مالک جدید سانگ‌یانگ

مالک جدید سانگ‌یانگ مشخص شد

یکشنبه - 26 دی 1400

پیشرانه- پس از کش‌وقوس‌های فراوان، بالاخره کمپانی خودروسازی کره‌ای سانگ‌یانگ (که عمده سهامش در تملک گروه هندی ماهیندرا & ماهیندرا قرار داشت) به یک کنسرسیوم کره‌ای فعال در عرصه ساخت اتوبوس و کامیون‌های الکتریکی فروخته شد. ارزش این معامله چیزی بالغ‌بر ۳۰۵ میلیارد وون (معادل تقریباً ۲۵۵ میلیون دلار) اعلام شده است.

پیشرانه- پس از کش‌وقوس‌های فراوان، بالاخره کمپانی خودروسازی کره‌ای سانگ‌یانگ (که عمده سهامش در تملک گروه هندی ماهیندرا & ماهیندرا قرار داشت) به یک کنسرسیوم کره‌ای فعال در عرصه ساخت اتوبوس و کامیون‌های الکتریکی فروخته شد. ارزش این معامله چیزی بالغ‌بر ۳۰۵ میلیارد وون (معادل تقریباً ۲۵۵ میلیون دلار) اعلام شده است.

مالک جدید سانگ‌یانگ

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» ماهیندرا حدوداً ۷۵ درصد از کل سهام سانگ‌یانگ را در اختیار خود داشت و مدت‌ها بود که به دنبال مشتری برای فروش بخش عمده یا تمامی سهم خود در این خودروساز بحران‌زده کره‌ای می‌گشت اما بدهی‌های سنگین و وضعیت کلی نامساعد سانگ‌یانگ در کنار وقوع پاندمی کرونا باعث شد تا مشتریان پرشماری راغب به انجام چنین معامله‌ای (و تملک یک خودروساز ورشکسته) نباشند. درنهایت اما از بین معدود مشتریان موجود، پیشنهاد ادیسون‌موتورز (Edison Motors) مورد قبول دادگاه ورشکستگی سئول قرار گرفت.

سانگ‌یانگ در سال ۲۰۲۱ تنها توانست ۸۴,۴۹۶ دستگاه خودرو به فروش برساند که به معنی افتی ۲۱ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۲۰ است.

 

خلاف دیگر خودروسازان بزرگ و نامدار کره‌ای یعنی هیوندای و کیا که در دو دهه اخیر بدون توقف و با سرعتی باورنکردنی پله‌های رشد و ترقی را طی کرده‌اند، سانگ‌یانگ انگار هرگز قرار نیست رنگ آرامش را ببیند و در همین بازه زمانی مورداشاره تقریباً هرگز نتوانسته وضعیت اقتصادی باثبات و پایداری را تجربه کند و به همین خاطر بارها دست‌به‌دست شده است. تحت تأثیر پیامدهای بحران مالی آسیا در اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی، بخش خودروسازی گروه سانگ‌یانگ در آغازین سال‌های قرن ۲۱ به فروش گذاشته شد که نهایتاً در سال ۲۰۰۴ گروه SAIC چین ۵۱ درصد سهام آن را خریداری کرد؛ اما در سال ۲۰۰۹ چینی‌ها نیز تصمیم به واگذاری سهام خود در سانگ‌یانگ گرفتند (احتمالاً تحت تأثیر بحران مالی سال ۲۰۰۸) و در سال ۲۰۱۰ این بار گروه هندی ماهیندرا بود که عمده سهام سانگ‎یانگ را خریداری کرد (در آن بازه زمانی هم سانگ‌یانگ در آستانه ورشکستگی قرار داشت) و کنترل آن را به‌صورت رسمی از سال ۲۰۱۱ در دست گرفت.

در ابتدای دوران تملک ماهیندرا به نظر می‌رسید که اوضاع برای سانگ‌یانگ در حال بهبود است و می‌توان به آینده این خودروساز کره‌ای نسبتاً امیدوار بود اما کوشش‌ها و تمهیدات هندی‌ها نیز مثمر ثمر واقع نشد تا این بار یک کنسرسیوم و استارتاپ کره‌ای سانگ‌یانگ را زیر بال‌وپر خود بگیرد.

مطابق صحبت‌های مدیران این کنسرسیوم و تحلیل رسانه‌های کره‌ای، ادیسون‌موتورز قصد دارد طی یک برنامه تحول ۳ تا ۵ ساله، خط مش تازه و هویت جدیدی را برای سانگ‌یانگ تعریف کرده و آن را به یک برند سازنده خودروهای الکتریکی تبدیل کند. طبق این برنامه بلندپروازانه و جاه‌طلبانه، سانگ‌یانگ قادر خواهد بود سالیانه ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو را (در همین خطوط مونتاژ فعلی‌اش در شهر پیونگ‌تائک) به تولید برساند.

اگر می‌خواهید بازهم در مورد جاه‌طلبی و بلندپروازی‌های ادیسون موتورز بشنوید، باید بگوییم که گفته می‌شود این کمپانی در صنعت طراحی و ساخت خودروهای الکتریکی رویای رسیدن به جایگاهی را دارد که اپل در صنعت ساخت گوشی‌های هوشمند از آن برخوردار است! طراحی و توسعه خودروهای سدان و کراس‌اوور تمام الکتریکی با مشخصات فنی قابل‌توجه (قدرت ۶۴۴ اسب‌ بخار، صفر تا صد ۲.۵ ثانیه‌ای و بُرد پیمایش ۸۰۰ کیلومتری به ازای هر بار شارژ کامل) که در حد و اندازه رقابت با مدعیانی همچون شورولت بولت، تسلا مدل ۳ و مرسدس EQE (و حتی تسلا مدل S و مرسدس EQS) باشند، در دستور کار ادیسون موتورز قرار دارد.

کارشناسان با دیده تردید به آینده سانگ‌یانگ می‌نگرند و با توجه به برآیند وضعیت موجود، نمی‌توانند چشم‌انداز روشنی را برای سانگ‌یانگ متصور شوند. باید دید آیا مدیران ادیسون‌موتورز می‌توانند دمی مسیحایی در کالبد نیمه‌جان سانگ‌یانگ بدمند یا این خودروساز باسابقه و شناخته‌شده کره‌ای همچنان در سراشیبی سقوط و تباهی گام خواهد برداشت.

نوشته: علی کریمی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟