بازگشت اروپایی‌ها به صنعت خودرو

واردات خودرو بدون انتقال ارز + روش‌ها

یکشنبه - 5 بهمن 1399

پیشرانه – واردات خودرو بدون انتقال ارز جدیدترین راهکاری است که دبیر انجمن واردات خودرو مطرح کرده و امیدوار است مسئولان دولتی با آن موافقت کنند.

پیشرانه – واردات خودرو بدون انتقال ارز جدیدترین راهکاری است که دبیر انجمن واردات خودرو مطرح کرده و امیدوار است مسئولان دولتی با آن موافقت کنند.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه»  در حدود سه سال گذشته و همزمان با بازگشت تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران، دولت به منظور کاهش هزینه‌های ارزی و مدیریت کشور در دوره تحریم واردات حدود ۲۰۰۰ قلم کالا را ممنوع کرد که خودرو نیز بخشی از آن بود. در حدود سه سال گذشته، عملا هیچ خودرو جدیدی به ایران وارد نشده و حتی در مسیر ترخیص خودروهایی که پیش از اعمال محدودیت به ایران رسیده بودند، محدودیت‌های قابل توجهی به وجود آمده است.

در هفته‌های گذشته و در جریان تحویل لایحه بودجه ۱۴۰۰ به مجلس، قرار گرفتن بندی که به دولت از محل واردات خودرو درآمدی جدید می‌رساند باعث شد این گمانه زنی شکل بگیرد که شاید بناست در سال آینده واردات خودرو از سر گرفته شود اما در نهایت مشخص شد که این درآمد، تنها مربوط به ترخیص خودروهای باقی مانده در گمرک خواهد بود. در روزهای پس از آن، مسئولان سازمان برنامه و بودجه اعلام کردند که تنها در شرایط امکان واردات خودرو فراهم می‌شود که شرایط ارزی کشور تغییر کند و این موضوع نیز احتمالا منوط به کاهش تحریم‌ها یا افزایش درآمدها خواهد بود که لااقل در حال حاضر افق روشنی در مسیر آن وجود ندارد. از این رو این سوال به وجود می‌آید که اساسا تا چه زمانی واردات خودرو ممنوع خواهد ماند؟

مهدی دادفر – دبیر انجمن واردکنندگان خودرو – در گفت و گو با پیشرانه در پاسخ به این سوال که چرا با وجود ممنوعیت واردات حدود ۲۰۰۰ قلم کالا، موضوع ممنوعیت واردات خودرو تا این حد با بحث و گمانه زنی همراه شده، توضیح داد: متاسفانه در توجیه این تصمیم برخی مسئولان گفته‌اند که خودرو تنها نیست و تعداد زیادی از دیگر کالاها نیز عملا واردات ندارند اما سوال اینجاست که مثلا یک قلم لوازم آرایشی یا غذای حیوانات خانگی یا دیگر نمونه‌های کوچک با صنعت خودرو قابل قیاس است؟ در حوزه واردات تعداد زیادی شرکت و نیروی انسانی مشغول به کار بوده‌اند که در این سال‌ها فشار قابل توجهی را تحمل کرده‌اند و از سوی دیگر بازار خودرو قابل قیاس با دیگر بازارها نیست.

وی ادامه داد: خودرو در ایران موضوعی تعیین کننده در شاخص‌های اقتصادی به شمار می‌رود. در سال‌های قبل فرایند اینگونه بود که افراد با خرید خودرو و پس انداز، ماشین خود را به خانه تبدیل می‌کردند و سپس برای جابجایی سرمایه خود خانه و ماشین را در کنار یکدیگر می‌دیدند و هرگاه قیمت ماشین بالا می‌رفت تاثیر خود را بر دیگر بازارها نیز می‌گذاشت. بازار خودرو ایران که از انحصار رنج می‌برد و عملا تولیدات داخلی توان پاسخ به این نیاز را ندارند، چطور بناست با بستن درهای کشور به روی واردات حرکت خود را ادامه دهد؟

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به این سوال که با توجه به محدودیت‌های ارزی که کشور با آن رو به روست، آیا اساسا امکان تخصیص ارز برای واردات خودرو وجود دارد، اظهار کرد: این نیز توجیه دیگری است که در این سال‌ها مطرح شده و بر همین اساس واردات را ممنوع کرده‌اند. ما در سال‌های گذشته طرح‌های متعددی با محوریت واردات خودرو بدون انتقال ارز مطرح کرده‌ایم که هیچ یک از آنها به رسمیت شناخته نشده و فراموش شده‌اند.

دادفر درباره جزییات این روش‌های پیشنهادی توضیح داد: ما اعلام کردیم که امکان فروش اعتباری خودرو از سوی شرکت‌های خودروساز به ایران وجود دارد و پس از ورود خودرو و استفاده اقتصادی آن و به گردش در آمدن حوزه، در سال بعد امکان پرداخت وجود دارد اما این طرح شنیده نشد. در طرح دیگری که با محوریت واردات خودرو بدون انتقال ارز اعلام شد، پول ایرانیان خارج از کشور به عنوان مبنای جدید در نظر گرفته شد.

او افزود: در این شیوه ایرانی‌هایی که در خارج از کشور ارز داشتند، امکان خرید خودرو و انتقال آن به ایران را پیدا می‌‌کردند و در ایران معادل ریالی این پول را می‌گرفتند. اینجا اعلام کردند که منشا ارز مشخص نیست. ما حتی این پیشنهاد را نیز دادیم که صورت حساب‌های مالی فرد از طریق بانک‌های بین المللی تایید شود و این تاییدیه به دست سفارت ایران در کشور مورد بحث برسد و پس از تایید این انتقال صورت بگیرد اما این شیوه نیز پیگیری نشد.

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو، ماشین‌های هیبریدی را دیگر پیشنهاد ارائه شده در مسیر واردات خودرو بدون انتقال ارز دانست و گفت: در این شیوه نیز با توجه به مصرف سوخت پایین این خودروها، ما اعلام کردیم که از محل صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش آلایندگی هوا، دولت می‌تواند سرمایه گذاری کند و در مسیر اهداف کلان خود گام بردارد که متاسفانه جدی گرفته نشد.

دادفر با بیان اینکه در کنار هم قرار دادن این شرایط باعث ایجاد تردید در سیاست‌های کلان می‌شود، اظهار کرد: ما در سال‌های گذشته بارها اعلام کردیم که اگر مشکل در انتقال ارز است، امکان واردات بدون انتقال ارز فراهم خواهد شد و حتی مذاکرات ابتدایی برای به کار گیری این شیوه‌ها نیز انجام شد اما متاسفانه انگیزه‌ای برای پیگیری آن دیده نشد و این بی عملی این تردید را ایجاد می‌کند که مخالفتی کلان‌تر با واردات خودرو وجود دارد و اساسا برخی تحریم‌ها را بهانه خوبی برای این سیاست خود قرار داده‌اند.

نویسنده: زینب داداشلو

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟