گزارش بازار خودرو

غرش شیران بی یال و کوپال در میدان خالی از رقیب

جمعه - 18 تیر 1400

پیشرانه- پیش‌تر و قبل از تحریم‌ها خودروسازی در ایران دومین صنعت بزرگ کشور محسوب می‌شد.

پیشرانه- پیش‌تر و قبل از تحریم‌ها خودروسازی در ایران دومین صنعت بزرگ کشور محسوب می‌شد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» این صنعت به دلیل وابستگی به دولت همواره تحت تأثیر تحولات سیاسی بوده و چشم به حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم دولت دوخته است که تمامی فجایع با روی کار آمدن دولت دوازدهم شدت بیشتری گرفت باوجوداینکه صنعت خودرو در ایران سابقه‌ای نزدیک به نیم‌قرن دارد، اما چالش‌های پیش‌ روی آن موجب شده خودروسازی در ایران نتواند همگام با تحولات جهانی حرکت کند چه ازلحاظ فناوری و چه ازلحاظ کیفیت و امنیت و چه قیمت!

صنعت خودرو در طی دو سال اخیر با چالش‌های بسیاری همراه بوده و به دلیل همه‌گیری کرونا، گرانی بازار خودرو و کاهش توان خرید مردم، خریدوفروش به پایین‌ترین حد خود رسیده است. رکود در بازار خودرو سبب شد تا خودروسازان داخلی با مشکلات بسیاری همراه شوند و چاره آن را در به چاه انداختن خریدار و مشتریان خود ببینند، بسیاری از کارشناسان معتقدند که صنعت خودرو در دولت آینده به رشد می‌رسد و برخی کارشناسان در این میان پیش‌بینی می‌کنند در آینده خودروهای داخلی مجدداً افزایش نرخ خواهد داشت، اما چقدر آن مشخص نیست؟ تنها چیزی که مشخص است رانت و فساد و دست‌های پشت پرده برای راه‌اندازی سیرک قرعه‌کشی خودروسازان و نتیجه درخشان حق دلالی ۱۲۰ هزارمیلیاردی مابه‌التفاوت قیمت خودرو از درب کارخانه تا بازار است؟

در بررسی هفته ای گه گذشت در بازار خودرو با شروع رنگ‌بندی قرمز و زرد و نارنجی شدن شهرها و بسته بودن مراکز شماره‌گذاری و وارد شدن به پیک جدید هرچند که در نمایشگاه‌ها به علت دستورالعمل‌های ستاد کرونا و بسته بودن این صنف معاملاتی رخ نداده است، رشد عجیب‌وغریب ۲ گلادیاتور صنعت خودرویی را در میدان یکه‌تازی‌ها شاهد بودیم، نوسانات قیمتی طی سه رو اخیر در بازار خودرو شدت گرفته است و افزایش قیمت خودرو با شتاب و درصد بیشتری نسبت به هفته‌های گذشته همراه شده است؛ در بین خودروهای گروه سایپا پراید مدل ۱۵۱ این خودرو امروز به قیمت ۱۳۸ میلیون تومان رسید و خودروهای ساینا نیز ساینا دنده‌ای مدل ۱۴۰۰ به ۱۴۸ میلیون تومان رسیده است و مدل ۱۳۹۹ این خودرو به قیمت ۱۴۱ میلیون معامله شد.

خودروهای گروه پژو نیز امروز افزایش قیمت شدیدی را تجربه کرده‌اند؛ ۲۰۶ تیپ ۲، دو میلیون تومان دیگر گران شد و به قیمت ۲۱۷ میلیون تومان رسید و پژو ۲۰۷ اتوماتیک نیز امروز گران شد و ۳۹۲ میلیون تومان قیمت خورد و پژو پارس سال نیز از ۲۳۳ میلیون تومان در روز گذشته امروز به قیمت ۲۳۵ میلیون تومان رسیده است.

در بین خودروهای گروه سمند نیز این افزایش قیمت‌ها در ۲۴ ساعت گذشته مشهود بوده است به‌طوری‌که نسبت به ۱۰ روز گذشته ۶ میلیون و نسبت به یک ماه گذشته ۱۴ میلیون و اکنون ۲۰۷ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است اما سؤال اینجاست آیا در کیفیت و تجهیزات تغییری پیش‌آمده یا جیب سفته‌بازان خالی‌شده و باید از حلقوم مردم کشیده و پر شود؟

خودروهای دنا نیز امروز افزایش قیمت چشمگیری را تجربه کرده‌اند؛ دنا توربو پلاس دنده‌ای مدل ۱۴۰۰ امروز با افزایش قیمت ۷ میلیون تومانی به قیمت ۳۹۲ میلیون تومان رسید و دنا توربو پلاس اتوماتیک نیز امروز ۱.۱۰ درصد گران شد و ۴۵۵ میلیون تومان قیمت خورد.

در بازار گروه بهمن توانسته با ارائه خودروی فیدلیتی و دیگنیتی و پیش‌فروش طرح‌های مختلف خود توانسته کمی توجهات بازار را به خود جلب نماید.

بازار خودروهای مونتاژی با خبر ورود لاماری آرین موتور کمی امیدواری را به صنعت خودرویی ایران تزریق نمود البته باید منتظر اتفاقات پیش رو بود در کل طی ماه‌های جاری از نوسانات قیمتی در امان هستند؛ و تنها مشتری خوش‌شانس بازار خودروهای مونتاژی خودروی تیوولی آمور مدل ۱۴۰۰ با قیمت ۹۷۰ میلیون تومان با رشد ۱.۰۳ درصدی در بازار بوده است. خودروی دوم پرطرفدار مونتاژی پژو ۲۰۰۸ مدل ۹۸ در این مدت ۸۰۰ میلیون تومان و مدل ۱۳۹۹ این خودرو نیز ۸۷۵ میلیون تومان ثابت بوده است.

بازار خودروهای وارداتی همچنان در رکود به سر می‌برد و معاملات خاصی صورت نگرفته است اما تمرکز خودروهای جدید خارجی امسال روی خودروهای هیبریدی خواهد بود و رونمایی از خودروهایی مثل: Ds9- فراری پورتو- پورشه تایکان کراس توریسمو- رنو آرکانا، پژو ۳۰۸ و … اما از سوی دیگر ما و حسرت ادامه‌دار و پرحاشیه واردات خودرو که از این دولت به آن دولت تا امروز پاس‌کاری شده است.

نوشته: بیتا راد

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟