تیر خلاص شورای نگهبان به مخالفان واردات خودرو

تیر خلاص شورای نگهبان به مخالفان واردات خودرو

چهارشنبه - 31 شهریور 1400

پیشرانه- با برگزاری جلسه شورای نگهبان و بررسی طرح ساماندهی بازار خودرو که یکی از ماده‌های آن مربوط به آزادسازی واردات خودرو است، مصوبه مجلس تحت عنوان قانون ابلاغ و می‌توان شاهد واردات خودرو بود.

پیشرانه- با برگزاری جلسه شورای نگهبان و بررسی طرح ساماندهی بازار خودرو که یکی از ماده‌های آن مربوط به آزادسازی واردات خودرو است، مصوبه مجلس تحت عنوان قانون ابلاغ و می‌توان شاهد واردات خودرو بود.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» در یک هفته اخیر بازار گمانه‌زنی‌های درباره اجرای طرح واردات خودرو آن‌هم با شروط مشخص‌شده بسیار داغ شده است.

برخی پیش از اجرایی شدن این طرح به دنبال چوبی هستند تا لای چرخ آن گذاشته و اجازه ندهند بازار خودرو بار دیگر به رونق برسد زیرا با آزاد شدن واردات خودروهای خارجی قیمت‌های فعلی با کاهش همراه شده و به‌نوعی بازار به تعادل می‌رسد.

از سویی دیگر صنعت خودروی کشور نیز برای افزایش توان رقابت با خودروهای خارجی مجبور به ارتقای کیفیت خود خواهد بود و برخی اجرای این طرح را اتفاقی جهت توسعه هرچه بیشتر این صنعت در کشور دانسته و بیان می‌کند واردات خودروهای خارجی می‌تواند توان رقابتی خودروسازان داخلی را افزایش دهد.

اما همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، افرادی به دنبال جریان سازی برای جلوگیری از اجرای این طرح هستند زیرا در سال‌های اخیر عمده خودروهای خارجی موجود در بازار خودروهای چینی بوده آن‌ها را به بهانه عدم واردات خودروهای خارجی چندین برابر قیمت به مشتریان فروخته و سود بسیاری به دست آورده‌اند.

اما بااین‌حال با تصویب این طرح در شورای نگهبان و ابلاغ آن به‌صورت قانون، واردات خودرو اجرایی خواهد شد.

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز دراین‌باره گفت: موضوع ماده ۴ قانون ساماندهی بازار خودرو و پس از تصویب توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان ارسال‌شده است.

وی ادامه داد: بنابر اظهارات برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، این طرح در پژوهشکده شورای نگهبان موردبررسی و تائید قرارگرفته است.

دادفر افزود: البته در ارتباط با پژوهشکده باید این مهم موردنظر باشد که برای تبدیل‌شدن مصوبه مجلس شورای اسلامی، مطابق ماده ۹ آیین‌نامه داخلی باید شورای نگهبان جلسه‌ای با حضور اعضا برگزار و درصورتی‌که این مقرر قانونی را به صلاح و مصلحت و مطابق با موازین شرعی بدانند به قانون تبدیل کند که پس از ابلاغ قابلیت اجرا خواهد داشت.

درنتیجه با تبدیل‌شدن این طرح به قانون و ابلاغ آن است سوی شورای نگهبان تمامی گمانه‌زنی‌ها به پایان خواهد رسید می‌تواند شاهد واردات خودرو با شروط مشخص‌شده بود.

درواقع اجرای این طرح نه‌تنها به ضرر صنعت خودروی کشور نخواهد بود بلکه با توجه به‌شرط واردات در برابر صادرات، این طرح منجر به تقویت صادرات کشور خواهد شد. همچنین با اجرای این طرح شاهد از بین رفتن انحصاری هستیم که بازار خودرو را در غل و زنجیر خود گرفته است.

نوشته: مرسده امیر پناهی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟