واردات خودرو

تعرفه بالای واردات خودرو تولیدکننده داخلی را تنبل کرده است

چهارشنبه - 10 مهر 1398

پیشرانه- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه باید واردات خودرو آزاد شود، گفت: اگر واردات خودرو آزاد شود بخشی از التهاب بازار از بین می‌رود و شاهد تعدیل قیمت‌ها در بازار خواهیم بود.

پیشرانه- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه باید واردات خودرو خارجی آزاد شود، گفت: اگر واردات خودرو آزاد شود بخشی از التهاب بازار از بین می‌رود و شاهد تعدیل قیمت‌ها در بازار خواهیم بود.

امین نورقلی‌پور در گفت‌وگو با «پیشرانه» افزود: اگرچه تعرفه بالای واردات خودرو خارجی در جهت حمایت از تولید داخل است اما تولیدکننده داخلی را تنبل کرده است به همین دلیل فعالان این صنعت تلاشی برای توسعه و پیشرفت انجام نمی‌دهند.

وی بابیان اینکه خودروسازان بازار انحصاری را در اختیاردارند، ادامه داد: ازآنجایی‌که بازار خودرو در داخل رقابتی نیست، خودروسازان تلاشی برای بهبود کیفیت محصولات خود انجام نمی‌دهند و هر خودرو را باکیفیت پایین تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز، گمیشان در مجلس اظهار کرد: خودروسازان سال‌هاست که خودروهایی را با هر شرایطی تولید و به بازار عرضه می‌کنند و مصرف‌کننده نیز ناگزیر به خرید این خودروها است و این اجحاف در حق مردم است.

وی گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته با شعار حمایت از تولید داخلی بازار انحصاری و بدون رقیب را برای صنعت خودرو ایجاد کرده‌ایم که نه‌تنها در درازمدت از تولید حمایت نشده بلکه تولید داخلی را به دلیل نبود امکان رقابت‌پذیری به سمت تولیدات بی‌کیفیت سوق داده‌ایم که این ظلم به مصرف‌کننده نهایی است.

نورقلی‌پور بابیان اینکه مادامی‌که خودروسازان راه به بازارهای جهانی پیدا نکنند به‌عنوان خودروساز شناخته نمی‌شوند، خاطرنشان کرد: ایران در طول چند سال گذشته با نوسانات اقتصادی متعدد روبه‌رو بود و این امر مانع تحقیق و توسعه شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تأکید بر اینکه بحث جدی در ارتباط با تعرفه‌های واردات خودرو خارجی داریم که باید در آن‌ها تجدیدنظر صورت بگیرد، افزود: باید بتوانیم در یک بازه زمانی تعرفه‌های واردات خودرو را برای نجات این صنعت از بین ببریم، این موضوعی است که قطعاً ممکن است مخالفینی نیز داشته باشد همان‌گونه که اکنون نیز این مخالفین وجود دارند.

او در انتها تصریح کرد: در حال حاضر می‌توان اذعان داشت بخشی از مشکلاتی که در صنعت خودرو با آن روبه‌رو هستیم به دلیل اصرار بر ادامه تعرفه‌های واردات خودرو است، خاطرنشان کرد: باید این را گفت که در طول بازه زمانی توانسته‌ایم به کاهش تعرفه‌ها دست پیدا کنیم، در این زمینه ممکن است خسارت‌هایی از ناحیه کم کردن شدید و از میان برداشتن تعرفه‌ها متحمل شویم اما درنهایت راهمان را برای رسیدن به بازارهای جهانی هموارتر می‌کنیم.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟