگیز باشد چراکه داشتن نگاه قضایی در کنار نگاه ساختاری، اقتصادی و مهندسی به این صنعت می‌تواند تبدیل به چالش جدی شود.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به چالش به وجود آمده صنعت خودرو در سه سال گذشته اظهار می‌کند: بزرگ‌ترین چالشی که این صنعت در این مدت با آن دست‌به‌گریبان بوده تأکید سیاست‌مداران مبنی بر کنترل قیمت خودرو در خودروسازی‌ها باهدف کنترل بازار بوده است به‌طوری‌که از دولت تا قوه قضاییه و قوه مقننه به دنبال اجرایی کردن این موضوع بودند که نتیجه آن تحمیل هزاران میلیارد تومان زیان به مردم، بازار و صنعت بود و درنهایت صنعت آشفته‌ای را برجای گذاشت.

کاکایی با بیان این‌که باگذشت سه سال از این زمان و آگاه شدن به این موضوع اشتباه بازهم بر اجرای آن اصرار وجود دارد، تصریح می‌کند: بر این اساس چالش بزرگ دولت جدید نگاهی است که باید به این صنعت داشته باشد چراکه نگاه فعلی نگاه سیاسی و غلطی به این صنعت است که می‌تواند پدیده‌هایی که در این صنعت و بازار وجود دارد را عمیق‌تر کند.

وی در ادامه با اشاره به قطعی برق به‌عنوان چالش جدید صنعت می‌گوید: قطعی برق چالش جدید این صنعت به شمار می‌رود این در حالی است که یک نوبت مفید کاری ۸ ساعت است و با قطعی دوساعته برق در زمان مفید کاری، حدود ۳۳ درصد افت راندمان ایجاد می‌شود که ازاین‌دست چالش‌ها در صنعت به‌شدت وجود دارد.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه می‌دهد: یکی از چالش‌هایی که در سال جاری وجود دارد و پیش‌ازاین و در سه سال گذشته شاهد آن نبودیم رکود عمیق در بازار است که تنش‌های زیادی را به وجود خواهد آورد ضمن آن‌که چالش نقدینگی و زیاندهی نیز وجود دارد. در این میان تغییر مدیریت‌ها مزید بر علت شده بنابراین باید در ابتدا باید تکلیف خود را در این صنعت روشن کنیم که آیا نگاه به این صنعت اقتصادی است یا در نظر داریم نگاه سیاسی به این صنعت داشته باشیم.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟