نسل جدید چری QQ

اولین تصاویر و اطلاعات از نسل جدید چری QQ

دوشنبه - 4 مرداد 1400

پیشرانه- موفقیت چشمگیر خودروی کوچک و جمع‌وجور وولینگ هونگ‌گوآنگ مینی EV (محصول جوینت وینچر جنرال‌موتورز، SAIC و وولینگ) در بازار چین، بسیاری از خودروسازان چینی را به تکاپو انداخته تا حضوری قدرتمند و جدی‌تر در سگمنت میکروکارهای برقی و ارزان‌قیمت داشته باشند.

پیشرانه- موفقیت چشمگیر خودروی کوچک و جمع‌وجور وولینگ هونگ‌گوآنگ مینی EV (محصول جوینت وینچر جنرال‌موتورز، SAIC و وولینگ) در بازار چین، بسیاری از خودروسازان چینی را به تکاپو انداخته تا حضوری قدرتمند و جدی‌تر در سگمنت میکروکارهای برقی و ارزان‌قیمت داشته باشند.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» کمپانی خودروسازی چری نیز از این قاعده مستثنا نبوده و بعد از گمانه‌زنی‌های بسیار، حالا بر همگان مسجل شده که این خودروساز نیز قصد دارد نسل سوم و جدید QQ را در قامت یک میکروکار الکتریکی معرفی و روانه بازار کند.

نسل جدید چری QQ

نکته جالب اما اینجاست که QQ جدید با پسوند Ice cream معرفی شده است که در کنار برخی عناصر ظاهری همانند گرافیک U شکل چراغ‌های جلو و عقب خودرو، ظاهراً تلاشی برای ترسیم کاراکتری بامزه و شخصیتی دوست‌داشتنی از QQ در ذهن مشتریان و مخاطبان است. اولین تصاویر رسمی خودرو (که توسط چری انتشاریافته) نیز QQ جدید را تحت یک پوشش استتاری نسبتاً سبک و با طرحی کارتونی (!) به نمایش می‌گذارد. نکته تعجب‌برانگیز بعدی به چشم خوردن عبارت «مینی اس‌یو‌ وی» (Mini SUV) بر روی پوشش استتاری بدنه خودرو در همین سری تصاویر اولیه است؛ به نظر می‌رسد معرفی این خودرو تحت عنوان یک «شاسی‌بلند کوچک«توسط مسئولان مارکتینگ چری باهدف بهره‌گیری از موج روزافزون و غیرقابل‌مهار گرایش مشتریان به این قبیل خودروها صورت پذیرفته است اما با توجه به شمایل و قد و قواره خودرو، اطلاق چنین عبارتی به QQ جدید به‌هیچ‌عنوان قابل‌هضم و پذیرفتنی نیست.

چری QQ جدید

چری QQ حیات خود را در سال ۲۰۰۳ آغاز کرد و از همان ابتدا شباهت جنجالی و غیرقابل‌انکار آن با نسل اول دوو ماتیز، برای QQ شهرتی فراتر از مرزهای چین به ارمغان آورد. ازقضا QQ اولین محصول سواری چری و مدیران خودرو بود که به‌طور رسمی در ایران مونتاژ و تحت نام ام وی ام ۱۱۰ به بازار عرضه می‌شد. نسل دوم این خودرو نیز در سال ۲۰۱۳ پا به عرصه وجود گذاشت و اگرچه به لطف پیشرفت چری در بحث طراحی، دیگر یک کپی موبه‌مو و تمام‌عیار نبود، اما بازهم الگوبرداری از برخی هاچ‌بک‌های هم‌رده آسیایی و اروپایی در طراحی ظاهری خودرو کاملاً جلب‌توجه می‌کرد.

ام وی ام 110

اولین نسل از چری QQ. خودرویی که به «بدل‌چینی دوو ماتیز» شهرت داشت و در کشورمان با نام آم وی آم ۱۱۰ تولید و عرضه می‌شد

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، شرایطِ حال حاضر چری از هر نظر با زمانی که اولین نسل از QQ معرفی شده بود، متفاوت است و این خودروساز نه‌تنها بخش‌های فنی، کیفی و مهندسی محصولاتش را ارتقا داده، بلکه در تلاشی بی‌وقفه برای رسیدن به زبان طراحی و هویتی مستقل برای محصولات خود است؛ اما این‌طور که پیداست، ظاهراً کپی و الگوبرداری بخشی جدایی‌ناپذیر و ازلی و ابدی از ژن و ماهیت QQ است؛ چراکه با یک نگاه به‌ ظاهر کلی خودرو، الگوبرداری طراحان چری از تناسبات، فرم کلی و یکسری جزییات بدنه وولینگ مینی EV (اصلی‌ترین رقیب QQ جدید) کاملاً مشهود به نظر می‌رسد؛ از استایل جعبه‌ای بدنه گرفته تا سایز کوچک چرخ‌ها و قرار دادن آن‌ها در گوشه‌ترین نقاط بدنه (به‌منظور فراهم‌سازی بیشترین فضای ممکن در کابین برای حمل ۴ سرنشین). به‌هرحال وولینگ مینی EV پیشتاز و طلایه‌دار این سگمنت در بازار چین محسوب می‌شود و استفاده طراحان چری از فرمولی موفق که امتحانش را به‌خوبی پس داده، طبعاً می‌تواند در موفقیت نسل جدید QQ تأثیر مثبتی داشته باشد و نقش بسزایی را در سرنوشت آن ایفا کند.

نسل جدید چری QQ

ازآنجاکه طیف گسترده‌ای از خریداران خودروهای این سگمنت را جوانان و بانوان تشکیل می‌دهند، QQ جدید قرار است با تنوع رنگی مناسب و جذابی عرضه شود و فعلاً ۷ رنگ برای بدنه آن در نظر گرفته‌شده که شامل صورتی، بنفش، آبی، سبز، زرد، سفید و بژ خواهد بود. محدوده قیمتی و مشخصات فنی خودرو هنوز به‌طور رسمی اعلام‌نشده اما پیش‌بینی می‌شود که QQ نیز (به ازای هر بار شارژ) برد پیمایشی تقریباً برابر با اصلی‌ترین رقیب خود (وولینگ مینی EV) داشته باشد که بسته به نوع و ظرفیت باتری‌های خودرو، رقمی بین ۱۲۰ تا ۱۷۰ کیلومتر است.

طبق اعلام چری امکان ثبت‌نام و سفارش گذاری QQ جدید از ۲۴ آگوست ۲۰۲۱ برای مشتریان در بازار بومی چین فراهم خواهد شد.

نوشته: علی کریمی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟