هیوندای اکسنت

هیوندای اکسنت ۲۰۲۲؛ سدان اقتصادی کره‌ای به ایران می‌آید

دوشنبه - 7 آذر 1401

پیشرانه- واردات خودرو پس از حدود چهار سال مجدداً روی غلتک افتاده و ظاهراً باید به‌زودی منتظر ورود انواع ماشین‌های جدید با قیمت کمتر از ۲۰ هزار دلار به بازار ایران باشیم.

پیشرانه- واردات خودرو پس از حدود چهار سال مجدداً روی غلتک افتاده و ظاهراً باید به‌زودی منتظر ورود انواع ماشین‌های جدید با قیمت کمتر از ۲۰ هزار دلار به بازار ایران باشیم.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» دراین‌بین گفته‌شده که ورود هیوندای اکسنت ۲۰۲۲ به ایران به‌عنوان یک سدان اقتصادی قطعی شده است؛ بنابراین در ادامه به معرفی هیوندای اکسنت مدل ۲۰۲۲ می‌پردازیم تا ببینیم این سدان آتی بازار کشور از چه ویژگی‌هایی برخوردار است. با پایگاه خبری پیشرانه همراه باشید.

معرفی هیوندای اکسنت ۲۰۲۲

هیوندا اکسنت یکی از نام‌آشناترین سدان‌های کره‌ای در کشور ماست که بعضی از نسل‌های آن به‌صورت وارداتی یا مونتاژی طی سال‌های گذشته در ایران عرضه شدند. این خودرو ابتدا با نام هیوندای اکسل به فروش می‌رسید اما بعدها برای آن اسامی همچون ورنا و درنهایت اکسل انتخاب شد. نسل پنجم هیوندای اکسل در سال ۲۰۱۷ مورد رونمایی قرار گرفت و حتی قرار بود کرمان موتور آن را در ایران به‌صورت مونتاژ عرضه کند، اما شروع تحریم‌ها مانع ادامه همکاری کرمان موتور با شریک کره‌ای شد.

به‌هرحال گفته می‌شود در دور جدید واردات شرکت کرمان موتور قصد دارد محصولات اقتصادی هیوندای در رده قیمتی زیر ۲۰ هزار یورو را به ایران بیاورد که دراین‌بین نام هیوندای اکسل تقریباً قطعی شده و به‌احتمال بسیار زیاد طی ماه‌های آینده شاهد حضور نسخه ۲۰۲۲ و یا ۲۰۲۳ این محصول در کشورمان خواهیم بود.

فرم ظاهری هیوندای اکسنت در مقایسه با نسل قبلی تحول اساسی پیدا نکرده و بیشتر در قالب یک به‌روزرسانی به‌عنوان نسل جدید در اختیار مشتریان قرار گرفته است. ظاهر این خودرو چندان هیجان‌انگیز نیست اما عیب و ایراد محسوسی نیز در آن دیده نمی‌شود و به‌عنوان یک سدان اقتصادی نمای قابل‌قبولی ارائه می‌دهد. البته نسخه ویژه بازار هند با چهره مهیج و امروزی‌تر عرضه‌شده که باعث می‌شود قیافه خنثی این سدان اقتصادی مقداری اسپرت و مجلل‌تر به نظر برسد. ازآنجاکه نسخه ویژه هند در بازار خاورمیانه نیز به فروش می‌رسد، گمان می‌کنیم که احتمالاً همان نسخه وارد بازار ایران شود.

طراحی داخلی هیوندا اکسنت نیز تحول چشمگیری پیدا نکرده و همان داشبورد دل‌نشین اما ساده و موقر گذشته را می‌توان باکمی به‌روزرسانی در مدل جدید هیوندا اکسنت هم مشاهده کرد. جنس متریال به‌کاررفته در کابین تقریباً رضایت‌بخش است و صندلی‌های ردیف عقب امکان پذیرایی راحت از دو سرنشین بزرگ‌سال با حداکثر قد ۱۸۹ سانتی‌متر را دارند اما افراد بلندتر با محدودیت‌هایی از ناحیه سر و زانو روبرو خواهند شد.

صندوق‌عقب اکسنت چندان بزرگ نیست و حدود ۳۸۸ لیتر گنجایش دارد. در مقام مقایسه باید بدانید که کمی بزرگ‌تر از صندوق‌عقب ساینا است؛ بنابراین نباید انتظار بیش‌ازحد از آن داشت. البته در صورت نیاز می‌توان صندلی‌های ردیف عقب را به‌طور کامل خواباند و فضای صندوق را گسترش داد.

مشخصات فنی هیوندا اکسنت ۲۰۲۲

هیوندای اکسنت ۲۰۲۲ – ۲۰۲۳ در بازار کشورهای خلیج‌فارس عمدتاً با موتورهای ۱.۴ لیتری و ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی به فروش می‌رسد. نسخه ۱.۶ لیتری پیش‌ازاین نیز در بازار ما حضورداشته و توان فنی قابل‌قبولی ارائه داده است؛ اما مدل ۱.۴ لیتری پیش‌ازاین در ایران موجود نبوده و مشخص هم نیست در دور جدید واردات به ایران بیاید.

حداکثر توان موتور یک و چهار لیتری این خودرو حدود ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۶ نیوتن‌متر گشتاور است که به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک منتقل می‌شود. این در حالی است که حداکثر قدرت موتور ۱.۶ لیتری معادل ۱۲۳ اسب بخار بوده و بیشینه گشتاور حاصل از آن به ۱۵۶ نیوتن‌متر می‌رسد.

شتاب صفر تا صد نسخه ۱.۴ لیتری ۱۱.۵ ثانیه برآورد شده و این روم این رقم برای مدل ۱.۶ لیتری هیوندای اکسنت معادل تقریبی ۱۰ ثانیه است. با این حساب هر دو نسخه هیوندا اکسنت توان حرکتی قابل‌قبولی به‌عنوان خودروهای خانوادگی را ارائه می‌دهند؛ اما مسلماً این مدل ۱.۶ لیتری بهتر می‌تواند پاسخگوی نیاز مشتریان ایرانی باشد. در مورد مصرف سوخت هم باید بدانید که موتور کوچک‌تر حدود ۶ در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین می‌سوزاند اما پیشرانه ۱.۶ لیتری به تقریباً ۶.۵ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر نیاز دارد.

تجربه رانندگی

کیفیت سواری هیوندا اکسنت کاملاً معمولی است و خشکی سیستم تعلیق آن در حدی است که سرنشینان آن نه خیلی احساس راحتی کنند و نه خیلی از کوبش‌های اتاق ناراضی شوند. ضمن آن‌که سروصدای کابین نیز در سرعت‌های بالا می‌تواند کمی بیش از انتظار باشد اما بازهم خیلی ناراحت‌کننده احساس نمی‌شود. دید به عقب تقریباً مناسب است و راننده حس تسلط مناسبی بر جای‌جای بدنه اتومبیل خود دارد. قدرت ترمزها نیز به‌ویژه در مدل‌های مجهز به ترمز دیسکی عقب کاملاً اطمینان‌بخش حس می‌شود و برای این سطح از توان فنی قدرت بازدارندگی کافی را ارائه می‌دهد.

آپشن‌های اکسنت ۲۰۲۲ جهت عرضه به ایران

تیپ‌های مختلفی از این سدان کوچک کره‌ای به بازارهای گوناگون عرضه‌شده است اما فول آپشن ترین نسخه این خودرو که قیمتی کمتر از ۲۰ هزار یورو دارد و می‌تواند در ایران حاضر شود، امکانات زیر را به مشتری ایرانی پیشکش خواهد کرد:

کیسه‌های هوای جلو، سنسورهای پارک جلو و عقب، روکش صندلی چرمی، سانروف برقی، تهویه اتوماتیک، نمایشگر لمسی ۸ اینچی، دوربین عقب، بلوتوث، usb، تهویه اتوماتیک، آینه‌های جانبی برقی و…؛ بنابراین سطح آپشن‌های هیوندای اکسنت ۲۰۲۲ -۲۰۲۳ درمجموع خیلی بالا نیست اما به‌عنوان یک خودروی اقتصادی می‌تواند قابل‌قبول و کافی باشد.

در مورد مقوله امنیت هیوندای اکسنت ۲۰۲۲ نیز باید به اطلاع برسانیم که این خودرو موفق شده ۴ ستاره ایمنی از موسسه ایمنی ترافیک بزرگراهی ایالات‌متحده nhtsa به دست آورد و بنابراین از این نظر در وضعیت مطلوبی به سر می‌برد و خودروی ایمن محسوب می‌شود.

قیمت و زمان حضور هیوندا اکسنت ۲۰۲۲ در ایران

قیمت نسخه پایه هیوندا اکسنت ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۳ با پیشرانه ۱.۴ لیتری در بازار کشور قطر معادل ۱۳ هزار دلار است. قیمت نسخه فول آپشن ۱.۶ لیتری هم به حوالی ۱۵ هزار و ۵۰۰ دلار می‌رسد. اگر این خودرو با پیشرانه ۱.۴ لیتری وارد ایران شود، تعرفه گمرک ۵۵ درصدی به آن تعلق می‌گیرد و احتمالاً قیمت آن در بازار ایران در محدوده ۷۰۰ میلیون تومان قرار می‌گیرد.

اما قیمت نسخه ۱.۶ لیتری با تعرفه گمرکی ۷۵ درصدی احتمالاً به بیش از یک میلیارد تومان خواهد رسید که برای یک سدان اقتصادی در این سطح چندان مقرون‌به‌صرفه به نظر نمی‌رسد و اشتیاق زیادی در مشتری ایرانی جهت خرید این سدان اقتصادی با چنین قیمت گزافی به وجود نخواهد آمد. به‌ویژه که خودروهای کراس اوور وارداتی و مونتاژی زیادی در این رنج قیمت حضور دارند و همین موضوع کار هیوندای اکسنت را بسیار سخت‌تر خواهد کرد. در مورد زمان حضور این محصول در ایران نیز گرچه به‌طور رسمی هیچ صحبتی نشده اما با توجه به آن‌که فرایند ثبت سفارش واردات در حال انجام است، احتمال اینکه در ماه‌های پایانی امسال محصولات جدید هیوندای شامل اکسنت ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۳ در کشور حاضر شوند، بسیار زیاد است.

نوشته: حسین باباپور

هیوندای اکسنت ۲۰۲۲

هیوندای اکسنت ۲۰۲۲

اکسنت ۲۰۲۲

هیوندای

هیوندای اکسنت ۲۰۲۲

هیوندای اکسنت ۲۰۲۲

هیوندای

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟