افزایش قیمت حامل های انرژی تیغ دولبه برای تولید

یکشنبه - 16 بهمن 1401

پیشرانه -افزایش چند برابری قیمت حامل های انرژی می تواند برای صنعتی همچون خودرو که در حال نجات از گرداب مشکلات گذشته است مانند تیغه دو لبه باشد.

پیشرانه -افزایش چند برابری قیمت حامل های انرژی می تواند برای صنعتی همچون خودرو که در حال نجات از گرداب مشکلات گذشته است مانند تیغه دو لبه باشد.

به گزارش وب سایت خبری«پیشرانه» ، در اختیار داشتن ذخایر گاز توانست توسعه بسیاری از صنایع کشور را به همراه داشته باشد.  درواقع تامین آسان برق و گاز می تواند مسیر تولید را تسهیل بخشیده و قیمت تمام شده را کاهش دهد. درواقع همین موضوع باعث شد تا تولیدات صنعتی ایران از توان رقابتی بیشتری برخوردار شوند و اگر تحریم ها نبود بی تردید بازارهای صادراتی ایران گسترده تر از امروز بود.

اما در این بین برخی مخالف سوبسیدهای انرژی به برخی صنایع هستند که عمدتا بر پایه همین انرژی  توسعه پیدا کرد. البته در سوی دیگر در بحث تولید گاز، افت فشار در پارس جنوبی در سال های اخیر توانست تامین انرژی برای برخی صنایع از جمله فولاد را سخت کند. این موضوع می تواند بر قیمت تمام شده هم اثر گذار شده و مواد اولیه را گران تر به صنایع پایین دست برساند.

حال در کنار مشکلات موجود افزایش چندین برابری قیمت حامل های انرژی( برق، گاز و …) از سال گذشته تا کنون می تواند چالش های جدیدی را برای صنایع از جمله صنایع خودرویی به همراه داشته باشد.

دولت در نظر دارد با افزایش قیمت حامل های انرژی بخشی از کسری های بخش های دیگر را جبران کند اما در نهایت چه اتفاقی برای اقتصاد رخ خواهد؟

بدون شک تاکید بر افزایش تولید به ویژه در صنعت خودرو برای رفع عطش موجود در بازار نیازمند تامین زیرساخت هایی همچون برق و گاز است که افزایش قیمت آن می تواند بر قیمت تمام شده محصول اثر داشته باشد.

با افزایش نرخ حامل های انرژی در کنار افزایش نرخ ارز و دیگر موضوعات نمی توان چندان توقعی از توسعه خطوط تولید داشت. در حالی که صنعت خودرو در هدف گذاری صورت گرفته باید به ۳  میلیون دستگاه برسد. امروز انتظار بر آن است که دولت مسیر توسعه برای صنعت خودرو را هموار کند. این در حالی است که صنعت خودرو در سال های اخیر با مشکلات زیادی همراه بوده و حال مانند بیماری است که در ریکاوری به سر می برد. تصمیماتی همچون افزایش قیمت حامل های انرژی می تواند شکی بر بدنه تولید باشد.

 

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟