سید مهدی مقدسی

مشکلات صنعت خودرو به‌قدری است که آینده روشنی را برای آن تصور نمی شود

سه شنبه - 5 آذر 1398

پیشرانه- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید عمیق و راهبردی به صنعت خودرو نگاه شود، گفت: متأسفانه صنعت خودرو کشور استراتژی روشنی ندارد و به همین دلیل شاهد مشکلات و چالش‌های بسیاری در این صنعت هستیم.

پیشرانه- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید عمیق و راهبردی به صنعت خودرو نگاه شود، گفت: متأسفانه صنعت خودرو کشور استراتژی روشنی ندارد و به همین دلیل شاهد مشکلات و چالش‌های بسیاری در این صنعت هستیم.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» سید مهدی مقدسی افزود: با توجه به اینکه صنعت خودرو از نقشه بلندمدت و راهبردی برخوردار نیست، تکلیف شرکت‌های تولیدی به‌غیراز دو شرکت بزرگ خودروسازی روشن نیست و به همین منظور همواره جهت‌گیری‌ها در رفع مشکلات و تنگناها در این صنعت به سمت حمایت از دو خودروساز بزرگ کشور بوده است.

وی ادامه داد: در صنعت خودرو دنیا برای اینکه بتوانند خدمات مناسب‌تری ارائه دهند فضا را به سمت رقابتی شدن سوق می‌دهند اما متأسفانه در کشور ما هنوز صنعت خودرو در مرحله انحصار قرار دارد؛ هرچند منطق اقتصادی حکم می‌کند فضا رقابتی را در این صنعت ایجاد کنیم اما به دلیل نبود برنامه راهبردی و استراتژی بلندمدت در صنعت خودرو نمی‌توان به این مهم دست‌یافت.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس تصریح کرد: منطق اقتصادی حکم می‌کند که باید بازار را رصد کنیم و جهت‌گیری ما برای کاهش قیمت خودرو این باشد که ابتدا کیفیت را ارتقا دهیم، قیمت تمام‌شده را کاهش دهیم، تولید را به انبوه برسانیم و مهم‌تر از همه، مدل مالی منطقی ایجاد کنیم اما با توجه به اینکه این صنعت از نبود استراتژی و برنامه بلندمدت برخوردار نیست شاهد این هستیم که تصمیمات در این صنعت روزانه گرفته می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: تأمین منابع یکی از بحران‌های جدی خودروسازان است و این مشکل را به سمت مصرف‌کننده سوق می‌دهند. ما میدانیم که خودروسازان دچار بحران هستند ولی اگر هر بخشی از دولت اعم از بانک مرکزی و وزارت صمت سیاست‌های جداگانه‌ای درزمینهٔ صنعت خودرو اعمال کند وضعیت به این آشفته‌بازاری که اکنون شاهد آن هستیم تبدیل می‌شود. دولت باید دخالت خود در صنعت خودروسازی را به حداقل رسانده و نظارت را افزایش دهد.

وی افزود: در حال حاضر مجلس طرح ساماندهی بازار خودرو را تصویب کرده است اما واقعیت این است تا زمانی که سند راهبردی برای این صنعت نوشته و تصویب نشود نمی‌توان به اجرای نه‌تنها این طرح بلکه سایر طرح‌هایی که برای این صنعت ارائه می‌شود، امیدوار بود.

نماینده مردم در مجلس دهم به افزایش قیمت بنزین اشاره کرد و گفت: باوجوداینکه افزایش قیمت بنزین در کشور از سوی دولت اعلام‌شده شاهد این هستیم دولت در موضوع گرانی بنزین سیاست روشنی را برای صنعت خودرو در نظر نگرفته است.

مقدسی اظهار داشت: در حال حاضر خودروسازان دنیا برای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و بنزین به سمت تولید خودروهای هیبریدی و خودروهای تمام برقی حرکت کرده اما شاهد این هستیم در ایران دولت در این زمینه اقدامی صورت نداده و گویا برنامه‌ای هم برای تولید این خودروها ندارد و فقط بنزین را گران کرده ونشانی از سیاست‌گذاری برای اصلاح روش‌ها و برای کاهش میزان مصرف بنزین و سوخت‌های فسیلی دیده نمی‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به مشکلات صنعت خودرو گفت: صنعت خودرو کشور به‌قدری غرق در مشکلات است که نمی‌توان آینده روشنی را برای این صنعت در کشور متصور شد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟