کیا سول ۲۰۲۳

کیا سول ۲۰۲۳؛ شاسی‌بلند خاص کره‌ای گزینه واردات خودرو به ایران

سه شنبه - 8 آذر 1401

پیشرانه- رفته‌رفته زمزمه ورود خودروهای جدید کره‌ای هم‌زمان با آغاز ثبت سفارش واردات خودرو به گوش می‌رسد. دراین‌بین محصولاتی همچون کیا سول ۲۰۲۳ که قیمت آن‌ها کمتر از ۲۰ هزار دلار است، شانس بسیار زیادی برای ورود به کشور دارند.

پیشرانه- رفته‌رفته زمزمه ورود خودروهای جدید کره‌ای هم‌زمان با آغاز ثبت سفارش واردات خودرو به گوش می‌رسد. دراین‌بین محصولاتی همچون کیا سول ۲۰۲۳ که قیمت آن‌ها کمتر از ۲۰ هزار دلار است، شانس بسیار زیادی برای ورود به کشور دارند.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» کیا سول به‌عنوان یک کراس اوور خاص کره‌ای به‌احتمال بسیار زیاد در فهرست خودروهای وارداتی جا خواهد گرفت و به‌زودی آن را در کشور خواهیم دید. با این حساب بهتر است که نگاهی به مشخصات کیا سول ۲۰۲۳ داشته باشیم تا ببینیم این شاسی‌بلند کوچک و خاص کره‌ای در قالب چه مشخصاتی به کشورمان وارد خواهد شد. با «پایگاه خبری پیشرانه خودرو» همراه باشید.

معرفی کیا سول ۲۰۲۳

سول یکی از محصولات خوش‌قدوقامت کمپانی کیاموتورز محسوب می‌شود که نخستین بار در سال ۲۰۰۸ با یک طراحی خاص جعبه‌ای پا به عرصه وجود گذاشت. این خودرو به دلیل آن‌که ظاهر متفاوتی نسبت به دیگر محصولات کیاموتورز داشته است، یک مدل نسبتاً شناخته‌شده برای مشتریان بین‌المللی به‌حساب می‌آید. تاکنون سه نسل از کیا سول به مرحله تولید رسیده‌ و آخرین آن‌ها مربوط به سال ۲۰۱۹ است که تاکنون روی خط تولید قرار داشته و با کد اتاق SK3 شناخته می‌شود.

بررسی طراحی سول ۲۰۲۳

از بدو تولد تاکنون، کیا سول استایل اصلی بدنه خود که به فرم جعبه‌ای بوده را حفظ کرده است اما ازلحاظ نمای چهره و سبک طراحی بخش عقب، دستخوش تحولات زیادی شده که باعث می‌شود امروزه ظاهر این خودرو به نسبت جذاب و متناسب با سطح توقع مشتریان به نظر برسد.

ارزیابی نمای داخل کابین به‌ویژه ناحیه داشبورد نشان می‌دهد که طرح در نظر گرفته‌شده برای دریچه‌های میانی تهویه و ناحیه اطراف پنل سیستم مالتی مدیا خیلی دل‌چسب نیست و تناسب چندانی با نمای بیرونی خودرو ندارد. استفاده بیش‌ازحد از پلاستیک خشک نیز نکته منفی دیگری است که پایین‌تر از حد انتظار مشتریان از یک چنین کراس اووری تلقی می‌شود.

اما در عوض غربیلک فرمان فرمی هیجان‌انگیز و مدرن دارد که در دست گرفتن آن لذت خاصی به کاربر انتقال می‌دهد. صندلی‌های ردیف عقب ازلحاظ جادار بودن در حد متوسط ارزیابی می‌شوند اما گنجایش ۶۸۵ لیتری صندوق‌عقب نوید محفظه‌ای جادار را به مالکان این خودرو می‌دهد که می‌تواند هنگام مسافرت توقعات آن‌ها را به نحوی نسبتاً مطلوب برآورده کند.

موتور و گیربکس کیا سول ۲۰۲۳

بررسی مشخصات فنی کیا سول ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که این خودرو با یک موتور ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی به همراه گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به ایران خواهد آمد؛ زیرا فعلاً فقط همین پیشرانه برای بازار کشورهای خلیج‌فارس در نظر گرفته‌شده است و دیگر نمونه‌های حاضر در بازارهای جهانی با قیمت‌های بالاتر از ۲۰ هزار دلار به دست مشتریان می‌رسند.

این پیشرانه توان نسبتاً کافی در دسترس راننده kia soul 2023 قرار می‌دهد، زیرا قدرت خروجی آن معادل ۱۲۴ اسب بخار و ۱۵۲ نیوتن‌متر گشتاور است که باعث می‌شود شتاب صفر تا صد این خودرو به حدود ۱۱.۵ ثانیه برسد. این میزان چابکی برای یک کراس اوور خانوادگی در بازار ایران کاملاً متقاعدکننده است و تقریباً هم‌سطح رقبا برآورد می‌شود.

ضمناً کیا سول وزنی حدود ۱۲۶۷ کیلوگرم دارد و برای پیمودن مسافتی در حدود ۱۰۰ کیلومتر به‌طور متوسط به حدود ۷.۵ لیتر سوخت نیاز خواهد داشت.

امکانات سول ۲۰۲۳

سول ۲۰۲۳ در دو نسخه پایه و فول آپشن ازنظر میزان سطح تجهیزات در دسترس مشتریان کشورهای عربی جنوب ایران قرار گرفته است. امکانات استاندارد این خودرو که در نسخه پایه موجود هستند، شامل مواردی به شرح زیر است:

رینگ‌های ۱۶ اینچی آلیاژی، شیشه‌بالابر برقی، فرمان برقی، ورود بدون کلید، آینه‌های جانبی برقی، چراغ‌های مه شکن، سنسور پارک عقب، اپل کارپلی و اندروید اتو، بلوتوث، صندلی‌های عقب تاشونده، تودوزی پارچه‌ای، هشدار نقطه کور، دو کیسه هوای جلو و دوربین عقب؛ اما نسخه فول آپشن به کیسه‌های هوای جانبی، نمایشگر مالتی مدیا بزرگ‌تر، سانروف، رینگ‌های آلیاژی ۱۸ اینچی و برخی تجهیزات دیگر مجهز است.

در بحث ایمنی باید بدانید که سول موفق شده پنج ستاره موسسه یوروانکپ را ازلحاظ تأمین امنیت سرنشینان بزرگ‌سال در کارنامه خود به ثبت برساند. شاخص دوام فنی در طول زمان نیز برای این خودرو معادل ۵ ستاره است که نشان از کیفیت فنی مطلوب آن دارد.

قیمت و زمان عرضه کیا سول ۲۰۲۳ به ایران

قیمت کیا سول ۲۰۲۳ در نسخه پایه حدود ۱۴ هزار دلار است و مدل فول آپشن این خودرو نیز با قیمت نزدیک ۱۹۷۰۰ دلار در قطر به فروش می‌رسد؛ بنابراین رنج قیمت احتمالی این خودرو در بازار ایران در محدوده ۹۰۰ تا یک میلیارد و دویست میلیون تومان برآورد می‌شود که در این رنج قیمت باید با بسیاری از خودروهای چینی مونتاژی نظیر تیگو ۷ پرو، بهمن فیدلیتی، مکث تیارا و… به رقابت بپردازد.

در مورد زمان عرضه دقیق این خودرو به بازار ایران اطلاعاتی در دست نیست اما اگر اما شرکت واردکننده در این روزها نسبت به ثبت سفارش کیا سول ۲۰۲۳ برای ورود به ایران اقدام کند، احتمالاً این خودرو طی دو سه ماه آینده یعنی در زمستان ۱۴۰۱ یا اوایل بهار ۱۴۰۲ در نمایندگی‌های فروش کیاموتورز در ایران حضور پیدا خواهد کرد.

نوشته: حسین باباپور

کیا سول ۲۰۲۳

کیا سول ۲۰۲۳

کیا سول ۲۰۲۳

کیا سول ۲۰۲۳

سول ۲۰۲۳

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟