مقایسه فیدلیتی و K7

مقایسه فیدلیتی و K7 دو محصول جدید گروه بهمن و کرمان موتور

دوشنبه - 11 اسفند 1399

پیشرانه- در بخش «مقایسه خودرو» این بار دو کراس‌اوور سایز متوسط و تازه‌وارد بازار کشورمان را رو در روی هم قرار می‌دهیم تا ببینیم هرکدام چه در چنته دارند…

پیشرانه- در بخش «مقایسه خودرو» این بار دو کراس‌اوور سایز متوسط و تازه‌وارد بازار کشورمان را رو در روی هم قرار می‌دهیم تا ببینیم هرکدام چه در چنته دارند…

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» در این مطلب به مقایسه فیدلیتی و K7 به‌عنوان ­دو محصول جدید گروه بهمن و کرمان موتور پرداخته‌ایم.

معرفی و آشنایی اولیه

در دوران قبلی تشدید تحریم‌ها در اوایل دهه ۹۰ شمسی که خروج و کاهش چشمگیر سطح فعالیت شرکای کره‌ای، ژاپنی و فرانسوی خودروسازان را در پی داشت، خودروسازان چینی تقریباً بدون واهمه و با جرأت و جاه‌طلبی هرچه‌تمام‌تر به همکاری با خودروسازان داخلی پرداختند به‌گونه‌ای که محصولات چینی حتی در خطوط تولید دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا نیز جایگاه مستحکمی پیدا کردند.

اما خروج ایالات‌متحده از برجام و تشدید تحریم‌های بین‌المللی این بار شرایط را به‌گونه‌ای رقم زد که حتی بسیاری از خودروسازان چینی نیز ناچار شدند عطای بازار ایران را به لقایش ببخشند که برای نمونه می‌توان برلیانس، جیلی و BYD را مثال زد.

برخی از کمپانی‌های چینی نیز اگرچه به‌ناچار سطح فعالیت خود را کاهش دادند اما سعی کردند بحران و چالش پیش رو را مدیریت کرده و چراغ خاموش به فعالیت خود در ایران ادامه دهند که ازجمله آن‌ها می‌توان به چری و JAC، شرکای مدیران خودرو و کرمان موتور اشاره کرد؛ دو برندی که البته جزو باسابقه‌ترین برندهای چینی حاضر در بازار خودرو کشورمان نیز محسوب می‌شوند.

یکی از تمهیداتی که خودروسازان چینی و شرکای داخلی‌شان برای همین فعالیت چراغ خاموش و عملکرد محتاطانه خود در نظر گرفته‌اند، عرضه خودروهای جدید با نشان و لوگوی سازنده ایرانی است؛ اگرچه این اتفاق پیش‌ازاین هم برای برخی محصولات چری رخ‌داده بود (و این خودروها تحت برند MVM بازاریابی می‌شدند) اما حالا این فرمول فراگیرتر شده است و خودروهای چینی بیشتری با لوگوهای بومی را شاهد هستیم.

محصول جدید کرمان موتور که با نام KMC K7 معرفی‌شده (KMC مخفف Kerman Motor Company) نیز درواقع جک X7 است (از زیر برند Jiayue) که حدود یک سال پیش معرفی شد و درواقع فیس‌لیفتی‌ برای کراس‌اوور S7 این کمپانی بود که خود در سال ۲۰۱۷ معرفی‌شده بود. در طول چندین سال اخیر و به لطف مدل‌های سدان J5 و کراس اوور S5، عملکرد مطلوبی در کشورمان داشته و توانسته به‌عنوان یکی از باکیفیت‌ترین و قابل‌اعتمادترین خودروسازان چینی جایگاه مناسبی را در بازار ایران برای خود دست‌وپا کند.

کرمان موتور سودای عرضه S7 در بازار کشورمان را از مدت‌ها قبل در سر داشت و حتی نسخه‌های پیش از فیس‌لیفت این خودرو نیز برای گذراندن برخی مراحل اخذ مجوز وارد کشور شده و در دو سال اخیر در حال گذراندن تست‌های اولیه شکار دوربین عکاسان و خبرنگاران شده‌ بودند اما تقدیر این‌گونه رقم خورد که این خودرو با نسخه فیس‌لیفت خود یعنی X7 یا همان KMC K7 به بازار کشورمان راه یابد.

در آن‌سوی میدان، محصول جدید گروه بهمن که فیدلیتی نام‌گرفته (در زبان انگلیسی به معنای وقار و بزرگی) نیز درواقع جتور X70 است علاوه بر دو خودرو موردبحث در این مطلب، سیستم نام‌گذاری و شمایل فونت بکار رفته در کراس‌اوورهای لیفان را به خاطر بیاورید تا ببینید که استفاده از حرف X برای نام‌گذاری محصولات شاسی‌بلند و تلاش برای تقلید از ب ام و در این عرصه بین خودروسازان چینی چقدر رواج دارد.

اما برند جتور (Jetour) که در سال ۲۰۱۸ تأسیس‌شده است، درواقع برند پریمیوم و زیرمجموعه لوکس گروه چری بوده و فیدلیتی/ X70 نیز از اولین سری محصولات آن به شمار می‌آید. لازم به یادآوری است که علاوه بر فیدلیتی، دیگر کراس‌اوور جدید گروه بهمن یعنی دیگنیتی (که درواقع از محصولات دنگ فنگ با نام ix5 است) نیز با تغییر نام و نشان مواجه شده است.

ابعاد بدنه، طراحی ظاهری و کابین

اندازه طول، عرض و ارتفاع برای فیدلیتی به ترتیب معادل ۴۷۳۵*۱۹۰۰*۱۷۱۰ میلی‌متر و برای K7 به ترتیب برابر با ۴۷۷۶، ۱۹۰۰ و ۱۷۶۰ میلی‌متر است.

فاصله بین دو محور خودرو نیز در فیدلیتی برابر با ۲۷۲۰ میلی‌متر و در K7 برابر با ۲۷۵۰ میلی‌متر است؛ بنابراین اگرچه هر دو خودرو در سگمنت کراس‌اوورهای سایز متوسط قرار می‌گیرند، اما نماینده کرمان موتور/ جک درمجموع طول و فاصله بین دو محور بیشتر و همچنین ارتفاع بلندتری داشته که رهاورد آن برای K7 می‌تواند فضای کابینی جادارتر باشد. هر دو خودرو در دو نسخه ۵ و ۷ سرنشین قابل‌عرضه هستند و گروه بهمن نیز وعده عرضه هر دو نسخه را برای فیدلیتی داده است اما ظاهراً کرمان موتور K7 را تنها در نسخه ۷ سرنشین عرضه خواهد کرد.

 

مقایسه فیدلیتی و K7

مقایسه فیدلیتی و K7

چند سالی است که خودروهای چینی در بحث طراحی ظاهری و داخلی پیشرفت بسیار قابل‌ملاحظه‌ای داشته‌اند و دیگر کمتر محصولی از خودروسازان معتبر چینی را می‌بینیم که کپی موبه‌موی خودروهای اروپایی، کره‎ای، ژاپنی و یا آمریکایی باشد K7 و فیدلیتی نیز از این قاعده مستثنا نیستند و در کلیت خود چهره و شمایلی جذاب و امروزی و کابینی شیک و مدرن دارند؛ اما نکات جالب‌توجهی نیز در مورد طراحی نمای بیرونی و کابین این دو خودرو وجود دارد.

تیم طراحی JAC پیش‌ازاین و خصوصاً در مدل‌هایی همچون S5 رغبت و علاقه وافری به الگوبرداری‌های واضح از سرمشق‌های کره‌ای و آلمانی از خود نشان داده بود (همان‌طور که می‌دانید شباهت‌های S5 به خودروهایی همچون هیوندای توسان و آئودی Q5 غیرقابل‌انکار است) و در مدل پیش از فیس‌لیفت این خودرو (جک S7) که در سال ۲۰۱۷ معرفی‌شده بود نیز این رویکرد کم‌وبیش دنبال می‌شد؛ بطوریکه نمای عقب جک S7 بازهم (این بار به‌طور دقیق‌تر و کمی ظریف‌تر) طراحی همین بخش در کراس‌اوورهای آئو

دی را در ذهن تداعی می‌کرد و در کابین نیز طرح جلوداشبورد (خصوصاً شکل و چینش دریچه‌های تهویه هوا) به‌طور کاملاً واضحی الگو گرفته از طراحی همین بخش در مرسدس-بنز S-Class(نسل W222) بود. با فیس‌لیفت این خودرو و معرفی X7 اما جک تلاش کرد تا علاوه بر به‌روزرسانی خودرو، محصول کراس‌اوورش را با آخرین ترندهای طراحی و زبان طراحی جدید خود (که در سدان J7 نیز به چشم‌خورده بود) همگام کند. اگرچه JAC در تلاش برای رسیدن به زبان طراحی یکپارچه و اختصاصی برای محصولات خود است اما همچنان تأثیرپذیری طراحان آن از خودروسازان کره‌ای (علی‌الخصوص کیاموتورز) را نمی‌توان انکار کرد.

مضاف بر اینکه برخی‌ها می‌گویند جک X7 در نمای جلو و خصوصاً ابرویی چراغ جلو شباهت‌هایی با جیپ چروکی نیز دارد!

مقایسه فیدلیتی و K7

همانند بسیاری از خودروهای امروزی، K7 یا جک X7 هم از چراغ‌های دوتکه بهره‌مند‌است؛ به این شکل که چراغ باریک یا ابرویی بالایی نقش چراغ روشنایی روز (DRL) را بازی می‌کند و چراغ اصلی نیز بر روی سپر قرارگرفته است. جلوپنجره ۶ ضلعی نیز با ابعاد نسبتاً بزرگ و پره‌های کرومی عمودی‌اش در کنار چراغ‌های DRL باریک، شمایلی استوار، جدی و تا حدودی خشن از K7 در ذهن بیننده ایجاد می‌کنند.

در آن‌سوی میدان فیدلیتی را داریم که درمجموع طراحی خارجی و داخلی جذاب و قابل قبولی دارد اما در بحث همگام بودن با ترندهای روز کمی از K7 عقب می‌ماند که البته عجیب هم نیست چراکه K7 در سال ۲۰۲۰ معرفی‌شده و فیدلیتی در سال ۲۰۱۸. همچنین اگرچه JAC در مسیر یافتن هویتی بصری و زبان طراحی مخصوص برای ساخته‌های خود است اما جتور خلاف JAC و البته برند مادر خود یعنی چری، هنوز به‌صورت کاملاً جدی در این مسیر قرار نگرفته است.

البته مدتی است که نسخه فیس‌لیفت و به‌روزرسانی شده فیدلیتی/ X70 با نام X70 پلاس از سوی Jetour عرضه‌شده که قطعاً حرف‌های بیشتری برای گفتن در این بخش دارد و باید دید آیا این خودرو در برنامه‌های آینده گروه بهمن جای دارد یا خیر.

مقایسه فیدلیتی و K7

خلاف نمای ظاهری فیدلیتی که نمی‌توان به‌طور واضح و با قاطعیت خودرویی را به‌عنوان منبع الگوی طراحان معرفی کرد (اگرچه برخی شباهت‌ها با خودروهایی همچون هیوندای سانتافه قابل‌تشخیص است)، در کابین خودرو تأثیرپذیری از ساخته‌های آئودی کاملاً جلب‌توجه می‌کند.

در مقایسه فیدلیتی و K7 باید گفت یکی از عناصر مدرنی که در کابین هر دو خودرو جلب نظر می‌کند، استفاده از دو صفحه‌نمایش، یکی در مقابل دید راننده برای اطلاعات مسیر و پیمایش و دیگری در بخش فوقانی کنسول مرکزی به‌عنوان سامانه ارتباطی-سرگرمی خودروست.

مقایسه فیدلیتی و K7 در امکانات رفاهی و ایمنی

تا زمان نگارش این مطلب هنوز به‌طور رسمی از سوی کرمان موتور کاتالوگی برای این خودرو منتشرنشده اما احتمالاً مشاهده چنین مواردی در لیست تجهیزات K7 دور از انتظار نباشد: سیستم‌های کمکی ترمز ABS و EBD، ترمز پارک برقی، سامانه کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل حرکت خودرو در سربالایی (HAS)، تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه‌های مجزا برای سرنشینان عقب، سامانه مالتی مدیا شامل صفحه‌نمایش ۱۲.۳ اینچی همراه با سیستم J-Link، سانروف پانوراما، سامانه هشدار برخورد از جلو، هشداردهنده انحراف از خطوط مسیر، اتو پارک، دوربین دید ۳۶۰ درجه، هد آپ دیسپلی، تنظیم برقی و گرم‌کن صندلی‌ها، سیستم ورود بدون کلید، سیستم پارک خودکار و تکنولوژی «ایگل آی» که در آن چراغ‌های نورپایین و نوربالا با یکدیگر ادغام‌شده و از یک منبع نور استفاده می‌کنند.

کابینk7

کابین فیدلیتی

در سوی دیگر این رقابت نماینده گروه بهمن یعنی فیدلیتی (مطابق کاتالوگ رسمی منتشرشده توسط سازنده) از چنین تجهیزاتی برخوردار است: استارت دکمه‌ای و سامانه ورود بدون کلید، سانروف پانوراما، فرمان برقی، امکان انتخاب حالت رانندگی اقتصادی یا اسپرت، پوشش چرمی صندلی‌ها و غربیلک فرمان، گرم‌کن صندلی‌های جلو، کنترلرهای سیستم صوتی بر روی فرمان، سامانه مالتی مدیا شامل صفحه‌نمایش لمسی ۱۰.۲۵ اینچی همراه با هندزفری/بلوتوث و Mirror Link، شارژر وایرلس تلفن همراه، تهویه مطبوع اتوماتیک همراه با دریچه تهویه برای سرنشینان عقب، صندلی‌های ردیف دوم باقابلیت تا شدن و حرکت ریلی، درب صندوق‌عقب باقابلیت تشخیص مانع و سیستم هوشمند باز شدن اتوماتیک درب صندوق‌عقب به‌وسیله پا (hands free access)، سنسور باران، سنسور نور (Auto Light)، سنسور پارک جلو و عقب و دوربین دنده‌عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، آینه‌های جانبی برقی همراه با گرم‌کن و راهنما، کروز کنترل، قفل مرکزی و ریموت کنترل باقابلیت جستجوی خودرو، چراغ‌های LED، ترمز پارک برقی (EPB) به همراه سیستم توقف خودکار (Auto Hold)، سامانه‌های کمکی ترمز ABS، EBD و BA، سامانه‌های کنترل حرکت خودرو در سراشیبی (HDC)، کنترل حرکت خودرو در سربالایی (HAC)، کنترل کشش (TCS)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی خودرو (ESC)، هشداردهنده انحراف از خطوط (LDW)، سیستم تشخیص نقاط کور (BSD)، نمایش لحظه‌ای فشار باد تایرها (TPMS)، کیسه‌های هوا برای سرنشینان جلو و کیسه‌های هوای جانبی.

خودروهای چینی در بخش امکانات رفاهی و ایمنی غالباً پرفروغ ظاهرشده و کمتر به یکدیگر باج می‌دهند بااین‌حال بهتر است منتظر انتشار کاتالوگ رسمی S7 و همچنین ورود نسخه نهایی هر دو خودرو به بازار برای ارزیابی هرچه بهتر لیست امکانات رفاهی و ایمنی این دو خودرو بمانیم.

مقایسه فیدلیتی و K7 در مشخصات فنی

مقایسه فیدلیتی و K7 نشان می‌دهد K7 از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژردار باقدرت ۱۷۴ اسب بخار و گشتاور ۲۵۱ نیوتن‌متر بهره‌مند‌است که توان تولیدی این پیشرانه به‌وسیله یک گیربکس ۶ سرعت دوکلاچه (DCT) به محور جلو منتقل می‌شود. ظرفیت مخزن سوخت خودرو ۷۲ لیتر و مصرف سوخت آن در سیکل‌ ترکیبی نیز ۸.۶ لیتر اعلام‌شده است.

جالب است بدانید که جک X7 به لطف همکاری و جوینت وینچر فولکس‌واگن و JAC، در مهندسی و توسعه برخی از قسمت‌های مهم فنی خود (نظیر شاسی) از همکاری و مشارکت این خودروساز نامدار و معتبر آلمانی سود می‌برد.

پیشرانه ۴ سیلندر و ۱.۵ لیتری توربوشارژردار فیدلیتی با کد E4T15C قادر به تولید ۱۵۵ اسب بخار قدرت و حداکثر ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور است که با یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته دوکلاچه جفت‌وجور مي‌شود. ظرفیت مخزن سوخت خودرو ۵۵ لیتر و مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی نیز طبق اعلام سازنده ۷.۵ لیتر است.

این همان پیشرانه‌ای است که در حال حاضر بر روی دو محصول کراس‌اوور مدیران خودرو یعنی ام وی ام ایکس ۵۵ و چری تیگو ۷ نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد اما خروجی قدرت و گشتاور آن در این دو خودرو معادل ۱۴۷ اسب بخار و ۲۱۰ نیوتن‌متر است. درواقع این پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو از سوی سازنده در دو سطح خروجی قدرت ارائه می‌شود که خوشبختانه محصول گروه بهمن از نسخه قدرتمندتر این پیشرانه بهره می‌برد.

بهره‌گیری هر دو خودرو از گیربکس خودکار دو کلاچه امتیاز مثبتی برایشان محسوب شده و باعث می‌شود تا در بحث کشش و شتابگیری بتوان به آن‌ها تا حدود زیادی امیدوار بود.

همچنین اگرچه بر روی کاغذ K7 قدرت و گشتاور بیشتری نسبت به فیدلیتی دارد اما وزن خالص سبک‌تر فیدلیتی باعث می‌شود تا اختلاف بین این دو خودرو در بحث کشش و شتابگیری آن‌قدرها هم فاحش نباشد. همچنین با توجه به تک دیفرانسیل بودن فیدلیتی و K7 و علیرغم جثه و قد و قامتشان، طبعاً در بحث قابلیت‌های خارج جاده‌ای نمی‌توان انتظار چندانی از این دو خودرو داشت.

مقایسه فیدلیتی و K7 در قیمت

مقایسه فیدلیتی و K7 نشان می‌دهد علیرغم اینکه قیمت رسمی فیدلیتی هنوز از سوی گروه بهمن اعلام‌نشده است اما با توجه به قیمت ۷۶۰ میلیونی دیگنیتی و نگاهی به قیمت سایر رقبای این خودرو (نظیر چری تیگو ۷ و تیگو ۸) بعید است که بتوان قیمتی کمتر از ۹۰۰ میلیون تومان را برای این محصول جدید گروه بهمن متصور بود.

در طرف مقابل اما جک X7 / کرمان موتور K7 نیز ۹۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. البته بنابر تحولات غیرقابل‌پیش‌بینی ماه‌های آینده، ممکن است این قیمت‌ها بازهم دستخوش تغییر شده و حتی از مرز یک میلیارد تومان نیز به‌راحتی عبور کند! هر دو خودرو در سال ۱۴۰۰ به‌طور رسمی وارد بازار کشور خواهند شد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟

سایر نظرات

  • رحمان قربانی سیرت | ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲ ب٫ظ

    سلام.اینقدراز این خودرهای بی کیفیت تعریف نکنید هرروز یه مشت حرفهای بدون پشتوانه علمی توسایت میزارید.آب که سربالابره قورباغه ابوعطا میخونه.در زمانی که خودروسازهای جهانی درکشورحضورندندارند این آشغاها….

  • مثیبئص | ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰ ب٫ظ

    داش پرایدتو قبل از ۴۰۰ هزار تا کار بفروش سود کنی

  • ساسان | ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۸:۰۵ ب٫ظ

    سلام ، به نظرم kmc نسبت فیدلیتی بهتره

  • ساسان | ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۸:۰۷ ب٫ظ

    سلام ، به نظرم kmc نسبت فیدلیتی بهتره ، فقط ای کاش چراغهای بالا هم نسبت به روشنایی جلوی خودرو kmc نقشی داشت ولی روی هم رفته kmcزیباتره

  • محمد | ۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲:۰۵ ب٫ظ

    از نظر فنی k7 بهتره و لی فیدلیتی قشنگ تره