جتور X70 و هر آنچه باید درباره آن بدانیم

جتور X70 و هر آنچه باید درباره آن بدانیم

شنبه - 22 آذر 1399

پیشرانه- جتور X70 مهمان جدید بازار خودرو کشورمان است، که اخبار رسیده از عرضه این خودرو از سوی گروه بهمن حکایت دارد.

پیشرانه- جتور X70 مهمان جدید بازار خودرو کشورمان است، که اخبار رسیده از عرضه این خودرو از سوی گروه بهمن حکایت دارد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» این خودرو به‌احتمال‌زیاد در بازار کشورمان به تولید خواهد رسید و رقیبی سرسختی برای کراس اوور های زیر یک میلیارد تومان چینی خواهد بود.

چری سال ۲۰۱۸ بود که برند جدیدی را به نام Jetour تأسیس کرد. در اواخر سال ۲۰۱۸ اولین تصاویر رسمی از نخستین محصول خود یعنی جتور ایکس ۷۰ را منتشر کرده است.

این خودرو که کراس‌اووری بنام X70، نخستین محصول برند تازه تأسیس Jetour محسوب می‌شود و به‌زودی محصولات این برند شامل تمامی کلاس‌بندی‌های خودروها مثل وانت، سواری و SUV خواهد شد.

گروه خودروسازی چری هم‌اکنون برندهای چری، کوین و کوروس، اکسید را در اختیار دارد و فعلاً مشخص نیست که موقعیت برند جدید Jetour نسبت به این برندها چگونه خواهد بود.

جتور که در زبان چینی جیِتو تلفظ می‌شود، هدف از تأسیس این برند این است، به دنبال خلق ارزش‌های ویژه برای مشتریان خود است. این برند را با تمرکز بر مشتریان جوانی که علاقه زیادی به سفر دارند و همچنین خانواده‌های چینی که دو فرزند دارند و به دنبال این هستند که خودرویی متمایز و ارزشمند داشته باشند خلق کرده است.

چری برای عرضه جتور X70 تلاش بسیاری کرد و خیلی زود تولیدش را در کارخانه همان (Henan) شروع کرد و نهایتاً در اواسط سال ۲۰۱۸ نیز جتور X70 را به خیابان‌های چین فرستاد.

البته به‌زودی شاهد معرفی ون‌های چندمنظوره‌ای هستیم که بانام‌های جتور V60، جتور V70 و جتور V90 به این خانواده، اضافه خواهند شد و کم‌کم سبد محصولات برند جتور تکمیل خواهد شد.

اما در این روزها و با توجه به اینکه چند سالی است که اعمال تحریم‌ها بر صنعت خودروسازی کشور باعث خروج شرکت‌های به نام خودرویی در ایران شده است، برند چری نیز به‌صورت ظاهری قصد ترک بازار ایران را دارد و فعلاً محصولی با لوگوی چری به مشتری ایرانی عرضه نخواهد شد؛ منتها نکته اینجاست که پیش‌ازاین نیز بسیاری از تولیدات این شرکت با نشان ام وی ام در ایران به فروش می‌رسید؛ بنابراین چری نه‌تنها قصد خروج کامل از ایران را ندارد بلکه احتمالاً همکاری‌ بین او و خودروسازان ایرانی در آینده گسترش نیز خواهد یافت.

فقط در شرایط فعلی احتمالاً برای مدتی محصولات چری با نشان mvm به خریداران ایرانی تقدیم شوند که البته با رفع تحریم، قطعاً چری همانند گذشته و باقدرت بیشتر به‌صورت رسمی به ایران بازخواهد گشت.

جدیدترین محصول کمپانی چری که در ایران تحت آزمایش و تست فنی قرارگرفته است، شاسی‌بلند جتور X70 نام دارد. همان‌طور که اشاره کردیم، جتور برندی نیمه لوکس تحت سرپرستی چری محسوب می‌برد که از سال ۲۰۱۸ فعالیت خود را آغاز کرد و کراس اوور ایکس ۷۰ را به‌عنوان اولین محصول خود در معرض فروش قرارداد. در ادامه به بررسی مهم‌ترین شاخصه‌های فنی و ظاهری جتور X70، جدیدترین محصول احتمالی چری در ایران، خواهیم پرداخت.

 طراحی خودرو

جتور X70 به‌رسم خودروهای چینی سال‌های اخیر، طراحی ظاهری مدرن و اسپرتی دارد. در نمای جلو این خودرو، جلوپنجره بزرگ با حاشیه‌های ضخیم کرومی امتدادیافته تا درون چراغ‌ها در ترکیب با مه‌شکن‌های LED چهارتایی درون سپر، چهره‌ای جسور را در ذهن بیننده ایجاد می‌کند.

 

جتور X70 و هر آنچه باید درباره آن بدانیمجتور X70 و هر آنچه باید درباره آن بدانیم

در نمای جانبی نیز خط شانه برجسته و رینگ‌های بزرگ باعث پویایی طرح‌شده است. نمای پشت خودرو جتور X70 نیز باوجود خط فرورفته روی در صندوق بار، بال بالای شیشه و دیفیوزر نقره‌ای‌رنگ پایین سپر، برای قشر جوان جذابیت خاص خود را دارد.

 

جتور X70 و هر آنچه باید درباره آن بدانیم

بهتر است بدانید از جتور دو نسخه موجود است، جتور X70 که کراس‌اووری سه ردیفِ است، در دو نسخهٔ پایه و S به بازار عرضه خواهد شد. البته X70 S نسخه‌ای اسپرت نیست بلکه نمونه‌ای لوکس محسوب می‌شود.

مدل‌های معمولی و S در ظاهر هیچ تفاوتی باهم ندارند اما داخل آن‌ها بسیار با یکدیگر متفاوت است. نسخهٔ معمولی مجهز به صفحه آمپر نیمه دیجیتال، نیمه آنالوگ و یک نمایشگر بزرگ است که به‌صورت یکپارچه در میانهٔ داشبورد تعبیه‌شده است.

مدل S اما داشبوردی کاملاً متفاوت داشته و از صفحه آمپری تمام دیجیتالی و نمایشگر مرکزی مستقل برخوردار است. البته این نمایشگر مرکزی، بزرگ‌تر از نمایشگر نسخهٔ معمولی به نظر نمی‌رسد اما مطمئناً بیشتر جلب‌توجه می‌کند.

علاوه بر این، کنسول مرکزی این دو مدل هم کاملاً با یکدیگر متفاوت است. طول، عرض و ارتفاع این کراس‌اوور چینی که ظرفیت حمل هفت نفر را دارد به ترتیب برابر است با ۴.۷۲ متر، ۱.۹۰ متر و ۱.۶۹ متر درحالی‌که فاصلهٔ محوری آن ۲.۷۴ متر بود و ۱۵۶۰ کیلوگرم هم‌وزن دارد.

جتور X70 و هر آنچه باید درباره آن بدانیم

طراحی داخلی کابین جتور X70 نیز کاملاً منطبق بر سنت‌های طراحی خودروهای چینی سال‌های اخیر است که مانیتور ایستاده در بخش بالایی داشبورد، خروجی‌های تهویه مطبوع باریک مستطیلی شکل و زاویه گرفتن چند درجه‌ای داشبورد به سمت راننده از المان‌های اصلی این طراحی محسوب می‌شوند.

البته طراحان جتور کمی خلاقیت به خرج داده‌ و با تعبیه دکمه‌های کنترل سیستم تهویه مطبوع در قسمت میانی و کنترلرهای سیستم صوتی در قسمت زیرین داشبورد، برخلاف سایر خودروها عمل کرده‌اند.

 مشخصات فنی جتور X70

جتور X70 به‌احتمال‌قوی با یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو که توانایی تولید ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور را دارد، به مشتریان ایرانی ارائه خواهد شد؛ وظیفه انتقال قدرت پیشرانه به چرخ‌ها نیز احتمالاً بر عهده یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک دو کلاچه خواهد بود.

همانند دیگر کراس‌اوورها و شاسی بلندهای چینی، سیستم انتقال قدرت jetour X70 نیز دیفرانسیل جلو است.

سیستم تعلیق jetour X70 در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع مستقل چند اتصاله یا مولتی لینک است. سیستم ترمز نیز در جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در عقب از نوع دیسکی عادی است.

این خودرو با دو رینگ ۱۹ اینچی فولادی و ۱۸ اینچی آلیاژی عرضه می‌شود که نسخه مجهزتر، با رینگ ۱۸ اینچی و سایزلاستیک ۲۳۵/۵۵R18 همراه است

امکانات رفاهی

همان‌طور که در مقدمه متن اشاره شد، جتور X70 در چند سطح از امکانات و تجهیزات به بازار عرضه‌شده است و این امکانات بر اساس سفارش گذاری برای هر بازار متفاوت خواهند بود. بااین‌حال می‌توان مواردی همچون مجموعه نشانگرهای دیجیتالی، صفحه‌نمایش لمسی، کنسول مرکزی، سنسورهای پارک جلو و عقب، سیستم‌های ترمز ضد قفل، توزیع نیروی ترمز و کنترل پایداری، رادار نقطه کور، کمک به حرکت در سربالایی، لامپ‌های هالوژنی، رهیاب ماهواره‌ای و چهار ایربگ، استارت دکمه‌ای، سقف پانورامیک، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سنسورهای نور و باران، ۶ کیسه هوا، ترمز پارک برقی، رادار پیشگیری از تصادفات و کیلومتر شمار دیجیتالی ازجمله امکانات احتمالی جتور X70 به شمار می‌روند.

رقبا

جتور X70 گویا از سوی گرروه بهمن به بازار کشورمان عرضه شود و در این صورت شاهد عرضه محصولاتی مختلف از چری با برندهایی متفاوت و توسط شرکت‌های گوناگون خواهیم بود. با توجه به محدوده قیمت جتور X70، این خودرو را می‌توان رقیبی برای دیگنیتی پرایم، لیفان X70، ام وی ام X55، چری تیگو ۷ و اس دبلیو ام G01 بدانیم، هرچند شرایط بازار غیرقابل‌پیش‌بینی است و ممکن است آینده با آنچه فکر می‌کنیم متفاوت باشد.

قیمت جتور X70

هنوز اطلاعات دقیق و قابل‌ذکری از جزئیات عرضه جتور X70 به بازار نداریم، لذا نمی‌توانیم اظهارنظر مناسبی درباره آن داشته باشیم، اما با توجه به اینکه نسخه‌های مختلف جتور X70 در بازار بومی قیمتی بین ۷۰ تا ۱۲۳ هزار یوان دارند، می‌توان قیمتی حدود ۸۵۰ تا ۹۵۰ میلیون تومان را برای این چینی در نظر گرفت.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟

سایر نظرات

  • نمیا | ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۴:۳۱ ب٫ظ

    ظاهرش که خوبه
    فقط خدا کنه با قیمت مناسب بدن تو بازار

  • پیشگو | ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۹:۲۲ ب٫ظ

    راجع به قیمت اون ممه رو لو لو برد تموم شد حاجی اون قیمتهای مزخرف این ماشین ۳۰۰ زیادشه

  • ابوالفضل | ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱ ب٫ظ

    با این قیمت یوان و درصد سود گروه بهمن چیزی بین ۴۵۰تا ۶۵۰ تومن قیمتش

  • فرزان | ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲:۴۳ ق٫ظ

    ۷۰ هزار یوان میشه ۲۷۳ میلیون تومن

    ۱۲۳ هزاز یوان هم میشه ۴۸۰ میلیون تومن

    بعد اینا که ckd میان چرا قیمتش باید بشه یک میلیارد ؟